1 Senast ändrad av magnus63 (2012-07-08 22:32:08)

Pale ale och lager - finlir.

OK. Det går att brygga god öl hemma, det går att bjuda ölkunniga vänner på, och det går att få kommentaren "mmm, jag tar gärna en flaska till av den där xxx".
Har nu bryggt ett 15-tal helmatssatser ale, och två helmatsatser lager. EN flaska har varit dålig, infekterad med en aning mjölksyra (smakade nån deciliter för det akademiska intressets skull, den var syrlig på samma sätt som äkta surkål). Tja, så blir man ju aningen rund om magen också, så jag har dragit ner öldrickandet till 1 liter/vecka, enbart hembryggt...

Precis som med allting annat som man håller på med, så blir man självkritisk och vill höja sig ett par snäpp till.

Så, här kommer några konkreta frågor:

1) Pale Ale, med ett OG kring 1048-1054 och orangebrun i nyansen, EKG som smakhumle och Fuggles som aromhumle, det är den jag smakmässig gillar bäst. Är ganska nöjd med den, förutom att den blir lite för disig. Ett rent estetiskt problem alltså. Brukar jäsa den med Safale S04 torrjäst. Tappar om efter 7-10 dagar, och använder en hembyggd hävert som inte tar med bottensatsen. Några idéer hur jag ska få den blankare?

2) Kan man framhäva "karamellsmaken" lite? Tycker att alen tjänar på att man drar ner vörtstyrkan lite, runt 1048-1050 får man ett jäkligt bra vardagsöl, men jag skulle vilja ha en aning mer av den där "bränt socker"-tonen man kan hitta i engelska bitters. Kan man ta ut lite av vörten under mäskningen, koka den hårt i en gryta på spisen, och återföra den i mäskkärlet?
Anda idéer?

3) Om man medvetet vill ha lite diacetyl i lager, hur åstadkommer man detta? Skulle vara käckt med *en skugga* av smörkola i den pilsner jag bryggt, och som blev överraskande god.
En del tjeckisk pilsner, och lager som Jämtlands Hell, har detta, och det kan passa bra i vissa öl. (100% pilsnermalt, OG på 1045, Hallertauer mittelfrüh, generöst med aromhumle, Saflager W70 torrjäst, jästemp runt 10-11 grader C, otroligt klar och fin öl). Idéer?

2 Senast ändrad av megen (2012-07-09 10:08:20)

Sv: Pale ale och lager - finlir.

1. Testa använda gelatin.
2. Öka på mängden karamellmalt. Du kan testa att mixa light Crystal med Amber malt, det ger en härlig karamellsmak tycker jag. Hur ser dina recept ut? Du kan även koka hela vörtmängden en längre tid, två timmar ist för en, då hinner vörten karamelliseras lite. Sen kan du även testa att behandla vattnet med kalciumklorid. Högre kloridhalt i förhållande till sulfat ger ett lite fylligare öl med betoning på maltigheten. Testa dig fram!

3:
Jag har använt wyeast 2001 till en "tjeckisk" pilsner. Efter primärjäsningen har jag smakat på ölet för att avgöra om jag vill minska nivåerna på diacetyl. isf har jag höjt tempen till runt 14 eller så i någon dag. Det har räckt för mig. Men du kan ju smaka igen och se vad du tycker. Jag har varit ganska varsam med diacetylrast faktiskt. Sedan gradvis sänka tempen till så nära noll jag kan.

1. Disig pale ale. Pröva att låta ölen stå längre för att sedimentera, eventuellt kombinerat med att kyla ner den ordentligt på slutet för att påskynda sedimenteringen. Alternativt tappa om på sekundär efter någon vecka och låt sedimentera där i 1-2 veckor. Om inte det räcker kan du pröva med gelatin, men då bör du helst ha kylt ner ölen först. Sen flockar sig olika jästsorter väldigt olika. Jag har ingen större erfarenhet av Safale S-04, och om du är nöjd med smaken från den så tycker jag inte du ska byta jäst på grund av grumligheten utan det bör gå att få till. Däremot finns det jästsorter som flockar väldigt hårt och ger blank öl nästan hur man än gör, t.ex. BC1968. De har dock ofta andra nackdelar som att de kan fälla ut innan ölet jäst ut ordentligt.

2. Karamellsmak i ale. Prova med att kombinera olika engelska karamellmaltsorter. Två eller fler sorter ger mer komplex karamellsmak tycker jag. Att karamellisera vörten genom kokning funkar också men ger lite annorlunda smak och det kan vara svårt att kontrollera de finare nyanserna. Det är vanligare i skotska ales än i engelska. Jag skulle i så fall karamellisera en mindre mängd vört precis som du skriver eftersom det är lättare att experimentera med mängd och karamelliseringsgrad på det sättet. Jag har provat det i starka skotska öl med gott resultat.

3. Diacetyl i lager. Det är väldigt svårt att få en balanserad mängd diacetyl enligt min erfarenhet. Jag har trixat med det i flera år. Med BC2124 = W34/70 går det att få rejält med diacetyl om man jäser svalt, ner mot 8°, och undviker att höja temperaturen mot slutet så att den bildade diacetylen inte bryts ner. Kyl ner ölen så jästen sedimenterar och tappa om så att det blir så lite jäst kvar som möjligt, så minskar risken att diacetylen bryts ner av jästen under lagringen. På detta sätt kan man få en riktig diacetylbomb. Tyvärr är det svårt att få en balanserad mängd diacetyl. Man kan förstås göra en diacetylrast under hur kort eller lång tid man vill, men hur snabbt diacetylen bryts ner verkar variera mycket. Det är en biologisk process som verkar vara svår att kontrollera. Möjligen om man hade avancerad labmätutrustning så man kunde avbryta vid en viss halt diacetyl (eller förstadiet acetolaktat). Det bästa sättet jag kan komma på som är möjligt för oss hembryggare är att dela batchen i två, och göra ordentlig diacetylrast på den ena men inte den andra delen. Sen kan man blanda till lämplig nivå. Jag tänkte göra det försöket med en tjeckisk pilsner förra året men drabbades av en defekt jäst så det gick åt skogen.

1. Det finns många anledningar till varför ett öl är disigt/grumligt/ej klart etc. Det första du bör göra är att lista vad det är för grumlighet du har problem med. Utifrån dina fakta kan jag endast kommentera på jästen som jag själv testat ett par gånger. Mina erfarenheter är att den flockulerar väl och den grumlighet som uppstått är endast köldgrumling (eng. cold haze). Ifall du jämför klarheten mellan ölet när det är varmt (den temperatur du jäst ölet i) och serveringstemperatur bör du se en stor skillnad i klarhet ifall ölet blir köldgrumligt. Det som händer vid köldgrumling/cold haze är att proteiner hittar varandra och blir tillräckligt täta för oss att se, till skillnad från när de är delade och vi inte kan se dem (rätta mig om jag har fel här). Det finns mycket info om detta på internet och jag skulle rekommendera The Brewing Networks avsnitt om klarningsmedel: http://thebrewingnetwork.com/shows/819

2. Som tidigare talare nämnt: engelska karamellmalter. Enligt dagens metoder/rön verkar det vara den metod som fungerar bäst. Smaken mellan att stormkoka vört, och på det sättet skapa karamellsmak, och smaken av karamellmalter är två olika. Den tidigare kan eventuellt tolkas som diacetyl enligt en del personers smakpalett.

3. Jag är ingen lagerbryggare och kan inte ge någon snabblösning till din tredje fråga men! jag skulle rekommendera att du hittar en jäst som har givit mycket diacetyl för andra. Eftersom diacetyl är en produkt av jästen är det viktigaste att du lär dig hur jästen fungerar och testar dig fram. Spara gärna exempel från tidigare batcher om du inte gör en så kallad side by side-jäsning.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

För att flika in i stämman ang. diacetyl så är den precis som fresta säger svår att handskas med. En faktor som gör den ännu svårare för oss hembryggare är att vi i de flesta fall tar med oss en massa jäst i flaskan och dessutom tillsätter primingsocker som piggar upp jästen igen. Det betyder att diacetylen för de flesta är svårfångad. Jag tror chanserna att ha kvar den skulle öka om man kyler ölet rejät, använder något som får jästen att flocka ut bra i tillägg till kyla, tex isinglass, möjligen gelatin och när den väl stått ett par dagar så för man över ölet till ett fat där man kan kolsyra ölet utan jästens hjälp. I primingfallet är det mycket mer svårstyrt och dessutom tenderar diacetylen försvinna med tiden så länge jäst är närvarande.

1) Om du har mjukt vatten så kan bristen på kalcium göra att jästen inte flockulerar som den ska. Det kan du lätt hjälpa med att tillsätta kalciumsulfat, kalciumklorid eller kalciumkarbonat (kalk).
Lagrar man ölen för varmt så kommer den ta längre tid på sig att klarna.
Ett bra "rull" under koket minskar proteingrumling också.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Det lättaste sättet att ha diacetylen kvar är vid tvångskarbonering. Man kan jäsa ordentligt svalt och efter halva jäsningen, (mittemellan OG-FG) höja tmperaturen ca 3 grader och låta den jäsa ut. Men detta är något man måste prova sej fram till då man inte så enkelt bara kan smaka av. Diacetylen uppträder inte omedelbart i den formen som vi känner den.
Och diacetylen kommer lagras bort över tid. Skulle tro att filtrering är enda sättet att behålla en så liten diacetylton så det känns angenämt. Annars måste man kanske börja med en diacetylbomb för att sen lagra bort det mesta och få lagom efter ett par månader. Mycket svårt alltså.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Du tar ju upp jämtlands Hell tidigare i posten. Vad jag vet så har de en vlidigt snabb jäsning, faktiskt i lite högre temperatur. Jag har hört att de i princip jäser ut sina öl på bara 3-4 dagar. Ölen är filtrerad och vad jag förstår så filtreras den snabbt efter att man nått FG. Diacetylen varierar lite mellan batcherna är min känsla. Bärsten är ett praktexempel som tidvis varit en rejlt diacetylbomb men ibland lite mer beskedlig.

Tack för tips alla.

Vi jäser i en gammal stenkällare så temperaturen är olika över året, den är tillräckligt kall att jäsa lager i in i juni, sedan börjar den klättra upp emot 12 grader och då är det lite för varmt. Samtidigt är den lite för kall att primärjäsa ale i, och uthusen vi har är för svajiga i temp. Sommar är ingen bra bryggsäsong....

Men jag ska ta och ställa ner ale i källaren efter omtappning, så man får ner tempen till 9-10 grader, det kanske gör den lite klarare. Den är inte grumlig så det stör, men det vore kul att få den riktigt blank så den ser snygg ut i serveringsglasen.

Jag har inte tillgång kylskåp, så jag kan inte kontrollera temperaturen exakt, men det är lite charmigt med en riktig stenkällare.

Ale brukar jag göra på Vikings Pale Ale-malt, och runt 10% Viking melanoid (mest för färgen) och/eller kristallmalt. Har prövat med karamellmalt också, ungefär 10% där också. När jag tänker efter har jag aldrig bryggt ale på enbart basmalt..  Vid nåt tillfälle fick jag lite ganska kraftigt rostad malt av en polare, jag var inte helt nöjd med resultatet, det blev en svag syrlig skugga, förmodligen för att pH och kalciumhalten i källvattnet är lite för låg. Man kan ju för all del burtonisera vattnet (MaltMårtens förslag), men jag har filosofin att vattnet för avgöra vilka öl det passar till, inte tvärtom. Alltså...mörk ale blir god, men inte top notch.

Har en pilsner som står på flaskjäsning nu, den är bryggd på endast Viking Pilsnermalt, jäst i källaren med W70, humlad med Northern Brewer som bittergiva, och generöst med Hallertauer Mittelfrüh i smak- och aromgiva. Inte alltför stark, runt 4.5 vol% alkohol. Den SER i alla fall snygg ut, har inte testat att dricka den än.

Jag kommer tillbaka till jästen. Det är klart att du inte behöver byta jäst om du är nöjd men fredriks exempel på 1968, ESB-jästen är bra. Jag har fastnat ännu mer för London ale III som ger en underbar fruktighet utan att bidra med så mycket högre alkoholer om du jäser den runt 18 grader.

Om det nu är jästgrumling alltså. Är det köldgrumling är det knepigare att få till det är min erfarenhet. White Labs har en produkt som heter clarity ferm som ska funka rätt bra men det finns nog inte i sverige. Det är ett enzym som spjälkar större proteinkedjor till mindre och på det viset gör dem osynliga. Fusk eller inte.

Det enklaste (och kanske bästa) tipset mot just köldgrumling och engelsk ale är väl att helt enkelt inte dricka dem så kalla som vi brukar få ölen serverad på våra svenska krogar. Höj tempen till 14 grader så blir ölen ändå klar och du känner mer smak.

Ja, jag ska ta och pröva lite nya jäststammar, nu tycker jag att jag har rätt bra kläm på bryggtekniken som sådan, och ölet blir ju gott.

Vi har höns där vi brygger, så det här med att klara med äggvita kanske kan vara något? Hönsen brukar få draven att äta upp förresten, och de är som tokiga i den...  Pinfärska ägg, garanterat salmonellafria också.  Att kallkrascha ölet låter annars som det man ska börja med, hur kallt man nu kan få det nere i källaren.

Rullande kok är inget problem, vi kokar 30 liter vört utan problem, större kokkärl har vi inte just nu. Det är inga problem att få varmdruv i vörten, så vörtkoket är inte problemets orsak.

Alltså, det är inte grumligare än att man kan se obehindrat genom ett pintglas, det är som en tunn "slöja" bara.  Som jag skrev, problemet är estetiskt, alen smakar som ale ska.

Burtonisering av vattnet ska jag ta och testa inför nästa porter- eller stotbryggning, jag tror det skulle få bort den lite syrliga ton som det blir på mörk öl. Precis samma fenomen som med skånerostat kaffe, det blir syrligare här uppe än nere i Skåne.

brandemannen skrev:

Om det nu är jästgrumling alltså. Är det köldgrumling är det knepigare att få till det är min erfarenhet. White Labs har en produkt som heter clarity ferm som ska funka rätt bra men det finns nog inte i sverige. Det är ett enzym som spjälkar större proteinkedjor till mindre och på det viset gör dem osynliga. Fusk eller inte.

Vi har nu Clarity-Ferm

http://shop.humle.se/tillsatser/enzymer … ferm-10-ml

-- Svante