Eftersmak??

hej! är en oerfaren bryggare som gärna vill ha tips och tricks.

jag har satt min andra satts, Cooper European lager, den har lagrats i kärl i 3 veckor nu är den satt på flaska och lagrats i 1 vecka, Smakade idag men de är en skum eftersmak och mycket alkohol smak. är de sånt som försvinner med tiden eller ska man lgra den på nått annat vis, kallt varmt? hur länge?copper säger ju 3 månader stämmer de?

Sv: Eftersmak??

Svårt att säga med den informationen du har gett. Gällande lagring så skiljer det ganska mycket beroende på vilken öl det är.
3 månader är låter inte orimligt och felsmaker kan försvinna eller minska med lagring.

Har du använt den jästen som medföljer till Cooper så skulle jag gissa att det är största anledningen till felsmakerna.
Har du haft för hög temperatur under jäsningen så är även det en källa till felsmaker.

De första 2 veckorna brukar jag lagra i samma temperatur som jästen jobbar för att få kolsyra. Sedan lagras de svalt och mörkt.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

hehe okey:-)

japp använde deras, de ska man undvika med andra ord. jag har inte koll på temperaturen ara låtit kärlet stå i rumstemp lägenheten.

men nu när de är satt på flaska då ska de lagras svalt med andra ord. då får jag flytta ölen.

va är rätt temp för jästen?

nu är det många år sedan jag satte någon coopers sats, de har (måste) blivit bättre sedan dess, men, min begränsade erfarenhet säger att öl som man gör själv med malt och humle smakar fantastiskt gott, bättre finns inte att köpa, medans de cooper satser jag minns var på gränsen till odrickbara.
Många menar att man får fram ett riktigt bra öl med ett mellanting, maltextrakt (ölsats) plus humle och riktig öljäst, alt maltextrakt med instöpt malt plus humle och riktig jäst. Det finns massa trådar om detta. ex http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5368

slonken skrev:

hehe okey:-)

japp använde deras, de ska man undvika med andra ord. jag har inte koll på temperaturen ara låtit kärlet stå i rumstemp lägenheten.

men nu när de är satt på flaska då ska de lagras svalt med andra ord. då får jag flytta ölen.

va är rätt temp för jästen?

Jästen som kommer med ölsatserna är inte dålig egentligen, det är mest det att den inte förvarats rätt och att den (troligtvis) legat för länge. Detta leder till att den är i rätt dålig kondition (få levande celler) och därför blir de stackare som är kvar "stressade" och producerar felsmaker hejvilt.

När det gäller lagerjäster i allmänhet så är deras trivseltemp snarare kring tiogradersstrecket.
Därför skaffar sig aspirerande lagerbryggare speciella jäskylar att knö in tunnan i.
Lager heter så för att den just ska lagras. I kyla.
Men troligtvis kommer dina felsmaker inte att försvinna helt för det. De kanske kommer att dämpas lite med tiden, men det är bara att gå påt igen. Bryggandet alltså.

Rätt temperatur för jästen brukar stå på förpackningen eller finnas tillgängligt där man köper den.
Tänk också på att jästen ger ifrån sig värme, dvs om du har 21 grader som rumstemperatur så kan det vara 23 grader i jäshinken.
Om du har högre temperatur än jästens arbetstemperatur så kommer jästen producera mer estrar.

Ta't lugnt, ta en hembryggd