Den svenska lagern.
En reflektion.
Har varit på planeringsdagar med jobbet och vid dessa tillfällen äts det på diverse restauranger både lunch och middag. Ofta är det förbokade luncher och middagar, man köper liksom ett koncept. Vill man dricka starkt (vilket alla egentligen vill och gör) får man bekosta detta själv. Tyvärr inkluderar konceptet affärs/konferensmat sällan någon variation vad gäller dryckerna och de flesta restauranger har förstås anamat stordistributörernas utbud dryckesmässigt vilket gett ett ofriviligt men intressant tillfälle att för första gången på många år smaka sig genom en del av den svenska ölfloran. Efter min start som egenbryggare har förstås känsligheten för smak ändrats och jag måste verkligen säga att betyget för den svenska industritillverkningen är rätt nedslående. Det som förut kunde passera utan speciellt engagemang men utan särskild anmärkning är nu uppenbart illasmakande. Den eurolagern som kan passera mina läppar med en viss men klen behållning får vara en spendrup men Mariestad, pripps, åbro och övriga lämnas nog i sin ensamhet i framtiden. Då tar jag mycket hellre en bud eller som ikväll en cobra (licensbrygd i England med reservation för lätt dms) som faktiskt är rensmakande till skillnad från många svenska lagerbrygder.
I övergående vredesmod,
Love