Överkolsyrat öl

Gjorde en tankevurpa här och kolsyrade nog morgondagens öl lite väl hårt vilket innebär att det skummar alldeles för mycket (och paradoxalt nog sedan saknar kolsyra såklart).

Min teori är att jag sänker trycket till en bra bit under vad jag vill ha i fatet under natten och därmed får ned kolsyrningen mycket nog för att kunna hälla upp ölet.. Rätt tänkt? Sänker till en dryg halv bar vid 3 grader.

Ölet är ett veteöl och det var i min iver att komma uppemot 3.5 volymer som jag kanske tog i lite väl mycket.

Sv: Överkolsyrat öl

Du bör absolut sänka trycket, om inte annat så lär det göra att det blir mindre turbulens genom tappen vilket minskar skumningen. Men min erfarenhet är att det tar lång tid för kolsyran att gå ur lösning. Det är lättare att trycka i kolsyra än att få ur den...

Sv: Överkolsyrat öl

Ja, det blev ju en jäkla katastrof det där.. Fick ge mig och ta fram pilsnern som inte var färdiglagrad men parad med en eller annan nubbe så slank den ned med goda vitsord.

4 Senast ändrad av Thomas Fransson (2012-06-25 07:24:08)

Sv: Överkolsyrat öl

Tjo!
Tråkigt att det inte funkade med veteölet.

Nästa gång du råkar ut för något liknande kan du testa följande.

* Skaka fatet och ventilera ut kolsyra genom säkerhetsventilen (eller gaskoppling om ventil saknas)
   Ju högre temperatur ölet får under denna procedur, ju mer kolsyra släpper det ifrån sig.

* På med längre slang för att öka motståndet och på så vis utjämna trycket

* Trippelkolla så att alla slangar etc inte läcker.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Överkolsyrat öl

Tack för råden.. Jo, jag hade ju 4 meter restriktorslang - i 2 tvåmetersbitar!

Sv: Överkolsyrat öl

Vad händer med trycket om man tappar om till ett annat fat?

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.