Fantastisk lång jäsning, något på tok?

Jag har två öl som fortfarande står i sina jäshinkar, efter 2 månader. Jag bryggde dem i mars och brukar tappa upp på flaska efter sisådär 4 veckor. Brukar titta på bubblorna i jäsröret. När det bubblar ungefär var 7:e-8:e minut brukar jag tappa på flaska. Har aldrig haft något problem, tills nu! Vad kan den långa jäsningen bero på?

På gång: Belgisk blonde, olika typer av Lambic
Jäser/ lagrar: Ljus stark belgisk ale på massor av vete, Saison på äpple och ekkuber, Bitter - "Green Lincoln"(på vete), Lambic på vinbär och äpple
På flaska: Julöl - "Santas coffee", Bitter - "Robin hood", Cider på skogens sura äpplen, Mörk stark belgisk ale, Flädervin
På fat: Saison - "Bondens päron", Tripel

2 Senast ändrad av brandemannen (2012-05-24 14:45:12)

Sv: Fantastisk lång jäsning, något på tok?

Hur ofta bubblar det då? var 7-8 minut låter ju som väldigt lång tid. Vad genererar den vanliga avdunstningen för bubbelfrekvens? Mät SG så vet du med säkerhet.
Sen kommer du ju an på vad det är för jäst, jästemp, OG, jästgiva etc.

Sv: Fantastisk lång jäsning, något på tok?

2 månader är såpass lång tid att dina öl riskerar att drabbas av autolys.
http://shbf.se/wiki/index.php/Autolys

http://www.olprovningar.se/

Sv: Fantastisk lång jäsning, något på tok?

Mätt FG?
Har du hinkarna i samma temperatur som tidigare? Ifall temperaturen har stigit med vädret kanske jästen har hoppat igång igen eller så släpper ölet ifrån sig mer kolsyra då kolsyra binds lättare i kall vätska.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Sv: Fantastisk lång jäsning, något på tok?

Brettanomyces?

Sv: Fantastisk lång jäsning, något på tok?

Jo, det bubblar ungefär med 1.20-1.30 minuters mellanrum. Det där med temperaturen är en idé, kan hända att de avger mer CO2 nu pga att det faktiskt är varmare. Men det har bubblat i samma takt sedan i slutet av mars.

Gjorde en suröl med brettanomyces, i slutet av april. De olika bryggderna har dock inte haft någon möjlighet att komma i kontakt med varandra. Om brettanomyses inte kommit upp ur jäsröret på en hink och ner genom jäsröret i en annan smile

På gång: Belgisk blonde, olika typer av Lambic
Jäser/ lagrar: Ljus stark belgisk ale på massor av vete, Saison på äpple och ekkuber, Bitter - "Green Lincoln"(på vete), Lambic på vinbär och äpple
På flaska: Julöl - "Santas coffee", Bitter - "Robin hood", Cider på skogens sura äpplen, Mörk stark belgisk ale, Flädervin
På fat: Saison - "Bondens päron", Tripel

7 Senast ändrad av Techno (2012-05-28 00:09:03)

Sv: Fantastisk lång jäsning, något på tok?

Hej

Gjorde en suröl med brettanomyces, i slutet av april. De olika bryggderna har dock inte haft någon möjlighet att komma i kontakt med varandra. Om brettanomyses inte kommit upp ur jäsröret på en hink och ner genom jäsröret i en annan

Nej den gör den inte, men om du bryggde i samma rum så kan det ju tänkas att  Brettanomyces har blivit kvar i ditt bryggrum?

Jag vet inte, bara en  tanke

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20