humle?

tjena boys skulle behöva lite hjälp
har nyss börjat brygga öl och jag är lite förvirrad
angående hur mycket humle som ska i och allt snack med alfasyra
blir jag ju inte klok på.

jag har iaf 2 kg ljust torkat maltextrakt och 100 g target humlepuckar med alfasyra på 11.7% och sen har jag 56 g  east kent goldings humlepuckar med en alfasyra på 5.8% alfasyra och det jag undrar nu är hur sjutton jag ska
kombinera allt detta till bitterhumle smakhumle och aromhumle, och jag har inte den blekaste aning om hur många g av allt jag ska ha eftersom jag inte e så bra på alfasyra.
sen så till det här har jag en london ale III jäst, hur mycket öl räcker all denna ingrediens till? nu vart det mycket frågor hoppas att någon orkar ta sig tid att svara.

skulle vara tacksam för alla tips till ett recept som kan funka?

//sam

Det är sannolikt att något osannolikt kommer att hända. -Aristoteles

Sv: humle?

Det känns som om du behöver läsa på lite innan du kastar loss.
Vi som skriver här på forumet brukar rekommendera John Palmers nätbok "How to brew"
http://www.howtobrew.com/
Börja med sektion 1: Section 1 - Brewing Your First Beer With Malt Extract

Ska man brygga öl så får man inte vara lat. Det krävs både kunskap, energi och vilja.

Återkom gärna med frågor när du har fått det grundläggande klart för dig.

Lycka till smile

tack för tipset, har läst igenom hela section 1 och
det var ju i stort sett det jag har läst tidigare
så jag står fortfarande ovetande i hur jag ska kombinera
2 kg ljust maltextrakt och mitt humle. det jag fått veta
av en annan sida är att 1kg maltextrakt räcker till 8 liter öl
så jag borde få 16 liter totalt, men hur mycket humle jag ska ha i vet jag fortfarande inte. så det skulle jag gärna vilja ha hjälp med

Det beror helt på hur starkt öl du vill ha och hur beskt öl du vill ha.
Dina frågor är för generella för att man ska kunna ge ett svar.

Jag skulle vilja att du svarar på några grundfrågor så kan jag ge svar.
1) Hur starkt öl vill du ha i volymprocent?
    a) 3%
    b) 4%
    c) 5%
    d) 6%
    e) 7%

2) Hur beskt öl vill du ha?
    a) ingen beska
    b) lite beska
    c) medel beska
    d) hög beska
    e) extrem beska

3) Hur mycket humle ska det smaka och lukta?
  a) inget alls
  b) lite
  c) lagom
  d) mycket
  e) alldeles vansinnigt 

Om du ger mig svaren på det så ska jag svara på hur mycket öl du ska göra och hur mycket humle och vilka sorter du ska använda.

OK!?

Hej!

16 liter kan du sats på det låter bra bör bli ca 1.048 och kanske 4.6 vol% alkohol eller så

Humle är ju en smaksak, beroende på hur länge du ska koka etc?

Jag är helkass på humlesorter men det säkert andra hjälpa dig med!

men ett vilt förslag? koka

12 gram av 11.7% humlen i 30 minuter och
35 gram av EKG i 10 minuter

Om det är din första öl så dra till med nåt bara på ett ungefär så du har nåt att utgå ifrån. Skriva ned vad du gör så att du vet vad du ska ändra till nästa gång.

/Fredrik

Själva processen steg för steg kan du läsa om här på humlegårdens hemsida om du vill. Klicka på bibliotek till vänster och läs sedan texten om extraktbryggning.

Om du vill göra ett öl som är ungefär normalstarkt och normalbeskt kan du göra så här:

Sikta på att göra 16 liter öl av allt ditt maltextrakt. Då får du ett öl som landar mellan 4,5-5 volymprocent alkohol.

Koka humlen enligt följande schema:

10 gram target i 60 minuter
25 gram East kent golding i 20 minuter
20 gram East kent golding i 5 minuter

Den jäst som finns i påsen räcker till den här mängden öl om du följer instruktionerna so står på den.

Det blir inte jättebeskt men inte menlöst och du får en go humlearom, inte ett extremt öl på något sätt. Det är inte så lätt att veta i början vad man gillar och hur man ska få fram de smakerna man är ute efter, det är något man lär sig med tiden genom att pröva sig fram.

Lycka till och välkommen till forumet!

oj först måste jag tacka alla er för hjälpen förväntade mig faktist inte att
folk skulle vara så pass hjälpsamma. (vet inte varför)
Men för att svara på Kenneths fråga så skulle jag vilja ha den
runt 5% mycket beska och ganska mycket smak och arom smile
sen tänkte jag på jästen, behöver jag inte göra en förkultur?

Tack för hjälpen boys!

För 16 liter tror jag du klarar dig bra utan en förkultur om påsen sväller upp snabbt och jästen verkar pigg.

Olofs rekommendera humleschema ser bra ut (även om jag inte orkat räkna på det) men jag skulle nog slänga i en 20 gram target någon minut efter att du tagit av kastrullen från plattan. Ger lite extra arom. En 5-10 gram smakhumle (runt 15 min kvar i koket) av target är inte fel heller. (target har en ganska trevlig arom och smak. Circle master från wynchwood har enbart target om jag minns rätt). Sen gillar jag mycket humle i mina öl. Lagar på dem rätt länge dock och humle är det som försvinner snabbast med ålder.

OK, nu har vi fått lite mer kött på benen.
Till att börja med så kan vi ta humlen.

Olofs grundtips är riktigt bra, fast vi borde stadga upp med mer beska eftersom det efterfrågas.
15 gram Target 11,7% alfa i 60 minuter
Sedan EKG i smak och arom enligt Olof
25 gram East kent golding i 20 minuter
31 (resten) gram East kent golding i 5 minuter (eller precis vid kokslut (knock-out)).
För egen del så tycker jag att vi låter bli Target som aromhumle utan låter EKG vara ifred.
Beräknat IBU torde hamna runt 40.

Hur är det då med malten?
16 liter med OG på runt 1,047 låter bra. Det ger en alkoholhalt på c:a 4,6% volym vid 75% utjäsning.
FG bör således hamna runt 1011-1012.
Här kommer dock en liten grej in.
Eftersom vi använder engelsk humle och engelsk jäst så bör vi försöka få lite mer engelsk karaktär på ölet.
Det gör vi med lite crystal malt som vi delmäskar.
Ta 200-250 gram crystal malt och delmäska.
Jag såg att det finns en tråd om NilsOcar IndiaAle som handlar om detta.
Enklast är väl att koka upp någon liter vatten och lägga i crystal malten i som får stå och dra ett tag tills dess att man fått färg och smak. Sila ifrån malten med ett durkslag (stor sil) eller i strumpa! (fulöl i kubik wink

Ta vätskan och fyll på med vatten och blanda ihop maltextrakten.
Koka upp, och skumma av.

Släng i Targethumlet.

Koka ytterligare 40 minuter.
I med första givan EKG.
Här skulle jag också tillsätta Protafloc som klarningsmedel.

Koka ytterligare 20 minuter.
I med det sista av EKG.
Kyl till rumstemp.
I med jästen från den uppsvällda påsen som man knäckt någon dag innan bryggningen.

Jäs i en vecka. Tappa om eller tappa upp direkt på flaska.

Prima med socker.

Vänta ett par veckor.
Öppna en flaska och njut..........

det här låter riktigt gött måste jag säga, efter den hjälp jag fått av er
så är jag riktigt spänd på att börja. föresten en liten fråga till, hoppas det går bra, jag har en kompis som gjorde 25L öl med maltextrakt och hade i 1 dl sockeri innan han tappa up på flaskor, men det blev alldeles för lite kolsyra. gången efter tog han i 3 dl och då höll flaskorna på att explodera, tänkte kolla vad ni rekomenderar till 16L då?

föresten så tänkte jag dra till vinboden imorrn och inhandla lite crystal malt, tyckte det lät som en riktigt bra ide.

föresten så har jag hört också att man kan koka humlen först för sig själv utan extraktet och ta in extraktet senare tillsammans med smakhumlen, och på så sätt får man mer beska eller något. någon som har provat det?

Det beror på om man kokar "full sats" dvs hela mängden på en gång eller inte.
Med högre sockerhalt i vörten man kokar så minskar man beskan man får från humlet.
Om du kokar alla 16 liter så är det inte ett problem,dvs om OG < 1050 så behöver man inte bry sig.
Men om du som många andra som använder extrakt bara kokar hälften, typ 8 liter så ligger vörten på runt 1100 i OG vilket gör att man inte får ut så mycket beska från humlet. Jag förutsätter då att man späder på efter koket med kallvatten till 16 liter.

Att koka humlen i rent vatten innan man tillsätter extraktet är ett bra sätt att gå runt detta problem.
Jag har inte tänkt på det eftersom jag bara brygger på malt och inte extrakt.
Om man kokar typ 8 liter vatten i 40 minuter tillsammans med Targethumlet och sedan häller på extraktet och fortsätter att lägga smak och aromgivan därefter borde fungera riktigt bra.

Om man har extrakt behöver man väl egentligen inte koka vörten i minst 60 minuter som när man gör vörten från malt. Det långa koket har till uppgift att både koka bort DMS, (snuskig svavelförening som finns i malt), få beska av humlet, och sterilera och karamellisera som vissa gillar wink .

Men extraktet är ju redan kokat från början så då behövs det inte på samma sätt.

Dock säger killarna på Basic Brewing Video (http://www.basicbrewing.com) att ölet tydligen kan få en lite lätt "gräsig" smak om man kokar humlen helt ensam med vattnet i säg 40 minuter och därefter tillsätter all malt. Har för mig att do mfrågar någon som har koll i ett avsnitt, och denne svarar att han brukar slänga i en fjärdedel av maltextraktet+bitterhumlen i det kokande vattnet, koka 40-45 minuter och därefter tillsätta resten av extraktet + smakhumlen. Den första fjädedelen humle skulle då ha motverkat den där lite gräsiga smaken.

Sa dom iaf...

Stämmer säkert.
Jag har som sagt lite dålig koll på extraktbryggning...

> tydligen kan få en lite lätt "gräsig" smak om man kokar humlen helt ensam med vattnet i säg 40 minuter och därefter tillsätter all malt.

Låter rimligt, det stämmer med mina erfarenheter. Anledningen torde vara att det blir helt fel pH (för högt) i koket och man tar kranvatten och kokar bara humle.  pH i koket påverkar absolute humlen antadligen på flera sätt. Man får bättre beska utbyte, men en bieffekt kan vara gräsigheten. Då skulle jag hellre ta mer humle.

/Fredrik

kanon då tror jag att jag har all info jag behöver, jag tackar för detta.
tänkte faktiskt ta en del av extraktet och koka med bitterhumle och slänga
in resten när det är ungeför 15-20 min kvar. återekommer på just denna tråd med reultatet, för de som är intresserade då.

tack för hjälpen!

tjena grabbar har varit på vinboden idag och han i affären verkar vara lite förvirrad han hade totalt glömt bort min beställning och beställt andra saker så istället för target humlepuckar på 11.7% alfasyra gav han mig challenger humle pellets på 6,3 alfasyra. tänkte kolla med er om ni vet ungerför hur mycket av challenger humlet jag behöver ha i? som bitterhumle då. jag tänkte att det kanske skulle behövas runt 30g? resten av receptet med kent golding humlet som smak och aromhumle är densamma antar jag? jag behöver väl inte ändra den bara för att jag har challenger pellets?
sen så tänkte jag fråga om man måste göra på något annat vis om det är pellets?

Runt 30 gram bör fungera bra. Resten av receptet är samma.

Pellets ger lite bättre utbyte men det är inget man behöver tänka på. Ölet blir något beskare än om det hade varit hela kottar eller puckar då pellets är mer finfördelade och mer effektiva beskgivare i koket. Skillnaden är inte speciellt stor dock.

Vill man inte ha med pellets gröten som blir i kokkärlet i jäsningen kan man koka dem i någon form av lös påse. Då sänks också utbytet av dem och kommer på samma nivå som hela kottar.

När jag bryggde extrakt och använde mig av pellets (min utrustning nu fungerar bättre med hela kottar i stora mängder) lät jag allt från koket komma med i jäsning och skiljde av grumset med omtappning till sekundärjäsning.

ok låter kanon, då kör jag med 30 g så får vi se hur det blir, tack för hjälpen!

hoppas jag inte är tjatig nu men på shbf så står det att en sån här brewers choice påse med jäst som jag har bara räcker till ett par liter vört, måste jag inte ha en förkultur till mina 16 liter?

De menar förmodligen den gamla, mindre påsen som man behövde göra förkultur på. De nya XL-påsarana räcker till 20 liter öl utan problem om de är någorlunda färska.

Nejdå ingen risk att du blir tjatig! smile

En del av informationen på deras sida verkar inte vara uppdaterad på länge. Någon gång under våren 2004 tror jag det var bytte wyeast ut sina gamla 50 ml så jästpaket mot stora XL paket. Det nya pakete innehåller ungefär 7 gånger mer jäst än de gamla. Informationen på hemsidan refererar till de gamla paketen som inte finns längre.

Om jästen är färsk(!) och du gör en normalstark öl, är det ok utan förkultur. 16 liter är dessutom lite mindre, så skippa du förkulturen. Men syresätt vörten nogrrant genom skakning upprepade gånger även efter jästen är tillsatt.

(Men det kan ha vissa fördelar att göra en liten aktivering i lite vört, men det är inte helt nödvändigt)

/Fredrik

jasså hade inte en aning att det var mindre påsar förut. tack ännu en gång för hjälpen smile
antar att jag återkommer inom kort med en massa frågor hehe
ska försöka låta bli

Varför låta bli? Frågar man inte får man intet veta smile

har inte hunnit brygga än eftersom vi har ganska mycket nu i skolan med tentor och sånt men snart ska jag bröja brygga denna förhoppningsvis goda öl men innan det så tänkte jag på en sista grej. på brewers choice påsen med jäst så står det att den räcker till 5 gallons, ungefär 22 liter öl med en original gravity på 1065 eller mindre. nu tänkte jag att jag vill ha en fylligare öl, jag hade tänkt följa kenneths föreslagna recept men den gravity han trodde jag skulle få då sa han torde hamna på runt 1047 eller nått sånt och jag vet inte jag tyckte bara att det kanske lät aningen för tunt (då jag gillar fylligare öl) och då tänkte jag att istället för att späda ut till 16 liter så kanske jag kan späda till 14 eller 15 liter och det innebär att jag kanske hamnar över 1065 och då undrar jag om den fortfarande kan jäsa ut det då det är mindre öl eller ligger gränsen på 1065 oavsett mängd? sen så undrade jag om det blir någon skillnad på mängden humle utifall jag minskar på vattnet? hoppas frågan låter någorlunda vettig.