1 Senast ändrad av brandemannen (2011-10-01 17:33:44)

Den svenska lagern.

En reflektion.

Har varit på planeringsdagar med jobbet och vid dessa tillfällen äts det på diverse restauranger både lunch och middag. Ofta är det förbokade luncher och middagar, man köper liksom ett koncept. Vill man dricka starkt (vilket alla egentligen vill och gör) får man bekosta detta själv. Tyvärr inkluderar konceptet affärs/konferensmat sällan någon variation vad gäller dryckerna och de flesta restauranger har förstås anamat stordistributörernas utbud dryckesmässigt vilket gett ett ofriviligt men intressant tillfälle att för första gången på många år smaka sig genom en del av den svenska ölfloran. Efter min start som egenbryggare har förstås känsligheten för smak ändrats och jag måste verkligen säga att betyget för den svenska industritillverkningen är rätt nedslående. Det som förut kunde passera utan speciellt engagemang men utan särskild anmärkning är nu uppenbart illasmakande. Den eurolagern som kan passera mina läppar med en viss men klen behållning får vara en spendrup men Mariestad, pripps, åbro och övriga lämnas nog i sin ensamhet i framtiden. Då tar jag mycket hellre en bud eller som ikväll en cobra (licensbrygd i England med reservation för lätt dms) som faktiskt är rensmakande till skillnad från många svenska lagerbrygder.

I övergående vredesmod,
Love

Sv: Den svenska lagern.

Den öl som i folkmun benämns "stor stark" ska drickas/supas inte smakas på....

Men här på slätta tycker jag faktiskt restauranger och liknande har hakat på öltrenden lite och utbudet är ofta ok om man vill ha öl istället för vin (och det vill man ju). Men givetvis kan det bli mycket bättre, vilket även ofta gäller maten som serveras också. Man får vad man betalar, eller något åt det hållet...

Vi har varit i Stockholm på våra planeringsdagar. Förutsättningar för en icke spännande men bra lista Av öl finns. Ändå envisas man att servera skit. Skit som dessutom ger en bismak till det man äter. Jag har ju också hinkat massvis med svensk lageröl i mina dagar. Inte reflekterat så mycket.
Jag tror att utbudet kommer att ändras ganska snart. Det är en tyst och långsam revolution på g (utom här då där vi står på barikaderna smile). Jag har två i tid närliggande goda exempel. Förra veckan var jag på bishops arms i Östersund. Min hustrus morbror (svenska lagerdrickaren, 65 år gammal)  satt i ett hörn. Jag såg att han beställt en micropilsner som dessutom inte var Jämtlands bryggeriers President (brukligt i Östersund) utan en sydsvensk rackare. Hans omdöme var att den var väldigt god. Den var på flaska, undanstoppad och kostade dessutom 100 flaskan. Han måste alltså ha frågat speciellt efter en pilsner med smak ( alltså lät nyfikenheten styra över vanan ). Det andra exemplet hittade jag idag när jag själv skulle köpa vin. Ett gäng i 20åå botaniserade bland ölen. Det var uppenbart att de skulle rocka lossa (röven av högern eller tvärtom framgick inte ety de var alternativklädda med halsdukar och randiga tröjor men handlade ändock på östermalm (reds. anm. jag är fördomsfull). De kikade halvt på åbro och Mariestad men enades att prova spendrups nya pistonhead vilket jag såg som ett gott tecken, oavsett politisk tillhörighet.

Jag tror folk börjar fatta att de faktiskt inte får vad de betalar för. 55 spänn för stora starken är en dålig affär vilket som om du kan få en bra smakande öl för 65. Pengamässigt skiljer det inte så mycket mellan en 50cl Mariestad, jämtlands bryggeri, oppigårds, och en bud. Men kvaliteten är det stor skillnad på.

Amen till detta.
Jag har tagit med min bror ([fd?] icke-reflekterande lagerdrickare) till Tre Små Rum å låtit honom smaka på Drakens DIPA, tex. Han börjar långsamt men säkert att överge sina gamla vanor. Vi tar fortfarande emellanåt "en stor stark" på pizzerian, men nuförtiden kommenterar han att det inte smakar nåt vidare...

Vi har försökt att byta mellan Spendrups, Mariestads, Norrlands Guld m fl men de får alla tummen ner. Förut har brorsan gillat Bocköl, men nu tycker han de är "för söta". Han gillar välhumlade öl, gärna pilsner, men nu börjar även en å annan IPA slinka ner wink

Finns ingen återvända efter att man väl fått smak på "finöl". Jag var en Falcon, Carlsbergs drickare i 15 år men har på senare år insett att det finns en helt ny värld av goda ölsorter. Det var faktiskt min fru som tog med mig till Beefeaters på Prinsgatan i Göteborg då vi var ny ihop för 5-6 år sedan å beställde god öl till mig och sedan växte det på en. Underbart roligt och gott med öl. Så många sorter. Man kan lätt ägna hela livet åt det. Lätt hänt att det blir så. Jag tänker hela tiden på mina jäshinkar, maltsäckar å humlepåsar. Ja jäsiken vad begeistrad man kan bli!

Jag har levt ett par år nu i tron att saker och ting blivit mycket bättre: alla ställen jag gått på har haft ett hyggligt utbud av både lager och framför allt ale. Men så var jag i våras tvungen att gå på en angelägen spelning där jag plötsligt och abrupt blev tillbakaslungad till medeltiden. Iskall skitlager, tre kranar med samma elände. Precis så dåligt som jag minns svartklubbarna under 80- och början av 90-talet. Men detta i någon slags konstig konferensanläggningsmiljö. Huga.

Think globally. Drink locally.

peps skrev:

Jag har levt ett par år nu i tron att saker och ting blivit mycket bättre: alla ställen jag gått på har haft ett hyggligt utbud av både lager och framför allt ale. Men så var jag i våras tvungen att gå på en angelägen spelning där jag plötsligt och abrupt blev tillbakaslungad till medeltiden. Iskall skitlager, tre kranar med samma elände. Precis så dåligt som jag minns svartklubbarna under 80- och början av 90-talet. Men detta i någon slags konstig konferensanläggningsmiljö. Huga.

OT:
Den spelningen visste jag inte ens att den va, men jävlar i helvete vad besviken jag blev nu när jag insåg att jag missade det! Hade glädjen att se David Thomas på en fantastisk spelning -98 men att se Pere Ubu hade inneburit möjligheten att stryka någon från topp tio listan... Helvete....

rutgersson skrev:

Hade glädjen att se David Thomas på en fantastisk spelning -98 men att se Pere Ubu hade inneburit möjligheten att stryka någon från topp tio listan... Helvete....

Han är ju rätt ojämn, jag har sett en massa mer eller mindre dåliga spelningar i Danmark, han verkar undvika Sverige i görligaste mån (jag vet varför). Var såg du honom -98?

Think globally. Drink locally.

Hehe har alltid gillat Pere Ubu. Har aldrig sett dom live, men det var lite uppfriskande att se (på klippen) en gammal grinig gubbe med flanellskjorta och hängslen stå med händerna i byxfickorna under en hel konsert :-D.

8þ Mats

Modern svensk lager... Vad är det egentligen??
I SHBFs öltypsdefinitionsblad så är broklyn lager ett bra exempel på en modern SVENSK lager. Svensk????

Är det för att typdefinitionen skiljer sig så pass mycket från Modern lager så man måste kalla den svensk?

11 Senast ändrad av rutgersson (2011-10-03 11:42:48)

peps skrev:
rutgersson skrev:

Hade glädjen att se David Thomas på en fantastisk spelning -98 men att se Pere Ubu hade inneburit möjligheten att stryka någon från topp tio listan... Helvete....

Han är ju rätt ojämn, jag har sett en massa mer eller mindre dåliga spelningar i Danmark, han verkar undvika Sverige i görligaste mån (jag vet varför). Var såg du honom -98?

Jo, fast det är ju vara lite av charmen också... Själva ojämnheten alltså.
Tänkte efter och det va -97, och det var på Hultsfred.

megen skrev:

I SHBFs öltypsdefinitionsblad så är broklyn lager ett bra exempel på en modern SVENSK lager. Svensk????

Är det för att typdefinitionen skiljer sig så pass mycket från Modern lager så man måste kalla den svensk?

tjockhult tjinook och dugges lager no1 skulle kanske platsa som handen i hansken där!

www.brygg.se

Farsan har också börjat gilla lite mer udda öl. Det började för 10 år sedan att han fastnade på brittisk pale ale, för den var så "frisk och god" som han uttryckte det.
Bishops Finger köpte han ofta. Sen har jag köpt öl åt honom, han blev väldigt förtjust i Red Seal, men det var ju en lågoddsare. Min hembryggda pale ale försvann ju skrämmande snabbt, hehe..  Jag kommer ihåg, när jag var liten, att han drack Carnegie porter då och då. Dugges stout gillade han, jag köpte en laddning till honom och min farbror.

michel skrev:
megen skrev:

tjockhult tjinook och dugges lager no1 skulle kanske platsa som handen i hansken där!

Jo jag vet vad det är, jag bara undrar varför svensk??

megen skrev:
michel skrev:
megen skrev:

Jo jag vet vad det är, jag bara undrar varför svensk??

Är det kanske pga Garrett Olivers småländska gener?

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jag tycker det vore kul om man beställde en "Swedish lager" var som helst i världen så fick man en välhumlad och aromatisk lager som t ex Tjockhult Tjinook, hoppas det är okej att drömma ;-)

8þ Mats

17 Senast ändrad av Kale (2012-06-06 16:28:06)

Sitter som bäst och sippar på en Falcon Raw. Inte alls så tokig. Nästan i samma klass som mina hemmagjorda lager. Lite låg beska för min smak. Diskret men ändå tydlig humlesmak, precis som jag vill ha det. 8/10 i betyg från mig.

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/D … aruNr=1484

All lager jag brygger är svensk lager. Ska den bli tysk får jag åka till tyskland och brygga.....

Fast har ännu inte bryggt nåt som passar i nån definition..... Kanske kommer med åren.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Jag har också druckit raw. Den var inte alls så pjåkig.

Jag gillar Brewdogs idé om att bara brygga kvalitétsöl utan att snåla på ingredienser.. Dock har jag inte fått tillfälle att prova deras. Är det någon som har?

www.youtube.com/fjordsbrewery

Fjord's Brewery skrev:

Jag gillar Brewdogs idé om att bara brygga kvalitétsöl utan att snåla på ingredienser.. Dock har jag inte fått tillfälle att prova deras. Är det någon som har?

Vem brygger kvalitétsöl genom att snåla? wink

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Fjord's Brewery skrev:

Deras? Svenska lager? Eller Lager i allmänhet? Eller bara vilken BrewDog som helst?
Jag är mycket förtjust i BrewDog, faktiskt var det till stor del deras Punk IPA (gamla receptet, de har bytt till en "mildare" variant sen dess) som fick mig intresserad av craft brewing. De gör enligt mig fantastiskt goda ales, porter och stouts. Snålar som sagt inte med råvarorna och är inte rädda för att humla ordentligt.

Deras Lager77 är om jag minns rätt den enda(?) öl de INTE tillverkar själva utan den görs på licens hos en bryggare (namn?) i London, medan de själva håller till i Fraserburgh i Skottland. Sen gör de ju Zeitgeist som är en mörk lager men den vet jag inte var den bryggs.
Ingen av dessa är i min smak direkt, 77an är lite blek tycker jag, och mörk lager är en egendomlig bastard som jag inte bestämt mig vad jag tycker om ännu. Men, som sagt, nästan alla deras ales är goda till fantastiska...

I SHBFs öltypsdefinition så har öltypen "Modern svensk lager" bytt namn till enbart "Modern lager"

olefattguy skrev:
Fjord's Brewery skrev:

Deras? Svenska lager? Eller Lager i allmänhet? Eller bara vilken BrewDog som helst?

Tänkte mest på vilken brewdog som helst, alltså hur dem är överlag typ:p
Dock insåg jag nog inte när jag postade att tråden handlade om svensk lager, ber om ursäkt för trådkapningen!
Min poäng var kanske att det vore fint om ett bryggeri som brewdog fanns i Sverige. Alltså, ett stort bryggeri som satsade på riktig craft brewing smile

www.youtube.com/fjordsbrewery

megen skrev:

I SHBFs öltypsdefinition så har öltypen "Modern svensk lager" bytt namn till enbart "Modern lager"

Japp, det gjorde den 2007, för drygt fem år sen alltså...