Inte tillräckligt tryck för att kunna tappa från partyfat

Hej!

Jag köpte partyfat med tappkran och 16g kolsyrepatroner och fyllde upp några fat för kolsyrejäsning. När jag ansluter tappanordningen så får jag i princip ut den öl som övertrycket pga av kolsyrejäsningen åstadkommer, dvs typ 1.5liter. Med ansluten 16g CO2 patron lyckas jag få ut nån liter till men med väldigt lågt flöde. Dvs när hälften är kvar i fatet så är det stopp.

Jag har justerat trycket i båda ändlägen (max och min) utan att det gör någon skillnad.. vad kan jag göra för fel? Jag har inte hört/sett något tecken på att gasen läcker ut någonstans. Jag har lund tekniks tappanordning med picnictapp och hållaren och tryckjusteraren för kolsyrepatronen är densamma som används på typ alla märken av partyfattappar.

Tips?

Dompan

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Sv: Inte tillräckligt tryck för att kunna tappa från partyfat

Jag fick något liknande problem, det visade sig att stigarröret som ölet ska gå upp i inte var fast i tappkranen, en spricka i det yttre röret gjorde att innerröret inte slöt tätt... jag fick ta en annan för att tömma fatet.

Nilus

hominem coquo cervisia

Första gången jag använde mitt partyfat hade jag också problemet att kolsyran läckte ut (utan att jag hörde det). Andra gången skruvade jag åt för kung och fosterland och det fungerade bra; trycket höll sig under 5 dagar i alla fall. Jag har dock bara hunnit använda partyfatet två gånger hittills.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Intressant att höra om era erfarenheter!

Jag experimenterade lite under kvällen och fann att det var väldigt känsligt hur man justerar trycket. I princip fick jag bara tillräckligt högt tryck i ett mycket liten del av hela justeringsintervallet.

Jag öppnade fatet på midsommarafton och idag när jag gjorde mina ikväll tester så var kolsyran borta ur ölet...

Hej

Lite off topic kanske, men än en gång så läser man om besvär med allt från trapetzer, stigarrör, sytrådar och kolsyra som försvinner, nu även med partyfaten, och ändå så är det så väldigt bra med dessa saker, jag har aldrig dessa problem med mina flaskor, det behövs bara 1 sak att få ett glas öl, en flasköppnare av valfri sort sedan är det bara att skölja flaskan samt sätta sig i favoritfotöljen och njuta.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Techno skrev:

Hej

Lite off topic kanske, men än en gång så läser man om besvär med allt från trapetzer, stigarrör, sytrådar och kolsyra som försvinner, nu även med partyfaten, och ändå så är det så väldigt bra med dessa saker, jag har aldrig dessa problem med mina flaskor, det behövs bara 1 sak att få ett glas öl, en flasköppnare av valfri sort sedan är det bara att skölja flaskan samt sätta sig i favoritfotöljen och njuta.

Bo

Ej heller någon flasksprängning, flaskhals som gått åt vid kapsylering, skurit dig på flaska under tvätt, flaska som skummat upp i taket? :-)

Varje kolsyrning/lagring/förvaring har sin charm och sina olyckor. Jag har fler bekanta som lagt av med öl-bryggning med kommentar som "det är så jobbigt med flasktvätt" "den jävla bottensatsen" "å så får man åka dit med flaskorna tre dagar innan, för att stilla grumset".

Jag håller på med öl-bryggning för att det är skoj, ibland får man motgångar, men oftast är det medgång, samtidigt är det kul att dela erfarenheter med andra.
Flaska eller fat, det ger olika varianter av vår ädla hobby. Liksom många andra tycker jag att prylarna är en del av charmen, jag flaskar (kronkapsyl, patentkork och nu senast ölkork) lika väl som jag keggar (partyfat, roto-kegg och corneliusfat), alt beroende på vad jag känner för just då.

/Nilus

hominem coquo cervisia

7 Senast ändrad av brandemannen (2012-07-02 15:37:06)

Jag har börjat flaskfylla från fat. Det är livets melodi. Lagra färdigt, kolsyra till perfektion, kyla, fylla mot lite tryck och på med kaspyl, ingen bottensats och allt perfekt.

Och mycket mindre slabbande med priming och flera hinkar som är otympliga etc. Som sagt, livets melodi.

Att flaskfylla från fat låter ju riktigt nice!

Om man hade ett koniskt jäskärl som tålde tryck skulle man kanske kunna kolsyrejäsa direkt i detta och sedan tappa på flaska med mottryck?

Förlåt att jag drar upp en gammal tråd.

Jag fick samma problem som Dompan när jag använde faten för första gången.
Upptäckte att kranen till co2 var fel. Så fick plocka av plastet och hitta en skruven som reglera co2 trycket.

Sen var allting bra smile