Lättdrucken öl till svensexa? :)

Hej!

Vi planerar en svensexa för en kompis och jag kom på tanken att brygga en öl till detta tillfälle (dvs om datumet spikas och inte blir för nära så jag hinner brygga). Tänkte mig något hyfsat lättdrucket med en flört åt Bedarö Bitter (som jag inbillar mig bryggs med maris otter och vete) samt jästen Weihenstephan Weizen. Humlemässigt blir det en bittergiva och sedan en eller två sena givor (3min och flame out) för lite arom och mycket doft. Lite osäker på om vilken humlesort, lade in Cascade, men är öppen för förslag.. Styrian Golding kanske?

Eftersom ölen är till en svensexa så får den bli på 6%. Logiskt eller hur? smile   

Type: All Grain Date: 2012-04-03
Batch Size (fermenter): 24.00 l Brewer: Dompan
Boil Size: 27.00 l Asst Brewer: 
Boil Time: 60 min Equipment: My Equipment - Max Volume 27L
End of Boil Volume 24.00 l Brewhouse Efficiency: 72.00 %
Final Bottling Volume: 23.00 l Est Mash Efficiency 75.0 %

4.000 kg Pale Malt, Maris Otter (Thomas Fawcett) (5.9 EBC) Grain 1 66.7 %
2.000 kg Wheat Malt, Pale (Weyermann) (3.9 EBC) Grain 2 33.3 %
40.000 g Cascade [5.50 %] - Boil 60.0 min Hop 3 19.7 IBUs
20.000 g Cascade [5.50 %] - Boil 3.0 min Hop 4 1.2 IBUs
40.000 g Cascade [5.50 %] - Boil 0.0 min Hop 5 0.0 IBUs
1.0 pkg Weihenstephan Weizen (Wyeast Labs #3068) [124.21 ml]

Est Original Gravity: 1.057
Est Final Gravity: 1.010
Estimated Alcohol by Vol: 6.2 %
Bitterness: 21.0 IBUs
Est Color: 9.3 EBC 

Mash Steps
Name Description Step Temperature Step Time
Protein Rest Add 11.27 l of water at 55.6 C 50.0 C 30 min
Saccharification Add 10.01 l of water at 84.0 C 64.4 C 30 min
Mash Out Add 11.27 l of water at 98.8 C 75.6 C 10 min
Sparge add 0.46 l of water at 75.6 C

Detta blir i princip en batch sparge eftersom det går åt så mycket vatten för att få till proteinrast, försockring och mash out.

Kommentarer välkomnas!

Dompan

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Sv: Lättdrucken öl till svensexa? :)

Från bryggeriets hemsida: "Detta är en överjäst bitter ale, bryggt på Pale Ale, Crystal- och vetemalt från det anrika engelska mälteriet Thomas Fawcett samt kryddat med amerikansk humle, Chinook och Cascade."

mankang skrev:

Från bryggeriets hemsida: "Detta är en överjäst bitter ale, bryggt på Pale Ale, Crystal- och vetemalt från det anrika engelska mälteriet Thomas Fawcett samt kryddat med amerikansk humle, Chinook och Cascade."

Lysande!

Frågan är hur proportionerna är för maltsorterna. Kan inte vara så hemskt mycket crystal. Det är en relativt ljus öl trots allt.

Justerade ned vetemalten ganska mycket. Sedan kan man diskutera om det är Torrified Wheat eller Wheat Malt som används..

4.500 kg Pale Malt, Maris Otter (Thomas Fawcett) (5.9 EBC) Grain 1 79.6 %
1.000 kg Wheat Malt, Pale (Weyermann) (3.9 EBC) Grain 2 17.7 %
0.150 kg Crystal Malt - 60L (Thomas Fawcett) (118.2 EBC) Grain 3 2.7 %
20.000 g Cascade [5.50 %] - Boil 60.0 min Hop 4 10.2 IBUs
20.000 g Chinook [13.00 %] - Boil 60.0 min Hop 5 24.0 IBUs
20.000 g Cascade [5.50 %] - Boil 5.0 min Hop 6 2.0 IBUs
10.000 g Chinook [13.00 %] - Boil 5.0 min Hop 7 2.4 IBUs
20.000 g Cascade [5.50 %] - Boil 0.0 min Hop 8 0.0 IBUs
20.000 g Chinook [13.00 %] - Boil 0.0 min Hop 9 0.0 IBUs
1.0 pkg Weihenstephan Weizen (Wyeast Labs #3068) [124.21 ml]

Jästen valde jag för jag tycker mig ha känt en ton av banan i bedarön...  men som sagt, mycket gissande här. Någon annan som kommit nära en Bedarö Bitter eller Ålö Ale ?

Dompan

Jästen skulle jag nog byta ut till WLP 002 eller 1056 om du vill ha ett öl som uppskattas av "alla"

Svårt att tänka mig att Bedarö jäses med en Tysk hefeweizen-jäst, du kommer få banan i kvadrat med den jästen.
Om du hittat banan så är det förmodligen en mindre lyckad batch från nynäshamnsbryggarna.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

5 Senast ändrad av brandemannen (2012-04-04 10:47:40)

Jag har hittat rätt bra med fenoler alla de gånger jag smakat den, det finns en tråd ang. det där flera har samma upplevelse men dock under en kanske begränsad tid (talande för dålig batch). bryggarna vidtalades också ang. detta men det blev aldrig utrett om de uppfattade att någon batch jäst fel. Enligt dem  har de en alejäst i grunden som enl deras utsago ska vara "deras egen". Om det är en muterad engelsman eller inte kan man bara spekulera i. Men jag håller med thomas. Om den ska uppskattas av "alla" så välj en mer neutral jäst så tillvida inte "alla" är fullfjädrade veteölsdrickare.
Förra sommaren brygde jag en amerikansk vete som var lite hårdare humlad armommässigt med sorachi ace, original IBU kanske runt 25-30, 50/50 pilsner och vetemalt och jästes med 1 paket us05 och 1-2 gram vetetorrjäst. Den blev väldigt bra efter några veckors lagring. I början stack fenolerna ut lite väl men de mildrades betydligt när ölen klarnade i flaskan. Då är du inne i ett experimentstadium så frågan är om du vill chansa inför en sådan eminent företeelse som en svensexa.

OK. Jag får nog backa och använda en mer traditionell alejäst. Målgruppen är inte van allt för komplex öl. smile

Några synpunkter på användning av vetemalt kontra puffat vete?  (Ska förvisso söka lite mer på forumet och se om jag kan hitta nåt mer om detta)

Har filat lite på receptet:

4.400 kg Pale Malt, Maris Otter (Thomas Fawcett) (5.9 EBC) Grain 1 86.3 %
0.500 kg Wheat Malt, Pale (Weyermann) (3.9 EBC) Grain 2 9.8 %
0.200 kg Crystal Malt - 60L (Thomas Fawcett) (118.2 EBC) Grain 3 3.9 %
15.000 g Cascade [6.00 %] - Boil 60.0 min Hop 4 10.6 IBUs
15.000 g Chinook [11.90 %] - Boil 60.0 min Hop 5 21.1 IBUs
15.000 g Cascade [6.00 %] - Boil 5.0 min Hop 6 2.1 IBUs
15.000 g Chinook [11.90 %] - Boil 5.0 min Hop 7 4.2 IBUs
20.000 g Cascade [6.00 %] - Boil 0.0 min Hop 8 0.0 IBUs
20.000 g Chinook [11.90 %] - Boil 0.0 min Hop 9 0.0 IBUs
1.0 pkg California Ale (White Labs #WLP001) [35.49 ml]

IBU hamnar på 38. Hoppas att detta inte blir för magstarkt för mina lagerdrickande kompisar..

8 Senast ändrad av ölmundr (2012-04-19 15:52:21)

Brygg en liten provomgång först!
Att brygga 5 L går snabbt och det är sällan man ångrar att man gjort en pilotbatch.
Du kommer kunna svara på dina egna frågor när du smakar på ölen. Vanligtvis är det svårt att helt misslyckas med sin öl men det är vanligt att man av ngn anledning inte är helt nöjd. Då är det kul att man inte står där men 30L öl som man inte gillar.

Generellt:
Att bjuda på tex en American Amber har visat sig fungera väl om drickarna är nyfikna på öl men inte är så insnöade.
Red seal är en sådan tror jag. Folk verkar uppskatta fylligheten och humlebilden.
Sikta på att ha ordentlig fyllighet så att humlen har nåt att luta sig mot. IBU på 38 fungerar om ölen är tillräckligt fylligt. Skulle gissa på att det är bättre att det är fylligare än torrare.
Ett förslag är att du delar upp batchen i två delar efter koket och har i dubbelt så mkt jäst i den ena delen.
Då bör du få en torrare och en sötare variant utan mkt extra besvär.
Jag tycker det kan vara svårt att få rätt nivå för allas smaker. Antingen blir det för torrt eller så blir det för sött.

Tack för dina kommentarer ölmundr!

Jag kommer inte hinna göra någon provbatch. Jag ska brygga på måndag och kommer ha 19 dagar på mig att få ölen klar. 6dagar primär, 6dagar sekundär och 7dagar kolsyrejäsning. Tight schema!

Jag kommer troligen att justera vattnet så att ölen blir aningen torr.

Ska bli spännande att se hur det kommer att bli.

Edit: I det senaste receptutkastet ovan har jag justerat ned batchvolymen till 21 liter

10 Senast ändrad av ölmundr (2012-04-20 12:10:44)

Dompan skrev:

Jag ska brygga på måndag och kommer ha 19 dagar på mig att få ölen klar. 6dagar primär, 6dagar sekundär och 7dagar kolsyrejäsning. Tight schema!

Har du fat är 19 dagar inga problem.
Några tips till: skippa sekundären. Tillsätt jästmängd med god marginal, dumpa jästen efter jäsning med isinglass/gelatin. För över till fat när FG uppnådd*, tillsätt ny isinglass och tryck i co2. Smaka av, justera beska/fyllighet och avgör om blankheten är ok. Ta anteckningar, det kommer du ha nytta av senare :-)

Min erfarenhet är att man vill få över ölen så fort som möjligt till "lagringsfatet" om man har tight med tid. Är FG uppnådd och du inte har ngn felsmak som måste rensas ut (äpple/svavel mm) så finns det ingen poäng med att ha ölen på jästkakan.

(*Tar du ut vört till en petflaska kan du skaka ölen dagligen och släppa ut CO2, på så sätt vet du vilken FG du kan uppnå. Ölen bör ha jäst färdigt på 3-5dar kanske om du pitchar duktigt och då är det onödigt att vänta för länge med att föra över till fatet.)

Har du inte fat och tänker flaskjäsa kommer du få tidsnöd. Då skulle jag vilja påstå att det är ännu viktigare att du får ölen färdigjäst absolut så snabbt som möjligt för att öht ha möjlighet att få flaskjäsningen klar och ölen någorlunda blank. Med fat är 19 dar gott om tid, utan fat är det på gränsen. Kanske kan du låna ett fat isf.

Nu vet jag inte vilken tolerans mot grumlig öl deltagarna har, men du talar ju om att jäsa kolsyran och på en svensexa blir det väl en del springande omkring har jag förstått det som. Jag hade avstyrt uppdraget om du inte har fat som ölmundr säger. Du tänker dig att du står där och mottar en kavalkad av ryggdunkar och höjda ögonbryn och kommentarer över hur "rent" det smakar samtidigt som stoltheten sprider sig.

Men det finns tyvärr ett annat tänkbart scenario med så kort ledtid. Jag tvivlar inte på de som säger att det är fullt möjligt, men mina öl vill helst ha ett par-tre månader från bryggdag innan de hittar formen tycker jag.

http://bistron.tumblr.com/

Nä det är inga problem att få till ett schysst öl på bara 1-3 veckor. Hemligheterna är jästval, tillräckligt med jäst, Successiv temperaturökning vid jäsning, kallkrasch och gelatin och kolsyretryckt på fat.

megen skrev:

...och kolsyretryckt på fat.

Japp, håller med, men utan fat vet jag inte om jag hade vågat chansa.

Min metod för att kunna möta snabba deadlines är att brygga ofta oavsett. Det finns alltid någon keg som kommer vara i prima drickbart skick oavsett när det behövs.

Think globally. Drink locally.

Det är faktiskt riktigt kul att brygga öl under tidspress. Jag bryggde ett öl till nyår dagen innan julafton. Det hann precis klart. Blev dock lite köldgrumlat, och det tog några dagar till för att mogna till. Tre dagar efter var ölet på sin topp och utvecklades inte till det bättre efter det. Så den totala tiden från bryggstart var alltså 10-11 dygn.

ja det stämmer tycker jag , men ska sanningen fram så är ölet som bäst efter ytterligare ett par veckors vila på fatet. beror på vilken typ av öl oxo  men själv brygger jag i princip bara pale ale i olika varianter, helst ska de inte vara starkare än ca 5 % heller, över det kan tiden sträckas ut lite, men inte mycket. 2 veckor till?

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Håller med om att det är lite spännande med tidspressen!

Tappade om till sekundär idag efter 8 dagars primärjäsning. FG = 1008 (mäskade lågt, 65C) vilket ger ABV 5.8%. Dock missförstod jag mitt egen recept smile .. så proteinrasten blev vid 54C istället för 50C.

Nu blir det en kort sekundärjäsning på c:a 4 dagar. Kanske blir de sista 12 timmarna en natt på balkongen med c:a 6 grader C.

Den andra jokern är mina beställda partyfat.. dom bara måste dyka upp innan helgen annars hinner det inte bli mycket till kolsyra..

Varför kör du en proteinrast? Delen vete är ju så låg så det är bara slöseri med tid och bra skumbildning.

megen skrev:

Varför kör du en proteinrast? Delen vete är ju så låg så det är bara slöseri med tid och bra skumbildning.

Har helt enkelt inte koll på vilken procentandel vetemalt man måste komma upp i för att det ska krävas proteinrast, så jag tog det säkra före det osäkra. Du kanske kan upplysa mig? smile

Det är väl inte helt fel med en proteinrast om vetet ligger på 10%. Sedan kan man ju fundera på vad det är man vill åstadkomma; om man absolut vill ha en kristallblank öl på 19 dagar kanske inte vetemalt är det första man kommer att tänka på. Har man inget emot lite beslöjad öl gör det ju å andra sidan bara gott.

Ok så ni kör en proteinrast, trodde mer att det var nödvändigt upp emot weissbiernivåer alltså kring 50% och uppåt. Jag brukar ofta använda ungefär 5% vete i mina pale ales och enda anledningen är att bättra på skummet lite och det funkar bra. Trodde att du flasktömmaren vetade ditt öl av samma anledning. Därför jag var lite skeptisk till din proteinrast.

Att först tillsätta vete för att få mer proteiner och sedan göra proteinrast för att bryta ner proteinerna igen låter kontraproduktivt tycker jag. Nu finns det i och för sig många olika sorters proteiner, men ändå.

Men det finns ju en smakaspekt av vetet också. Jag har aldrig haft några skumproblem, så för mig är det rätt främmande att tillsätta vetet bara av den anledningen. Utöver det håller jag med i resonemanget.

megen skrev:

Ok så ni kör en proteinrast, trodde mer att det var nödvändigt upp emot weissbiernivåer alltså kring 50% och uppåt. Jag brukar ofta använda ungefär 5% vete i mina pale ales och enda anledningen är att bättra på skummet lite och det funkar bra. Trodde att du flasktömmaren vetade ditt öl av samma anledning. Därför jag var lite skeptisk till din proteinrast.

Inte ofta jag har vete i mäsken av den anledningen nej, skum har nästan aldrig varit ett problem... jag är väldigt anal gällande renlighet, inte bara från smuts o ohyra utan också ang diskmedel o så. proteinrast har jag inte ens i de veteöl jag gjort!

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Kan meddela att ölen är klar.. 18 dagar från bryggdagen! "Rulles 18-dagars ale" smile  Man kan ana ett lätt dis, annars är ölen förvånansvärt klar. Kolsyrejäsningen gick bra och ölen smakar toppen. Skumstabilitet aningen låg. IBU 40 var kanske lite väl häftigt för att passa kreti å pleti. Men jag är nöjd med resultatet.

Fick idel beröm för ölen av deltagarna på svensexan, så öl på 18-dagar är fullt möjligt. Även om några veckors lagring hade gjort gott.