Sv: Bryggdag

Nä, fram för handvev, lite skall väl en karl klara av. Märzen i jäshinken bubblar som sjutton, inte så konstigt eftersom jag pitchade rätt mycket aktiv slurry. Testade FWH i denna, skall bli kul att se hur det funkar i den här ölstilen.

Think globally. Drink locally.

brandemannen skrev:

Nu sitter jag på jobbet och kan inte komma åt sidan eftersom landstinget spärrar sidor med "adult" innehåll (fy chubb!) men jag förstod att du kör med skruvdragare.

Jag vevar som en tok för hand! Undra varför min blogg är klassad som adult, är det för att det är alkohol inblandat?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Ah, handvev. Det orkade jag bara en gång. Ja, chubb. jag vet inte. Jag får ju vara här och surfa bästa jag vill så... Du kanske anses för läcker för landtingets riktlinjer?

Äh fan lite slitigt ska set va så man känner att man lever. Körde genom åtta kilo malt i min monstermill för några dar sen. Svettigt men känns ändå bra. Rengöringen och städandet är nog min akilleshäl.

peps skrev:

Nä, fram för handvev, lite skall väl en karl klara av. Märzen i jäshinken bubblar som sjutton, inte så konstigt eftersom jag pitchade rätt mycket aktiv slurry. Testade FWH i denna, skall bli kul att se hur det funkar i den här ölstilen.

Handvevar också (en gammal foderkross). Tycker det är helt ok. Städning och rengöring måste jag ta tag i direkt annars blir det inte av.

Jag prövade FWH i en tjeckinspirerad lager som håller på att jäsa nu. Också nyfiken hur det blir. Intressant att du gör det i en märzen. Där ska väl inte humlen märkas så mycket?

Nja, humlen skall finnas där i en märzen, men inte så mycket att det på något sätt stör maltigheten. Grejen är att det är lite olika bud på vad som gäller med avseende på humlesmak och -arom i en märzen, SHBF menar att där skall finnas både smak och arom, medan BJCP menar att det möjligen får finnas låga humlesmaker, men absolut ingen arom. Så jag siktar mer på BJCP's variant här, eftersom min FWH-giva också var den enda humlegivan...

Think globally. Drink locally.

Snodde ihop en ipa med pilsner, crystal, chokladmalt, magnum och spalter select. För en gångs skull så flöt allt på som det skulle. SKÖÖNT! Hoppas den blir god med.

Sitter och vaktar ett weissen-kok.

Favorit på systemet förut: Hardcore IPA, Numera är det Belgare som gäller.
Ingår som ena halvan i "Munkjävlarna".
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna

Bryggdag i dag.
Sambryyggning eller bryggning i lag med micke. Det blir ju sam---..... Nä.... men en bra schwartzbier blir det! 5 timmar tog det att få fram 2 fat typ. Jag är nöjd.
Hans utrustning funkar kanon! Den ska jag använda fler ggr! smile

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

485 Senast ändrad av mb (2012-05-23 18:48:26)

scaryeyes skrev:

Bryggdag i dag.
Sambryyggning eller bryggning i lag med micke. Det blir ju sam---..... Nä.... men en bra schwartzbier blir det! 5 timmar tog det att få fram 2 fat typ. Jag är nöjd.
Hans utrustning funkar kanon! Den ska jag använda fler ggr! smile

Tack för en trevlig dag, det gör vi om

Tackar! Nästa gång bjuder jag på käk! Vilken kanon brygg-semesterdag!

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Mäsken står på 66 grader efter en rast på 40 och 50 grader, en wit är på G

Baaaaaa en riktigt bra bryggdag igår, allt fungerade helt enligt plan fick rätt temp, snabbt kok.  Ja en helt bra bryggning alltså, varför suger jästen då så överjävligt.
Kör med 3068 och så här ca:30 timmar efter pitch så syns det inte något.

Annat var det med den senaste IPAn, där gick det åt skogen med bryggningen men jästen gjorde det den skulle och resultatet blev bra.

489 Senast ändrad av olefattguy (2012-06-02 12:07:50)

Gjorde en sommarAPA idag.

20 liter BIAB

0.025 kg Pale Chocolate
0.250 CaraMunich II
2.725 Pale Ale Malt
0.500 Extra Light DME
0.200 strösocker

2g CaSO4 i mäsken

14 g Bramling Cross FWH
14 g Green Bullet  60 min
14 g Amarillo 10 min
14 g Amarillo 5 min

Lite jästnäring och sjögräs vid 20 min

Hoppas det blir bra tog ett smakprov på vörten och det var jädrigt gott!

Pitchade med en 11g påse uppblött Nottingham och bar ner jästunnan i källaren innan det börjat bubbla, får gå ner sen i kväll och kika till det!

EDIT: Hann inte kika efter igår, men nu på förmiddan verkar allt OK, ett tumstjockt skumtäcke med mörkare fläckar och ett stadigt bubbel i jäsröret!

Igår blev det en "Hoegaarden".

1,5kg Pilsnermalt
0,8kg Vetemalt
0,5kg Vetekross
0,2kg Havregryn

12g peerl 60min
10g Koriander 20min
4g Peerl 20min
12g Pomerans 15min
4g Peerl 0min

Hade två flaskor Hoegaarden där jag väckt liv i jästen men den ena smakade väldigt syrligt och hade mycket sötma kvar på vörten så den blev vaskad.

491 Senast ändrad av Ale Bundy (2012-06-02 14:02:19)

Idag blir det kanske Pilsner, vi får se om några veckor.
Jag glömde termostaten på efter 60min(skulle varit 90min) under 65C rasten, så det började koka under BIAB'en. Efter omrörning och cirkulering gick temperaturn ner till 77C,
så jag påbörjade utmäskning. Detta efter en rast på 50C under 50min.
Jag fick iallafall 30L preboil SG=1045 på 5,8kg malt.
Hur tror ni detta kommer påverka smak och jäsning?
/Fredrik

@ Ale Bundy: Av vad jag förstår efter att läst ditt inlägg är kontentan att du gjort en lång proteinrast och en normallång eller något kort försockringsrast vid 65 grader. Utöver det i princip vanlig utmäskningstemp vid 77 grader. Lite beroende på malt men troligen dåligt skum pga den långa proteinrasten som inte behövs med normal malt idag. Ser inga andra möjliga problem av fadäsen.

Weinkeller skrev:

@ Ale Bundy: Av vad jag förstår efter att läst ditt inlägg är kontentan att du gjort en lång proteinrast och en normallång eller något kort försockringsrast vid 65 grader. Utöver det i princip vanlig utmäskningstemp vid 77 grader. Lite beroende på malt men troligen dåligt skum pga den långa proteinrasten som inte behövs med normal malt idag. Ser inga andra möjliga problem av fadäsen.

Mmm, hoppas det. Jag tänkte mer att det kokade runt BIAB påsen och
att ev felsmaker från malten som låg närmast kanten på påsen där temperaturen borde varit 100C.
Jag trodde proteinrasten skulle hjälpa skummet, jag har skippat denna rast tidigare, men tänkte bättra på skummet?

Recept enl.
5,00 kg Viking Pilsner Malt (3,7 EBC) Grain 2 86,2 %
1,0 pkg Bohemian Lager (Wyeast Labs #2124) [124,21 ml] Yeast 10 -
30,00 g Northern Brewer [8,50 %] - Boil 60,0 min Hop 6 22,9 IBUs
20,00 g Northern Brewer [8,50 %] - Boil 15,0 min Hop 8 6,9 IBUs
25,00 g Saaz, 2009 (art. 420009) [3,00 %] - Boil 15,0 min Hop 7 3,3 IBUs
25,00 g Saaz, 2009 (art. 420009) [3,00 %] - Boil 5,0 min Hop 9 1,3 IBUs
0,35 kg Viking Carapale (8,0 EBC) Grain 3 6,0 %
0,15 kg Caramunich Malt (90,0 EBC) Grain 5 2,6 %
35,00 l Stockholm Water 1 -
0,30 kg Viking Wheat Malt (5,0 EBC)

Jag har varit på kalas så det kokar i just denna stund..

Aja...
Ny dag, ny bryggd.
Idag blir receptet ovan färgjusterat åt det mörkare och med Cascade isället för Saaz.

Det här kvartalets barley wine kokas just nu. Med sidokok för att få extra knäckighet.

mankang skrev:

Med sidokok för att få extra knäckighet.

Huh, sidokok av vad? Eller är det rättstavningen som spökar igen? smile

Man tar en del av vörten under lakningen och kokar ihop till "sirap" i ett separat kokkärl (sido-kok)
Jag brukar också göra det ibland för att få lite extra knäckighet.

Huppsan! Det blev bryggdag (eller -kväll heter det väl i det här fallet). Räknade ut att jag kunde ha en färsk veteöl på tapp till midsommar om jag började nu....

Vetemalt + omältat vete + NB 10,3 (försiktigt!) + lite citronskal (tror jag - har faktiskt inte bestämt än!) vid 10 minuter. WB-06, denna jäst som är så hatad på de amerikanska forumen ska få göra entre i Skäggalösa!

bjolu340 skrev:

Huppsan! Det blev bryggdag (eller -kväll heter det väl i det här fallet). Räknade ut att jag kunde ha en färsk veteöl på tapp till midsommar om jag började nu....

Vetemalt + omältat vete + NB 10,3 (försiktigt!) + lite citronskal (tror jag - har faktiskt inte bestämt än!) vid 10 minuter. WB-06, denna jäst som är så hatad på de amerikanska forumen ska få göra entre i Skäggalösa!

hejsvejs! jag har kört med wb-06 en gång. hade inte spec bra koll på jästemp den ggn, men kan iaf säga att det tog ett tag innan ölet började knirka till sig, innan dess tyckte inte jag alls den va bra,, som sagt det kan ju ha vart det att tempen var svajig, men om det vore jag skulle jag sikta på en mer neutral jäst om det SKA va klart till midsommar s.a.s... en tanke bara!

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Hm. Jag kommer iofs ha järnkoll på jästempen här, det får nog bära eller brista. Jag har ett fat lager som nästan är färdigt till midsommar annars och jag var sugen på att testa stammen..

Men tack för tipset! Fö kommer jag lägga mig på 18 grader och mao i den nedre delen av arbetstempen.

Huj! Dags för smakgivan!