Förbannat fin skumkrona!

Hej Bryggerister!

Jag och mina vänner bryggde för ett tag sedan en porter som i mångt och mycket liknade Carnegie, 6/8 pilsnermalt, 1/8 karamell och 1/8 chokladmalt. Sedan använde vi Simcoe som bitterhumle och det funkade riktigt bra, jag vet att många inte gillar citrusiga humlesorter i porter men vi tyckte att det blev gott. Vad tycker ni om amerikansk humle i porter?

Nu det viktiga - den här portern fick ett förbannat fint och fast skum som varade länge och låg kvar i glaset. Riktigt fint. Vad kan det ha berott på? Är det maltsorterna som är viktigast för skummet? Kan det vara pilsnermaltens förtjänst? Vi hade bara bryggt med pale-ale -malt i grunden tidigare. Eller är mäsktider och temperatur det viktigaste? Vi körde en enkel timmes tvåstegsmäskning med 63 och sedan 68.

Tacksam för svar!

Sv: Förbannat fin skumkrona!

Nu har jag läst på lite och ser att proteinet spelar en stor roll i skumkronan. Men hur vet man något om hur mycket protein en malt innehåller? En del är ju specialbehandlade men finns det information om sådant när man köper en malt från humle.se?

Malt innehåller c:a 10% protein (torrvikt).
På weyermans hemsidor hittar du denna zip som innehåller alla specar över deras malter 2011
http://www.weyermann.de/downloads/spezi … p_2011.zip

4 Senast ändrad av Techno (2012-05-27 23:22:10)

Hej

Nu det viktiga - den här portern fick ett förbannat fint och fast skum som varade länge och låg kvar i glaset. Riktigt fint. Vad kan det ha berott på?

Ibland så händer det, (låter som reklamen för en trisslott) men ibland så blir inte ölen köldgrumlig, dom tidigare 5 har blivit det, det beror väl lite på att hela kedjan kuggar in som det skall göra, oftast gör man som man skall men ändå stämmer det inte helt riktigt men som sagt var i bland så gör det, nogranna anteckningar tror jag är mycket viktiga.

Angående skum så får jag nästan alltid ett bra skum när jag brygger Lager/Pilsner, min maltnota är inte sisådär mycket annorlunda jämfört med en ale.

Det är något jag i alla år undrat varför, mina lager får bättre skum?, lagern har dom senaste 5 åren fått bättre skum än mina sydtyska veteöl.

Kan skumnivån bero på själva jäsningstempen?, börjar nästan luta lite åt det hållet (samma mäskningstemp, lager som ale)

Att skummet blivit sämre på weizen tror jag på att vetemalten i dag är mycket mer modifierad, så en proteinrast där förstör mer än den gör nytta.

Nogranna anteckningar är av godo

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Jag hade en proteinrast i min senaste vete och skummet lägger sig helt efter nån minut. Jättetrist med tanke på att den är så god och skummar så fint när man häller upp den sad  Så fin/fast skumkrona = ingen proteinrast i framtiden

/Calle W

Jag läste en artikel i Brew Your Own för någon vecka sedan (äldre nummer), vilken handlade om just skum. Författaren hävdade att för hembryggare är den vanligaste felkällan för dåligt skum/skumstabilitet högre alkoholer.

Så ha koll på jästemperatur och ha tillräcklig mängd frisk jäst var hans huvudpoäng (antagligen hade man tillräckligt med proteiner via malten, kommer inte ihåg hur han argumenterade för det).

Personligen tycker jag att maltsorter vilka beskrivs med egenskaper som "increased foam" och "head retention" är användbara för just förbättrade skumegenskaper (t ex CaraPils).

Apropå proteinrast brukar det väl gång på gång konstateras att den ej är nödvändig med dagens högmodifierade maltsorter, vilket även stämmer med mina erfarenheter när det gäller kornmalt.

En sista grej, proteinerna kan bara bilda "kedjor" (=skum) en gång, så massa plaskande/skummade vid vörthantering/omtappning förbrukar skumpotential.

Det ni säger tyder mest på att dom här riktigt bra skumkronorna är när man har tur med brygden. Det är ju kul iofs men om man vill ha likvärdiga resultat varje gång, hur gör man då? Hur gör bryggerierna? Eller varierar deras resultat lika mycket som våra? Vi har inte brytt oss om proteinrast då det inte verkar behövas.

Tack för intressanta svar. Det är alltid lika roligt att få intressant feedback!

Märkte en förbättring när jag bytte från diskmedel och ordentlig sköljning till PBW, men mest utav att diska ur glastet ordentligt och skölja mer än rimligt.

Tänk då att diska glasen i PBW.

buskisbryggarn skrev:

Det ni säger tyder mest på att dom här riktigt bra skumkronorna är när man har tur med brygden. Det är ju kul iofs men om man vill ha likvärdiga resultat varje gång, hur gör man då?

Mnja, då behöver vi nog borra djupare i frågan, det skall inte behövas tur för att få önskat skum. Referensen till BYO ovan är utmärkt, det finns även ett avsnitt av Brew Strong som berör frågan.

Min egen uppfattning är att det finns en hel mängd faktorer som påverkar skummets fasthet och stabilitet, men en enda faktor som faciliterar det: kolsyran. Så det är värt att bokmärka en kolsyresättningstabell och sedan beväpna sig med en formel för beräkning.

Think globally. Drink locally.