Skiftande flaskresultat

Alltså: jag bryggde en Cream Ale härförleden (WLP080). FG 1010. Den första flaska jag provade efter ca 5 dagar kolsyrning smakade malt. Kraftigt. Som att tugga på pilsnermalt.

Den andra flaskan (igår) efter två veckors kolsyrning var en helt underbart ren lagerliknande öl.

Den tredje (idag) var samma som den första. Dessutom med väldigt dålig kolsyra. Den fjärde (idag) var helt ok men inte som den andra. Vad händer??

2 Senast ändrad av Nanobryggaren (2012-05-20 00:15:00)

Sv: Skiftande flaskresultat

Att kolsyrenivån varierar är en sak. Det beror förmodligen på att sockerlagen blandats dåligt med grönölet vid primningen. Det har hänt mig när jag slarvat med att röra runt. Men att smaken kan skifta så mycket verkar ju helmysko. hmm

På flaska: Robust Porter, Barley Wine och Imperial stout.

3 Senast ändrad av Salle (2012-05-20 00:21:11)

Lägger du en sockerbit i varje flaska, eller tappar du om och blandar sockervatten i det omtappade ölet?
Med sockerbit i flaska så ska det ju bli samma resultat. Men om du blandar socker efter omtappning i nytt kärl så kanske det har svårt att blanda sig.

Edit: Djävla stavningskoll som tror att den vet vilka ord jag ska skriva

bjolu340 skrev:

Alltså: jag bryggde en Cream Ale härförleden (WLP080). FG 1010. Den första flaska jag provade efter ca 5 dagar kolsyrning smakade malt. Kraftigt. Som att tugga på pilsnermalt.

Den andra flaskan (igår) efter två veckors kolsyrning var en helt underbart ren lagerliknande öl.

Den tredje (idag) var samma som den första. Dessutom med väldigt dålig kolsyra. Den fjärde (idag) var helt ok men inte som den andra. Vad händer??

Hej
Jag vet inte hur du sköter din OG/FG?  När bubblorna i min primär börjar minska, ca 1-2/min, då först öppnar jag locket på mitt/min jäshink, det öppnas i tid och otid, inte undrar att det då och då blir "skumma" jäsmaker.

SLUTA ÖPPNA LOCKET UNDER PRIMJÄSNINGEN, LÅT ÖLET JÄSA, NI/VI KAN ÄNDÅ INTE ÄNDRA SMAKEN.

Jag är en sekundär människa, finns det bara lite skumöar så låter jag ölet gå på sekundär  (ej jäsning) utan jag kallar det omtappnining

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Då ska vi se:

Salle: Nej, jag blandar sockerlag. Och Häller sockret i omtappningskärlet innan jag hävertar över ölet där.

Bo: nej - den fick stå helt ostörd i ganska lång primär för att sedan efter ett par dagars nedkylning till nollan tappas om och flaskas.

bjolu340 skrev:

Då ska vi se:

Salle: Nej, jag blandar sockerlag. Och Häller sockret i omtappningskärlet innan jag hävertar över ölet där.

Jag gör så och väntar 20min utan att röra om och har inte haft några problem med kolsyrningen. Kan det vara så att du inte har rengjort och sköljt dina flaskor ordentligt?

Svårt såklart att säga solklart att det inte är det som är problemet - men rutinen är inte ändrad och jag har aldrig haft någon dålig flaska förr...

Det skulle kunna röra sig om nåt annat åxå. Bakterier eller annan svamp än jäst. Jag har själv upplevt liknande med att samma öl fått olika smak. Men måste tillägga att öl åxå kan smaka (upplevas) helt olika redan nästa dag. Törst, hunger, humör, trötthet och sinnesstämning osv har mycket stor betydelse hur man upplever smaken. Det kan alltså va bara kolsyrenivån som spelar in. Lägre nivå och alltså då sötare om det inte jäst ut riktigt ännu, kan ändra smaken rätt mycket. Kolsyran gör ölet lite syrligare och dom andra kan då upplevas som lite maltigare.
Ge det ett par veckor till för kolsyra. Jästen kan vara lite trött och sliten ju.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

En oväntad flasksprängning bekräftade nog dålig omrörning av sockerlagen - jag primade egentligen inte så hårt. Varma dagar nu -  ställde ner batchen i jordkällaren. Vissa flaskor är ju bra, får man en dålig får man väl helt enkelt hälla ut den och ta en ny.

Instämmer med bjolu340, händer ibland att det blir en dålig pava, går den att dricka, gör det, går det inte, häll ut.

bjolu340 skrev:

Då ska vi se:

En gång gjorde jag något liknande, hade rumstempererad sockerlag i omtappningskärlet och på med iskall öl, rörde försiktigt.
När alla flaskor var flaskade och jag tiltade hinken för att få ut det sista såg jag att det rann seg sockerlag på botten.

Kokar ni inte sockerlagen? Det brukar jag göra iaf.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

13 Senast ändrad av murmot (2012-05-23 14:32:31)

Varm sockerlag är lättare att blanda ut ordentligt (av samma anledning som man kan micrar honungen lite lätt till sangrian)

http://www.bazingabrewery.se

Kokar sockerlag häller den heta sockerlagen direkt i en tom jäshink, tappar över ölet och sen  direkt till flaska. Har aldrig rört om och har aldrig fått ett ojämnt resultat.

Jag tror det var så att jag kokade lagen och sedan lade ungarna. Lagen hann nog svalna för mycket eftersom det skulle läsas för många sagor. Sedan var sagan all.. I övrigt följer jag exakt samma regim som megen.

Dock har jag en känsla av att jag kommer att röra lite nästa gång.. !

(eller Beer Gun?)

Jag kyler sockerlagen men häller inte i den i omtappningskärlet förens ca 20-25% av ölen redan är där för att minska risken för att sockerlagen hamnar i botten på omtappningskärlet. Sedan slangar jag över resten av ölen så det blandas ordentligt.

Favorit på systemet förut: Hardcore IPA, Numera är det Belgare som gäller.
Ingår som ena halvan i "Munkjävlarna".
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna

Jag brukar röra om med en *steriliserad* (kokt) slev i rostfritt. Kokt sockerlag i tappkärlet, sedan ölet med hävert, rör några gånger emellan (inte slaska i luft!).
Har haft problem med EN flaska under hela min bryggarkarriär, det var säkert nåt mög som blivit kvar i flaskan. Brukar köra flaskorna 15 minuter i ugn, 100 grader. Måste givetvis svalna innan upptappning...