Lakningsproblem!

Jag håller på att laka ur vört till min veteöl och det går förbannat dåligt om ens alls.

Det var helt omöjligt att få igång det så nu var jag tvungen att filtrera allting genom en metallsil och sedan försöka laka det filtrerade. Jag kommer ju nu däremot inte få en ordentlig lakbädd så det kommer nog komma med väldigt mkt smått maltdamm.

Jag kör med laksil av hävertmodell och har haft problem även med den förra veteölen men då gick det, bara det att det drog ut ordentligt på tiden.

Vet inte om detta kommer fungera nu, men jag lät malten gosa i 75 gradigt vatten under omrörning, sedan filtrerade jag det och körde vätskan som om det skulle varit en vanlig lakning. Och nu ska jag fortsätta som vanligt. Antagligen kommer jag få ett väldigt dåligt utbyte också, men jag har hållt på och mäskat i så många timmar så förhoppningsvis så väger det upp för det.

Jag ska säga hur det gick sen och om det är fler som kör med samma lakningsmetod som jag och precis som jag får lakningsproblem så kanske detta kan vara en nödlösning.

Förra veteölen hade jag som sagt också problem med, aldrig annars. Den hade jag dessutom lite vetemjöl i men den här jag håller på med just nu ha 2/3 vetemalt i sig så det kanske är därför det krånglar.

Sv: Lakningsproblem!

Ja, resultatet blev att det bara blev 5 liter istället för 10. Det vart som en gryta med välling, det är som 50 % av ölet är mjöl och eftersom det bara vart 50% av räknat resultat så blir ju humlen minst sagt i överkant, och detta som skulle bli en mild veteöl.

Jag hade ju dessutom ingen våg så det är möjligt att jag redan haft i för mkt humle. Men jag provar ändå att jäsa denna och kanske, kanske blir den god. Gör ju inte lika mkt att det är lite som välling i en veteöl som det skulle gjort i en annan. Kanske blir den jättefyllig och smarrig? Jag provar i vilket fall.

Hade först tänkt att dela den på 2 och köra ner hallon i halva, men det kan man ju inte göra på 5 liter, så jag låter den vara som den är och så gör jag en American Pale hallon ale istället senare.

Det här var den absolut värsta bryggningen jag varit med om, men man lär sig ju alltid något!

Ja, vetemalt i större mängder är för det mesta inte kul att laka. Jag satslakar i en 20L kylväska med ett rullat silnät anslutet till avtappningskranen och det brukar sätta igen ordentligt vilket resulterar i att jag måste röra om i mäsken flera gånger under lakningen med åtföljande re-cirkulering av vörten. Speciellt innan jag tappar av första hälften av vörten. När jag tillsatt andra satsen lakvatten (i princip kokande vatten då mäsken hunnit svalna rejält efter allt rörande - vilket ju inte gör saken bättre) brukar det gå lättare. När jag bryggde min senaste weissbier så tröttnade jag på att re-cirkulera de första litrarna grumlig vört med diverse partiklar efter varje omrörning och lät helt enkelt allt hamna i grytan. Jag fick ut rätt mängd vört på två avtappningar. Ölet blev helt ok om något neutralt i smaken då jag inte kunde jäsa det tillräckligt varmt! Värmen har pajat i huset så ölet jäste mellan 15-17°C. Nåväl, som törstsläckare i sommar blir det nog helt suveränt. Jag hade förresten 55% vetemalt och 45% pilnermalt.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Hej Bullen.

Jo veteöl är sturiga, det är inte direkt någon vårflod direkt gällandes lakningen.  Du samlade upp 5 liter? Hur stor var mäsken? Gjorde du en liten sats? Jag kollade upp min senaste veteöl, det skulle bli en klon på Hooegarden, resultatet blev väl inte direkt det, men ölet blev väldigt gott samt läskande. Enligt mina anteckningar så tog lakningen sammanlagt 75 min inklusive 2 recirk. Rec var på 25 liter ca 1,5 kg vetekross 2 kg vetemalt. det rann långsamt men trots allt så fick jag ut ca 30 liter på 75 min.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Ja veteöl är riktigt knepiga men samtidigt så tycker jag att det är så förbaskat gott med veteöl att jag kommer fortsätta med dem. Jag fick samlade inte upp 5 liter alls. Det gick helt enkelt inte att laka ur, bara en liter och sen stannade det. Var tvungen att låta det stå i varmt vatten och sedanhälla genom en metallsil och sedan försöka laka det, vilket man egentligen inte kan kalla lakning då det inte vart någon lakbädd utan alla små partiklar tog sig igenom.

Nästa gång jag gör veteöl så ska jag ha i mindre vetemalt, den förra jag gjorde hade jag nästan 60 % vetemalt i och dessutom vetemjöl men klarade ändå att laka ur ca 1 liter per 5 minuter. Men nästa får ändå bli mindre vete i för att försäkra mig om att det går  med min utrustning, hur mycket är det man behöver ha i för att det ska få kallas veteöl, 50% ???

Ska man gå på definitionerna (shbf:s hemsida) så har både weissbier och dunkelweizen minst 50% mältat vete medan det på belgisk wit bara står 'stora delar mältat eller omältat vete'. Amerikansk veteöl har å andra sidan bara 30-50% vete. I fall med mindre vete får man  väla säga att det är den eller den sorten med liten del vetemalt för bättre smak eller skum smile

Hoegaarden lär bestå av 45% omältat vete, 5% omältad havre och 50% pilsnermalt.

/Per

Think globally. Drink locally.

Okej. Jag kanske kan hamna lite under 50 % vetemalt nästa gång, runt 45 %, då kanske det går bättre!

Undrar om man kan mäska vetet separat så att lakbädden enbart är kornmalt. Skulle kanske eventuellt underlätta lakningen om man är försiktig. Batchlakning skulle ju röra upp det igen men konternuerlig lakning kanske skulle hålla lakbädden stabil.

Aldrig gjort en veteöl så jag spekulerar bara. Däremot testade jag att dra ut en dekoktion och lägga först i lakkärlet (kör mer eller mindre mot min vilja med separat lak och mäskkärl) och det gav en riktigt bra lakbädd.

Risskal är något jag har förstått att vissa använder för att få mer skalmaterial i mäsken för att det ska rinna lättare. Inte undersökt vart man kan få tag på det dock.

Jag undrar hur mäskschemat såg ut?
Vid användande av vete/vetemalt så måste man ha en rejäl proteinrast.
Utan den så är det just proteinerna som kleggar ihop mäskbädden så att den blir ogenomtränglig.

En rejäl proteinrast på 30 minuter vid c:a 50-55ºC brukar lösa det hela.

Det värsta jag råkat ut för var en gång när jag skickade i en deciliter vetemjöl utan att göra proteinrast.
Det var i princip omöjligt att få ut någonting ur lakningen.

Inmäskning Kallt 

Syrarast 35 grader 15.0 min

Syrarast 45 grader 15.0 min

Försockringsrast 60 grader 15.0 min

Försockringsrast 65 grader 80.0 min

Utmäskning 75 grader  10.0 min

Sådär såg mäskschemat ut! Grejen är den att jag använde samma mäskschema som till förra veteölen och det var nästan likvärdigt med vetemalt i också, dessutom så hade jag ju vetemjöl i den förra som faktiskt gick att laka ur.

Jag saknar proteinrasten....
och det gjorde nog du också under lakningen wink

Okej då ska jag försöka med det nästa gång. Men syrarasten på 45 grader är ju inte så långt ifrån? Jag ska prova i alla fall, samt skära ner lite på vetet!

Tack för hjälpen smile

Vilken kross och mäsktjocklek vid de olika stegen har du? Hur ser det? Har du stärkelseklumpar, eller är det jämnt klister av allting?

beta-glucanase enzymen brukar vara aktiv kring 35-45 grader. Den ska bryta ned en del av den kladdiga stärkelsen beta-glucan. Sen vet jag iofs inte om tiden räcker. De gång jag haft problem med vete så har jag haft för tjock mäsk och/eller dålig kross.

Hur som helst så har jag lekt lite med mjöl och ju tjockare mäsk man har desto mer kritiskt blir det. Skulle det bli vattenbrist ökar risken också för klumpar etc. En tunnare mäsk tycker jag underlättar. När det blir riktigt kladdigt, som när jag mäskat mjöl så tycker jag det hjälper att tunna ut det och röra om ordentligt för att undvika klumpar och klisterbildning.

/Fredrik

Det var liksom inte kladdigt. Snarare för mycket mjöl om du förstår? Jag fick aldrig en ordentlig lakbädd utan antingen så rann det ut med väldigt mycket "grus" i vörten eller så var det tvärstopp.

Jag får ge det ett nytt försök snart för jag älskar verkligen veteöl och jag måste lära mig brygga den ordentligt!

Jag tror inte jag förstod vad du hade för mäsk/lakkärl... du skrev "laksil av hävertmodell"... vad är det egentligen?

/Fredrik

Ett ihoprullat aluminiumnät fäst på en hävert. Denna har man i botten på mäskkärlet och startar sedan häverteffekten och vips så har lakningen börjat. Har fungerat perfekt hitills. Just veteölen som är knepiga bara!

18

VAd är det för dimention på nätet? lust att ta nån bild kanske? smile och du råkar inte ha artikelnr eller liknande från biltema eller vart den nu inhandlas.

Vin och vänskap smakar som bäst då de blivit gammla.

19 Senast ändrad av Kenneth (2006-03-29 06:46:15)

Bullen skrev:

Okej då ska jag försöka med det nästa gång. Men syrarasten på 45 grader är ju inte så långt ifrån? Jag ska prova i alla fall, samt skära ner lite på vetet!

Tack för hjälpen smile

45 grader är för långt ifrån det temperaturintervall som rekommenderas för proteinrast.
Det kan tyckas inte vara sådan stor skillnad, dock har det en stor betydelse.

Det finns ett antal olika enzymer i malten som är aktiva vid olika temperaturer.
Enzymerna har också olika denatureringstemperaturer. Dvs de "förstörs" vid olika temp.

Alla enzymer har en optimal temperatur där de jobbar som effektivast.

Jag kan plocka fram en lista på de viktigaste vid de olika temperaturstegen.
Det får dock vänta till i kväll.

Lo: Det är ett sånt där nät som man lagar punka med, plastic padding aluminiumnät, kommer inte ihåg numret på denna men tror att det bara finns en sort!

Kenneth, det vore trevligt. Jo det är väl så att det spelar stor roll, lite svårt att förstå bara att 5 grader kan ha sådan betydelse.

Nu vid omtappningen verkar det som om det blivigt infekterat också, gasen som kom ur jäsröret luktade unket och brygden smakade lite syrligt. Men jag tappade om och tänker tappa på flaska o hoppas på det bästa. Det värsta som kan hända är ju att jag får hälla ut skiten.

Tror det kan ha varit jästens fel då det var andra omgången och jag har för mig att jag tog den från jästkakan på förra veteölen. Så i fortsättningen tänker jag bara spara undan en laboratorieflaska från första förkulturen i kylen och inte ta något från en redan jäst brygd. Alltså kommer jag bara återanvända jästen en gång men hellre det än att man förstör en brygd pga dålig jäst.

Det finns ett jättebra diagram i How to brew:

http://www.howtobrew.com/images/f79.gif

Där ser man även att mäskens pH-värde spelar in. Det kanske är det som har spökat här?

/Per

Think globally. Drink locally.

Ja det var lätt att överblicka och bra!

Jo det kan nog ha spelat med det också, samt för mkt vetemalt, ingen proteinrast, dålig lakningsmetod osv. Men jag tänker inte ge mig!

Synd på jästen där bara, men nu har jag ju lärt mig av det också. Blivigt en del misslyckade och lärorika brygder på sistone alltså. Både tråkigt och nyttigt smile

24 Senast ändrad av Kenneth (2006-03-30 08:06:56)

Jo det var ett fint diagram, så jag slipper rita.
Jag hade tänkt skriva en del men det kanske är lika bra att kika på "How to brew".
Jag skrev en lång (iallafall för mig) artikel om mäskning i Hembryggaren nummer 1-2000 "Den magiska mäskningen"

Jag klipper ut avsnittet om proteinrasten eftersom det är mest den som diskuteras i denna tråd.
För den som vill läsa hela artikeln så rekommenderar jag varmt att man blir medlem i SHBF och köper in det numret.

Copyright (c) 2000 Kenneth Johansson
Proteinrast
Nästa rast som kommer i temperaturordning är proteinrasten. Det har debatterats tidigare huruvida proteinrasten är nödvändig eller inte med den moderna malt som finns idag. I den här artikeln går vi inte in på om det behövs eller inte utan vi nöjer oss med att beskriva proteinrasten och vad som händer i mäsken under denna fas.

Proteinrasten har som uppgift att bryta ner stora proteiner till mindre proteiner och aminosyror. Detta är viktigt av ett antal olika orsaker. För det första så behövs det fria aminosyror i vörten som näring till jästen, eftersom jäst inte kan bryta ner proteiner till aminosyror. För det andra så bidrar medelstora proteiner till ölets kropp och karaktär, dessutom så bidrar de till ett fast och bra skum i ölet. För det tredje så orsakar stora proteiner en grumlighet i ölet som inte är önskvärd i de flesta öltyper.

När det gäller proteinrasten så ligger den på en temperatur mellan 48-52 ºC och varar emellan 15-60 minuter. Biokemiskt så är det två typer av enzymer som är aktiva under proteinrasten. Den ena heter endopeptidas (kallas också för proteas eller proteinas) och den andra carboxypeptidas. Det är bara endopeptidas som kan bryta ner stora proteiner till mindre delar, så kallade polypeptider. Carboxypeptidas kan inte bryta ner de stora proteinerna utan de jobbar med polypeptiderna som bryts ner till fria aminosyror.

Man kan säga att hydrolysen av proteinerna sker i två steg. Först bryter endopeptidas enzymet ner de stora proteinerna till peptider, därefter tar carboxypeptidas enzymet och bryter ner peptiderna till aminosyror.

Denna process startar redan i mältningen, och det är därför beroende på hur långt processen gått i mältningen som avgör om man vid mäskningen måste göra en proteinrast.

Som de flesta enzymer så förstörs (denatureras) enzymer vid hög värme. Endopeptidas enzymet börjar denatureras vid temperaturer över 50 ºC, medan carboxypeptidas enzymet tål temperaturer på upptill c:a 70 ºC. Carboxypeptidas enzymet fortsätter därför att skapa fria aminosyror även vid temperaturer ovanför proteinrasten. Men det är viktigt att komma ihåg att Carboxypeptidas enzymet endast kan arbeta med peptider och inte kan bryta ner stora proteiner. Det måste Endopeptidas enzymet göra under antingen mältningen eller vid proteinrasten.

Det finns undersökningar gjorda som tyder på att proteinrasten även påverkar sammansättningen av de olika sockerarterna vid försockringsrasterna. Det verkar som om vört gjort med en proteinrast innehåller något mer glukos än vört som producerats utan proteinrast.

Tack för infon, trevligt med lite kött på benen smile

Har precis blivigt medlem i SHBF och fått mitt första nummer, mycket trevlig läsning så man kanske ska beställa lite gamla nummer också.

Använder du dig alltid av en proteinrast Kenneth?