Sv: Brygggyta

Håkan.B skrev:

Det var inte riktigt så jag tänkte .
Snarare typ så här fast stoppa in det i ett rör med lock i båda ändarna med nipplar i.http://www.humle.se/punbb/images/upload … -59-04.jpg

En invändning mot en sån typ av konstruktion skulle väl vara att den är lite knepig att tömma. Mera dead space liksom. Inget oöverstigligt, men minns den gamla regeln "KISS";)

Och, ja Peps, Focus är värt ett bättre öde än att helt glömmas!

Tja jag får helt enkelt fundera vidare :?
Men det måste gå att klura ut en enkel liten och smidig kylare liknande en plattvärme växlare.
Har test byggt en en gång dock lyckade den inte sänka tempen tillräckligt.Tror den fick ner tempen till ca 50 grader( pontonius har mer koll på det testet)
Men den var liten smile kommer tyvärr inte ihåg hur lång den var

ny fundering :
Helt enkelt en motströmskylare inner rör typ 38  och ytter 51 inner röret går med kallvatten och ytter med vört.
denna är det mindre jobb att tillverka (Längd ?????) 50 cm

Eller så blir det det som ni flesta kör med koppar rör i spiral längd på det röret ?

Ska gå och test koka lite vatten nu

Några tankar: Att köra vörten i ytterröret är nog inte det bästa sättet. Jag tror att ytterslangen (om du använder slang) är svårare att rengöra än metall röret  i mitten. Bara att köra kokande vatten igenom efter kylning. Dessutom tror jag att kylningseffekten blir bättre om vörten är innesluten i kallvatten snarare än att dra vatten igenom den. Dessutom blir det bara det röret som kommer i kontakt med vörten.Men som sagt, rör är lättare att rengöra och desinficera än slang.

+1 på att köra vörten genom spiralen på bilden i inlägg nr 11 och köra kylvattnet i röret utanpå spiralen borde ge bra kyleffekt utan särskilt högt kylvattenflöde.

Favorit på systemet förut: Hardcore IPA, Numera är det Belgare som gäller.
Ingår som ena halvan i "Munkjävlarna".
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna

Några kommentarer ang kylning med plattvärmeväxlare.

Jag har en liten plattvärmeväxlare ofta fungerar den extremt dåligt i början.
Har inte hittat någon bra metod men på o av med vatten o öl så plöttsligt börjar den fungera och kyler bra.
Jag tror att det har något att göra med gasbildning o luftfickor som gör att det inte funkar i början.
Kanske något sånt med ditt misslyckande försök med lite plattkylare???

En nackdel med plattkylare är att det är trångt i den.
Därför kan en humlekotte lätt sätta igen den.
För att förhindra det har jag satt ett filter som stoppar humlen.
Om jag sätter för högt flöde så suger den till sig all humle i kokaren och sätter igen filtret.
Så hastigheten genom kylaren bestäms inte av kylkapaciteten utan hur hur lätt den sätter igen.
Humlepåsar underlättar dock problemet.

/Kjell

En liten tanke bara...
En värmeväxlare ska köras motströms om någon nu missat det. Kör man den medströms så får man alrig ner tempen.

Ta och svetsa ihop ett mäskkärl också och sätt en invändigrörslinga i din nuvarande gryta som en kombinerad hermes och kylare.
Så här alltså:

http://caedmon.net/2-vessel_brewing.png
ref: http://www.homebrewtalk.com/f51/brutus- … post629508

33 Senast ändrad av Håkan.B (2012-06-21 20:52:26)

Svenssons tips kan bli en utveckling av det har projektet men jag ska prova brygga ett tag först smile
jag har nu byggt ihop en kylare ska testa den innan jag säger för mycket kanske iden inte fungera alls hmm

Ett litet test har utförts det blev en sänkning av tempen med ca 30-40 grader med ca 4 l / min
Jag kanske hoppades på för mycket . Men jag ska göra ett seriösare test i helgen och mäta upp 20 liter
och se  hur lång tid det kan ta att kyla ner det till ca 20 .
Hur lång tid är okey ?

Tror att det kommer att sluta med att jag kommer att införskaff 5 m brisolrör till kylningen det känns smidigare. Den hemma tillverkade kylaren var tvungen att ligga i vattenbad för att bli någerlunda effektiv
Kylde ner 20 liter kokand på ca 25minuter

Nu är det stora funderingar på vad som skall bli den första brygden.
Letar efter ett recept till 25 liter färdig dryck.
Gärna en Ale som är svår att misslyckas med och lockar till fler bryggningar

Okey senaste uppdaten det blev en spiral av koppar till slut, grytan har även fått lite isolering
Det mesta är testat och klart för en första bryggning  smile
Det som inte funkar så bra är varmvattenberedar termostaten
,den är inte så tempratur stabil  smile men det var inte så oväntat.
Jag får helt enkelt hålla koll själv.

Sök på eBay på stc-1000. Ezäxtern termostat som kan kopplas både till värmeelement och till kyl. Supersmidig och bra, kostar 150 kr. Jag har tre och de fungerar helt perfekt. Om det är 220v...

Är givaren vattentät på stc-1000 ? tänkte ha den i mäsken.

Nu Kokar det i Grytan :_P

Hoppas du känner dig nöjd, alltid spännande att testa om de lösningar man gjort fungerar.

Salle

Vet inte men med lite grympslang borde det väl funka?

Det mesta var jag riktigt nöjd med .
Men jag måste ta och kolla på en bättre temp styrning.
var lite besvärligt att komma på precis på graden men +- 2 känns som att det måste vara ok.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/20120629_181730%20%5B640x480%5D.jpg
Nu finns det lite öl i en hink för jäsning smile

Kolla stc-1000. Annars ärvdet väl många här som gör egna pid?

43 Senast ändrad av Håkan.B (2012-07-02 18:13:31)

Kollade på den men elparonen är på 2faser 3kw men det kanske går att lösa åven med stc
eller att det går att använda 2 st.

Hursom nu bubblar det på i jäshinken ,jästempen ligger stadigt på 17 grader

Ett ssr på varje fas. Du kan ju styra flera ssr med samma pid. Så gör jag på min. Funkar klockis.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

45 Senast ändrad av Håkan.B (2012-07-30 19:35:48)

http://www.humle.se/punbb/images/upload/16_20120730_174628%20%5B640x480%5D.jpg
Då är man en super nöjd förstagångs bryggare resultatet blev långt över förväntat :-)
bilden e inte superskarp men men, ölen e klarare än det ser ut :-)

Nu har det blivit dax för att uppgradera temp styrningen och en pid är beställd och på väg smile tröttnade helt enkelt på att hålla på att passa tempraturen manuellt sad