går det att spara jästkakan?
"Slagget som är kvar på botten i jästunnan efter primär jäsningen, går den att använda till en nästa sats? och i såfall går den att spara? någon som testat detta?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → går det att spara jästkakan?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
"Slagget som är kvar på botten i jästunnan efter primär jäsningen, går den att använda till en nästa sats? och i såfall går den att spara? någon som testat detta?
Ja det går! Men då ska du helst rensa jästen först Det har tagits upp förut på forumet i olika trådar. Kolla till exempel: http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=3670 eller sök på "tvätta jäst" eller liknande.
Om du brygger i samband med omtappningen så kan du hälla ny vört rakt på jästkakan ;D förutsatt att du varit manisk med renligheten förstås.
Om du brygger i samband med omtappningen så kan du hälla ny vört rakt på jästkakan ;D förutsatt att du varit manisk med renligheten förstås.
Har jag gjort, och det funkar utmärkt. Har dock bara återanvänt jästkakan en gång, vad som händer om man upprepar förfarandet vet jag inte.
Det går att pitcha direkt på eller ta ut en passande mängd jäst från bottensatsen. Det senare alternativet är oftast rekommenderat om det inte handlar om en bryggning som är gjord för att bygga upp jäst.
Det är inte helt ovanligt att man brygger en svagt (lägre og) sats för att kunna pitcha en starkare (högre og) direkt på. Oftast görs detta vid barleywine eller andra stora öl.
Enligt Gordon Strong är det mycket viktigt att tvätta jästen innan man använder den. Det låter krångligare än vad det är och det finns många instruktioner på nätet hur detta görs.
Ifall jästen är pigg och renligheten har varit god under processen kan en jästkaka vara det bästa för ditt öl.
Mitt tips är att använda denna kalkylator: http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
Ifall du kollar upp hur man tvättar jästen blir det även enklare att räkna ut med kalkylatorn.
När det kommer till sparandet är det beroende, som allt annat, på hur din process ser ut.
Ifall du tvättar jästen och förvarar den kallt blir hållbarheten såklart längre och jag har hört talas om människor som sparat jäst på det sättet över två veckor.
Kan ju alltid vara bra med en mindre förkultur för att testa jästens livskraft.
Annars är det smart att planera flasktappning/fattappning i samband med bryggning/pitchning. Då slipper du oroa dig så mycket ifall du sparat jästen för länge.
För ytterligare information: http://thebrewingnetwork.com/shows/492
Jag har ett tips för jästtvätt.
Ibland använder man ju rikitigt hårdflockande rackare, tex london ale 3 eller ESB och då kan det vara faan att separera jästen från druven. Det första tipset är att ha ok med vätska så att det inte bara blir en tunnare men ändå ganska tjock slurry.
Det andra tipset är att göra en relativgt svag sockerlösng eller vört, kanske runt 1020-1030 och använda som vätska istället för vatten. Jag har gjort det flera gånger och jästcellerna reagerar om de är pigga ganska omgående genom att släppa på flockningen och börja förbereda sig för tillväxt istället. Då faller druven snällt ner till botten utan klumpar av jäst och det är lätt att separera.
Man får dock inte låta det stå och sedimentera för länge. Är jästen i finform så kan den snabbt börja fermenteringen och när koldioxiden bildas brukar druven blir flyktigare och då är det svårt att inte få med den också.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → går det att spara jästkakan?