Hej
Tipset du fick av megen är bra, en coopersats med 2 kg dme är bra, i bland så säjer en del använd 2 burkar i stället för 1 kg socker, det blir inte bra, det kommer att bli alldes för beskt, för satsen är ju uträknad för 1 burk.
I början av min bryggarkarriär körde jag oftast med Cooper, det blev aldrig bra, en rent ut sagt lite äcklig bismak som inte var god. Jag var färdig med eländet, men så råkade jag läsa att en ny sorts jäst som hade totalt ändrat den amerikanska hembryggarscenen.
Detta var den magiska sommaren 1994, en tropisk värme, vi fick brons i Fotbollsvm. Jag fick hem jästen, misslyckades med att knäcka foliepåsen, jäste en Cooper i nästan tropisk värme, reultatet blev 1000 ggr bättre än tidigare, sen dess är jag stolt bryggare, jästen betyder allt, nu finns det helt ok torrjäster att köpa, det fanns det inte 1994
Så vad du än, Despardo, tänker göra så spola ner cooperjästen i toan det första du gör, jag kan inte fatta att Cooper kör med sin eländiga jäst, för jag har köpt öl som dom bryggt, stouten är helt klart ok, det är ju ett helt ok bryggeri, men så kör dom med sin eländiga jäst, fattar inte varför?
Men som sagt var Despeado: 1 burk Coopersats, 2 kg Torr maltextrakt, 1 påse torrjäst US-05, jag skulle köra Med Nottingham, jäser lite renare samt klarnar helt ok. 30 g Cascade vid 10 min sen 50 g Cascade vid 1 min
Nu blir jag nyfiken skall testa själv, 50 g cascade torrhumling vid 10 dagar oxså, det kanske kan bli något detta. ( Skippa Cooperjästen i vilket fall som helst)
Bo
Contact light, ok engine stop. 1969 07 20