saison funderingar

Hej,
I äkta DIY anda har jag fixat en magnetomrörare och helt plötsligt är det 'lätt' att propaera jäst ur flaskor. Jag har nu en sasion jäst som har växt till sig så varför inte brygga en redan nu. Jag funderar att bjuda på ölen i sommar i samband med en större fest, borde vara ok va?  Jag har inte gjort någon saison tidigare och önskar återkoppling på receptet.

saison
Brew Type: All Grain    Date: 2012-05-23
Style: Saison    Brewer: bjo
Batch Size: 20,00 L    Assistant Brewer:
Boil Volume: 22,00 L    Boil Time: 60 min
Brewhouse Efficiency: 80,0 %    Equipment: Brew Pot (5 Gallon)
Actual Efficiency: 79,8 %   
Taste Rating (50 possible points): 35,0
Ingredients
Amount    Item    Type    % or IBU
2,00 kg    Pilsner (2 Row) UK (2,0 EBC)    Grain    42,1 %
1,00 kg    Pale Malt (2 Row) UK (5,9 EBC)    Grain    21,1 %
0,50 kg    Caramel/Crystal Malt - 20L (39,4 EBC)    Grain    10,5 %
0,50 kg    Wheat Malt, Ger (3,9 EBC)    Grain    10,5 %
15,00 gm    Columbus (Tomahawk) [14,00%] (60 min)    Hops    24,5 IBU
20,00 gm    Saaz [4,00%] (20 min)    Hops    5,7 IBU
0,50 kg    Honey (2,0 EBC)    Sugar    10,5 %
0,25 kg    Cane (Beet) Sugar (0,0 EBC)    Sugar    5,3 %
1 Pkgs    Belgian Saison I Ale (White Labs #WLP565)    Yeast-Ale   

Beer Profile
Estimated Original Gravity: 1,060 SG (1,048-1,080 SG)    Measured Original Gravity: 1,060 SG
Estimated Final Gravity: 1,017 SG (1,010-1,016 SG)    Measured Final Gravity: 1,014 SG
Estimated Color: 11,1 EBC (9,9-23,6 EBC)    Color [Color]
Bitterness: 30,2 IBU (25,0-45,0 IBU)    Alpha Acid Units: 1,9 AAU
Estimated Alcohol by Volume: 5,6 % (5,0-8,5 %)    Actual Alcohol by Volume: 6,0 %
Actual Calories: 568 cal/l

Sv: saison funderingar

WLP565 är väl Duponts jäst så mitt tips är att jäsa den varmt. Min tog 6 veckor att jäsa ut vid 31-32 grader... Sen behöver den ett par veckor till på flaska för att komma till sin rätta. Jag provade en av mina som stått i 3 veckor på flaska och den börjar bli riktigt fin nu, men eftersom dupont lagrar sina flaskor 4-6 veckor (också ganska varmt) så tror jag att den kommer bli bättre och bättre.

När är festen? Om du råkar ut för samma sega jäsning som jag så blir den ju inte klar förrän om typ 10 veckor wink

Mitt recept var ungefär som ditt förutom att jag inte använde socker och att jag använde brewers gold-humle.

/Calle

3 Senast ändrad av urso (2012-05-23 20:18:18)

jo, jag är lite orolig för tiden, festen är 8 juli. om det är för kort tid får det bli en pale ale istället, den blir definitivt klar i tid. vad gäller saison jästen är jag inte säker på vilken stam det är , den kommer från eskiltunas ölkultur, skogsängen saison, någon kanske vet vilken jäst de använder..

bliv din saison med liknande recept bra förrersten Calle?

Jag är lite orolig att du har för mycket socker/honung. 15% blir rätt mycket framförallt med tanke på att jästen antagligen kommer tugga sönder ölen ner till 1000 ändå smile Risken blir att du inte bara får en torr saison (bra) utan en tunn (dålig) saison. Jag hade nog skippat sockret men haft kvar honungen och sedan öka på med basmalten för att komma upp i det Og du vill ha

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

jag skulle också fundera över vörtstyrkan. Jästen kommer som Chubb säger säkert jäsa ner ganska rejäl. Du kommer att få en väldigt stark saison, särskilt om du ska prima till en rejäl kolsyra också. För mig är saison lättdrucken uppfriskande arbeteta-i-solen öl även om det är en utmärkt öl som kan ersätta ett glass vitt. Det finns olika preferenser, jag vet men ha utjäsningen och ändamålet i åtanke. Saison vill ma dricka mycket av.

Det kan nog stämma. mkt bra synpunkt
/Björn

Själv tycker jag inte det är ett problem att en saison sticker iväg lite i ABV, och jag tycker du håller dig inom ramen för vad som kan ses okej.

15% socker kan funka i en saison med ännu högre ABV. Dock skulle jag nog här hålla nere det till max 10% (bara behålla honungen) samt också ta bort din C20 om du vill hålla din og runt sextio. Karamellmalt i en saison kan bli lite för "tjockt" anser jag själv, om det inte är en saison med kryddor, högre abv etc där det kan behövas lite mer kropp för att få balans. Vill du ha lite maltighet skulle jag föreslå att du hellre använda dig av en del munich eller vienna (exempelvis istället för pale ale).

Dupontjästen har en benägenhet att dö ut om den inte får stå tillräckligt varmt - och då är det bara att hålla tummarna att den vaknar till liv igen. Annars kan du alltid pitcha brett, men då hinns det verkligen inte klart till början av juli.

Dock skall tilläggas att det här verkligen är en stil som även utan brett, lacto och fan och hans moster, verkligen kan behöva några månader på flaska för att "sätta sig".

Saison är en fantastisk stil! Själv har jag tre stycken som står på sekundär med brett och annat gött - Samt ett par olika på flaska/fat som borde vara klara att öppna under sommaren.

Den jag skrev om ovan är min första saison jag gjort. Jag använde 0.5 kg honung till en 16L batch (häldes i vid 0 min). I efterhand tyckte jag att det lät som mycket men efter smakprov i tisdags så verkar den bli jättebra. Jag har svårt att hålla mig men som andra har sagt tror jag att den bara kommer bli bättre ju längre jag väntar. Har inte exakt i huvet vad jag hamnade på för styrka men jag tror det var strax över 6% vilket vad jag tror tolkas som en "stark" saison (kanske svårt att jobba på åkern hela dagen och dricka denna utan att bli dyng-rak).

Jag utgick/snodde från receptet här:
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=1913

/Calle W

Tackar för feedback, Jag moddar receptet något efter vad jag har tillgängligt. Bättre nu?
Hade tänkt brygga i morgon fredag så det är tveksamt om man hinner få fatt på nå vienna eller munich malt tyvärr. Jag kommer att säkra upp med en batch pale ale om denna saison inte hinner bli klar tills 8 jul. Ölen har en viss tendens att gå åt ändå wink

saison
Brew Type: All Grain    Date: 2012-05-23
Style: Saison    Brewer: bjo
Batch Size: 19,00 L    Assistant Brewer:
Boil Volume: 22,00 L    Boil Time: 60 min
Brewhouse Efficiency: 80,0 %    Equipment: Brew Pot (5 Gallon)
Actual Efficiency: 84,2 %   
Taste Rating (50 possible points): 35,0
Ingredients
Amount    Item    Type    % or IBU
2,00 kg    Pilsner (2 Row) UK (2,0 EBC)    Grain    45,5 %
1,00 kg    Pale Malt (2 Row) UK (5,9 EBC)    Grain    22,7 %
0,65 kg    Wheat Malt, Ger (3,9 EBC)    Grain    14,8 %
0,20 kg    Caramel/Crystal Malt - 20L (39,4 EBC)    Grain    4,5 %
15,00 gm    Columbus (Tomahawk) [14,00%] (60 min)    Hops    27,2 IBU
20,00 gm    Tettnang [4,50%] (15 min)    Hops    5,8 IBU
0,55 kg    Honey (2,0 EBC)    Sugar    12,5 %
1 Pkgs    Belgian Saison I Ale (White Labs #WLP565)    Yeast-Ale   

Beer Profile
Estimated Original Gravity: 1,057 SG (1,048-1,080 SG)    Measured Original Gravity: 1,060 SG
Estimated Final Gravity: 1,017 SG (1,010-1,016 SG)    Measured Final Gravity: 1,014 SG
Estimated Color: 8,6 EBC (9,9-23,6 EBC)    Color [Color]
Bitterness: 33,0 IBU (25,0-45,0 IBU)    Alpha Acid Units: 2,1 AAU
Estimated Alcohol by Volume: 5,3 % (5,0-8,5 %)    Actual Alcohol by Volume: 6,0 %
Actual Calories: 568 cal/l

Tänkte tillägga att du borde öka koktiden till 90 minuter när du ändå har så mycket pilsnermalt i.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Sebastian Berg skrev:

Tänkte tillägga att du borde öka koktiden till 90 minuter när du ändå har så mycket pilsnermalt i.

Hej

Av vilken anledning?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Techno skrev:

Av vilken anledning?

Pilsnermalt är benäget att bilda DMS, men ämnena i fråga (SMM et al) kokar bort, så ju längre man kokar desto mindre finns kvar i vörten.

Think globally. Drink locally.

Det märks på billiga kommersiella öl där man snålar ner på koktiden.
Då får man den fina "pruttdoften" (kokt majs kan det påminna om om man vill vara snäll).
Vill man bli av med den så gäller det att koka ordentligt.

Jag gissar att så länge man kokar med öppen kittel (locket av) så är det ingen större risk för DMS. Jag  har aldrig känt någon sådan smak i mina brygder. Däremot krusovice lager är ett avskräckande exempel, smakar mest upptinad grönskasblandning ,, huhh

15 Senast ändrad av Techno (2012-05-25 09:38:06)

peps skrev:
Techno skrev:

Av vilken anledning?

Pilsnermalt är benäget att bilda DMS, men ämnena i fråga (SMM et al) kokar bort, så ju längre man kokar desto mindre finns kvar i vörten.

Hej

Ja så är det ju, jag fick hjärnsläpp där, åldern eller värmen?

Bo

P.S. Annars är jag forever young

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

så där ja ! nu står 20 liter på kylning efter en missödesfri bryggning.
Det råkade bli 600 gr honung och jag lade till 5 gr perle samt lite apensinskal vid 15 min
Detta ska bli spännande att smaka av i sommar ..

urso skrev:

Jag gissar att så länge man kokar med öppen kittel (locket av) så är det ingen större risk för DMS. Jag  har aldrig känt någon sådan smak i mina brygder. Däremot krusovice lager är ett avskräckande exempel, smakar mest upptinad grönskasblandning ,, huhh

Enligt Gordon Strong är det även viktigt att inte kyla med lock heller.
"Pilsener-type malt contain about eight times more SMM (s-methyl methionine)- the precursor to DMS, the compound that tastes like cooked corn or cabbage - than pale malts. Heat converts SMM to DMS, but DMS is volatile and is dricen off during the boil. A longer, more vigorous boil drives of more DMS from Pils-based beers; I use 90-minute boild for these beers. Rapid cooling then will precent DMS from reforming. During both boiling and cooling, allow the vapors to escape; dont' cover the kettl!" Strong, Gordon. Brewing better BEER, s. 61f.

Detta är något jag inte hade en aning om. De flesta tips man fått ang. DMS är att koka utan lock och koka länge.
Men eftersom DMS bildas så länge vörten är varm ska man kyla snabbt (visst, det är ju också något man lärt sig tidigt) men även här utan lock.

För att vara lite kritisk till denna metod bör man tänka på att nedkylning utan lock kan beroende på utrustning och metod vara ganska riskabelt.
Ifall man inte ska brygga ett öl av lagertyp eller annat öl där DMS är helt förbjudet kanske det är okej att kyla med lock på ifall det ökar infektionsrisk.
Å andra sidan, när vörten väl är kall, då risken för infektion ökar, borde man kunna sätta på locket.

Sen kan man alltid utvärdera sina tidigare brygder och se efter ifall dms har varit ett problem. Ifall inte är kanske ett 90 minuterskok tillräckligt.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

DMS bildas bara medan vörten är het (fr.o.m 80°C eller så), så har man t.ex en spiralkylare så räcker det att ha locket av de första fem minuterna, tills vörten är kyld under den temperaturen.

Think globally. Drink locally.

Nu har min saison jäst från 1061 till 1011 och det är knappt aktivitet i jäsröret längre. Det gick snabbt tyckte jag, sex dagar. Och oj vad den smakade bra redan nu! Ska den helst stå kvar i jästunnan i värmen en - två veckor till, eller kan jag tappa den på fat redan nu, och låta fatet stå varmt?

Ha lite tålamod bara. Den jästen är lite lurig och kan puttra på i stillhet utan mycket väsen. Om du oas tappar på fat och har möjlighet att lätta på trycket ibland då ska det nog inte vara ett problem. Värre då med flaskning.

Jo, det var så jag oxå tänkte man kunde göra. Om jag låter den stå på sekundär i fatet, då borde man väl få bottensats, och kanske borde tappa om den igen innan konsumering? Använder man gelatin klarning till saison förresten?

Ingen klarning i saison!!!
Det skall allt vara lite grumlig, disigt och "rustikt".

Ang, jästen så är den lurig som kattsingen. Låt stå varmt ett tag till innan du kyler.