Fattigmans autoklav eller va?

Forskare har länge noterat att mikrovågsugnen är perfekt för att sterilisera saker som kan blötas, typ svampar och disktrasor:

"“The microwave is a very powerful and an inexpensive tool for sterilization,” Bitton said, adding that people should microwave their sponges according to how often they cook, with every other day being a good rule of thumb.
Spurred by the trend toward home health care, the researchers also examined the effects of microwaving contaminated syringes. Bitton said the goal in this research was to come up with a way to sterilize syringes and other equipment that, at home, often gets tossed in the household trash, winding up in standard rather than hazardous waste landfills.
The researchers also found that microwaves were effective in decontaminating syringes, but that it generally took far longer, up to 12 minutes for Bacillus cereus spores. The researchers also discovered they could shorten the time required for sterilization by placing the syringes in heat-trapping ceramic bowls."

Kanske kan man mikra vissa saker som används i bryggprocessen? Jag har noterat att somliga använder en tryckkokare som autoklav, men skulle gissa att fler har tillgång till en mikro...

Sv: Fattigmans autoklav eller va?

Jag körde flaskor med lite vatten i mikron en gång det slutade med en smält flaska och ett smält hål i mikron. Köpte en ny mikro och gjorde inte om det. wink

Saftsilar och humlepåsar kunde väl gå att mikra likaväl som en svamp eller trasa.

Det blir ju inte precis som en riktig autoklav, inga 2 bars tryck etc. Men som alternativ till kokande vatten eller att köra grejorna i vanlig ugn funkar det ju. Saftsilar och humlepåsar är ju utmärkta förslag. Man får väl vara lite försiktig så grejorna inte smälter bara...

Think globally. Drink locally.

Vid någon älgjakt behövde jag torka kläderna skyndsamt. Funkade mycket bra med den första tröjan jag lade in men den andra hade dragkedja av metall och det blev genast ett stort hål vid denna!

majstroboj skrev:

Jag körde flaskor med lite vatten i mikron en gång det slutade med en smält flaska och ett smält hål i mikron. Köpte en ny mikro och gjorde inte om det. wink

Oj!? Va det en glasflaska som smälte? Eller en PET? Citat: "Rent fysikaliskt så har inte glas en bestämd smältpunkt utan har ett flytområde mellan 500C (börjar mjukna) till 1500C (rinner somvatten). "

Saftsilar har ju metallringar vid "hålen", det är nog inte att rekomendera att göra sånna i micron.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Micro är inte bra för att sterilisera. Värmen sprids allt för ojämt, det som talar emot det är den förutspådda epidemin av matförgiftningar efter microns intåg. Visst mått av desinficering får man naturligtvis om man kör ett tag..

Tyvärr är det autoklav eller ugn om man vill ha det sterilt. Kokning är bra för allt utom sporer.

olefattguy skrev:
majstroboj skrev:

Oj!? Va det en glasflaska som smälte? Eller en PET? Citat: "Rent fysikaliskt så har inte glas en bestämd smältpunkt utan har ett flytområde mellan 500C (börjar mjukna) till 1500C (rinner somvatten). "

Var en vanlig 33cl returflaska som smälte ett ca 5cm hål i. Jag hade fyllt mikron med 33or den som smälte stod mot ena väggen och det var även där det gick hål i mikron.

Philips har något de kallar för ångsterilisator varav en är till micron.

http://www.philips.se/c/avent-tillredni … 02/prd/sv/
http://www.philips.se/c/avent-tillredni … 02/prd/sv/

Ta't lugnt, ta en hembryggd