Sv: Noche Buena - Mexicos kanske bästa öl

Intressant. Själv testar jag en ny variant mest för färgens skull. Och tekniken för att mäska med råfrukt.  Tycker jag har haft så lågt utvärde från mitt nya bryggverk, så måste kolla upp allt nu.

Tror min kommer upp i
färg 40
IBU 26

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

152 Senast ändrad av mindblow (2012-02-28 00:42:49)

en liten update av min Noche som fått kall lagras ett tag nu.

väldigt god öl som inte liknar nåt annat som jag köpt eller bryggt iallafall.
luktar och smakar som det låter i Dos Equis/Heinekens beskrivning.... BERRY
tror att bobek är rätt väg att gå iallafall ... fast ja aldrig smakat nån.

lite beska som kanske ska ner och lite mer hoppy

Om den är så karamellig o toasted vet ja inte men  lite kanske.
kanska ska koka den 2 timmmar eller nåt för att få karamell smaken lite mer.

färgen är som peps bild i flik 4 i tråden här.

ska ev byta ut pale malten mot pilsner och ev hälften vienna eller så.

frågan är väl bara vilka /vilken humle som man använder för det finns ju några som odlas i styrian området ....

Styrian Atlas
A diploid hybrid between Brewers Gold and 3/3 Slovenian wild hop. Similar to other "Super Styrian" hops.

Styrian Aurora
Also known as Super Styrian, a diploid hybrid between Northern Brewer and a TG seedling of unknown origin. Similar in aroma to Styrian Golding.

Styrian Bobek
A delicate, spicy aroma hop, similar to Styrian Golding.

Styrian Celeia
A triploid hybrid between autotetraploid Styrian Golding and 105/58 hybrid between Aurora (Super Styrian) and a Slovenian wild hop. Gives a pleasant hoppy aroma simlar to other "Super Styrian" varieties.

Styrian Golding
Slovenian variant of Fuggles, but similar to East Kent Goldings. Used in English ales and Belgian strong ales amongst others. From eastern Europe. Substitutes: East Kent Goldings.

magnum    som oxo odlas i styrian området

ska snart brygga den igen med lite justeringar ...

153 Senast ändrad av scaryeyes (2012-04-06 23:46:46)

Jag har fan bryggt lakrits!

Hur är detta möjligt? Kan man lagra bort smaken tro????? Denna är inte i närheten av den förra som var liknande recept. Skitäcklig! Misstänker faktiskt cara ruby här. Den enda malten jag aldrig använt innan. Kan det vara så?
Byter ett fat mot vad som helst!

Men visst är den vinröd som det var tänkt. Rostad malt långt bak i slutet. Konstig karamellig arom, likaså i smaken. Men väldigt söt är den inte då viss känsla av sötma verkar komma från alkoholen.

Mycket konstig öl. Man kanske vänjer sig???? Kanske är en mycket fin kvalitetsöl? Vad vet jag? Passar inte denna grabben i alla fall!

Hur många har snusklubba på fat'?????

Med lite utveckling skulle man kanske kunna brygga en turkisk peppar på 18%!

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU         
50.00 l               H?§ssleholm                               Water         1        -             
0.80 kg               Grits (2.0 EBC)                          Adjunct       2        7.6 %         
6.70 kg               Munich 25 (25.0 EBC)                     Grain         3        63.5 %       
1.40 kg               Viking Viennamalt (7.0 EBC)              Grain         4        13.3 %       
0.80 kg               Rice, Flaked (2.0 EBC)                   Grain         5        7.6 %         
0.50 kg               Viking Enzym Malt (5.9 EBC)              Grain         6        4.7 %         
0.20 kg               Chokladmalt (Castle Malting) (900.0 EBC) Grain         7        1.9 %         
0.15 kg               Cara Ruby 50 (Castle Malting) (50.0 EBC) Grain         8        1.4 %         
175.00 g              Styrian Goldings [3.00 %] - Boil 35.0 mi Hop           9        25.8 IBUs     
0.85 ml               Protafloc (Boil 15.0 mins)               Fining        10       -             
1.6 pkg               Mexican Lager (White Labs #WLP940) [35.4 Yeast         11       -             
17.00 ml              Isinglass (Liquid) (Secondary 7.0 days)  Fining        12       -             

Mash Schedule: Temperature Mash, 2 Step, Medium Body 50L

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

gEOGRAFICA skrev:

Prövar följande recept. Har endast druckit Negra Modelo men tycker flera recept  ni andra gjort ser så smaskiga ut på pappret så här kommer min version. Svår att riktigt typdefiniera men mörk lageröl blir det i alla fall.

Mycket maltkaraktär hoppas jag på.

17 liter
Munich II - 75%
Pilsner - 15%
Melanoidin - 10%
Carafa I - ett stänk för färgens skull

68 grader 90min

Koka 60 min
Northen Brewer - 15g 60min
Styrian Bobek 20g 20 min

Lite försiktig med humlen men vill verkligen att malten ska synas tydligt längst fram.

Mexican Lager Yeast 

OG blev 1052 får se hur mycket den kommer jäsa ut. Jäser 10 grader i två? veckor.

Hur har din öl blivit? Kanske slut redan?

Man blir i alla fall oregerlig och slirig. Den saken är klar. Att det smakar fan är en annan historia......

Tjenis. Låter rätt gott ändå när du beskriver det, men du hur ser ditt dygn ut egentligen ut? stefan

@Scary,
Tror snarare på:
Chokladmalt (Castle Malting)
Den har en förmåga att tränga igenom ordentligt tycker jag. Inte lakrits direkt utan kanske mer åt skarp lite bitter choklad. Det skarpa lagrar dock bort sig efter ett tag och smaken smälter samman och blir rundare. Låt den vara någon månad till och testa då. Carafamalterna tycker jag annars är strålande till mörka lager.

scaryeyes skrev:

Hur har din öl blivit? Kanske slut redan?

Inte druckit en droppe än. Den håller på att lagras fortfarande. Har lagrat den i 6 veckor snart. Ingen provsmakning än. Tålamod är en dygd...

Den ska tappas på fat på måndag tror jag. Sen får vi se.

//Johan

Weinkeller skrev:

@Scary,
Tror snarare på:
Chokladmalt (Castle Malting)
Den har en förmåga att tränga igenom ordentligt tycker jag. Inte lakrits direkt utan kanske mer åt skarp lite bitter choklad. Det skarpa lagrar dock bort sig efter ett tag och smaken smälter samman och blir rundare. Låt den vara någon månad till och testa då. Carafamalterna tycker jag annars är strålande till mörka lager.

Njaa... Har använt den flera gånger med bara ok resultat. Aldrig upplevt denna off smak innan. Men kommer förståss försöka forska i ämnet. Kanske göra nån form av minimash med ruby malten å kolla.
Men får se om nån månad hur den är då. Tur den är stark så man inte behöver dricka så mycket av den.... smile

160 Senast ändrad av scaryeyes (2012-04-09 04:07:00)

Bjorkefalla skrev:

Tjenis. Låter rätt gott ändå när du beskriver det, men du hur ser ditt dygn ut egentligen ut? stefan

Tja... Som alla andra dygn. Men på mina villkor......

EDIT!

Tills på tisdag när min fru kommer hem. Då är det på hennes villkor. (jag är ju gift)

Lite update...
Lakritssmaken är försvunnen helt. Resultatet har blivit en väldigt god vienna/munich/specialöl. Denna har verkligen blommat upp från något väldigt egendomligt till en mycket fin kvalitetslager. Beska och restsötma har balanserat ut. Man känner flera smaker efter varandra i eftersmaken tills långt efter. Färgen är mycket mörkt vinröd och redan glasklar. Helt blank! Skummet mycket ljust. Otroligt snygg bira!
Skål

Pic or it didn't happen!

Vad tror du att det var som gav lakritssmaken?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

163 Senast ändrad av Matti_r (2012-04-18 17:56:17)

Inspirerades av Scaryeyes och denna tråd så jag testade brygga en variant och är riktigt nöjd med resultatet, dock blev det lite för mycket skum. Klarheten och färgerna kommer inte riktigt fram på bilderna.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/DSCN2164.JPG
http://www.humle.se/punbb/images/upload/DSCN2166.JPG

Chubb. Jag misstänker ruby red. Den är säkert mycket fin, men passar inte i denna ölstilen. Men just denna ölen gick jag till extrem för att testa. Men den förra i tråden kommer bryggas igen inom kort. Det gäller återhållsamhet med ingredienser i denna ölstilen.

Alebryggare kan säkert tycka ölen är lite tråkig eftersom den inte är mycket stark eller hoppy. Däremot ställer det höga krav på bryggaren då minsta fel märks direkt.

Matti. Tycker din öl ser väldigt fin ut.

Har druckit noche buena årgång 2011 nu. Tyvärr mindre humlekaraktär än föregående år. Lite besviken här. Men kommer fortsätta mina försök på en perfekt klon.

Den som väntar på något gott... Bryggde den här 12/2 och nu är den äntligen provsmakad. Blev mycket bra och kommer definitivt att brygga den igen. Prövar att lämna in den till SM får vi se vad andra tycker.

Så här var receptet. Räknade med lite högre OG och någon pinne lägre FG.

OG 1050, FG 1016

Munich II - 75%
Pilsner - 15%
Melanoidin - 10%
Carafa I - ett stänk för färgens skull

68 grader 90min

Koka 60 min
NB - 15g 60min
Styrian Bobek 20g 20 min

Mexican Lager, Primär 14 dagar. Tappade om och lagrade i 7 veckor.

Hoppar in här i tråden. Har haft mina ögon på den och varit på la neta och druckit mexikanskt med behållning. Har precis avslutat jäsningen av en pils med 5 ädla humlen i och mexilagerjästen och den verkar bli fantastisk så nu har jag en färsk jästkaka att leka med. Gillar enkelheten i sista receptet här men tänkte prova scarys råd om bobek endast vid 30 min. Om du geografica skulle ändra något, vad skulle det vara tro?

brandemannen skrev:

Hoppar in här i tråden. Har haft mina ögon på den och varit på la neta och druckit mexikanskt med behållning. Har precis avslutat jäsningen av en pils med 5 ädla humlen i och mexilagerjästen och den verkar bli fantastisk så nu har jag en färsk jästkaka att leka med. Gillar enkelheten i sista receptet här men tänkte prova scarys råd om bobek endast vid 30 min. Om du geografica skulle ändra något, vad skulle det vara tro?

Jästen är jag mycket nöjd med. Gillar fylligheten så maltnotan känns bra och även att mäska ganska högt. Humlen prövade jag nu eftersom jag hade den hemma och Scary hade rekommenderat den. Skulle kunna vara intressant att göra en mer "humlig" och lite mer alkholstark. Min landade på strax under 5 % och den skulle nog må bra av att få lite mer alkohol.

Oki. Maltssmmansättningen då? Den ser väldigt maltig ut. Känns det? Är det för mycket?

Jag tror det som vanligt beror på vad man gillar men ja den är väldigt maltig. Om man tror de blir för maltigt kan det kanske vara idé att sänka mäsktemp lite för att få den att jäsa ut lite bättre. Kan nog öka lite andelen pilsnermalt också men då tror jag att man kanske tappar lite karaktär.

Nu kickar jag igång vinterns lagerölsmaraton med en Tercera Noche. Det har inte varit mycket till vinter i GBG än så länge, så källaren har inte riktigt temperaturen som behövs, i värsta fall får jag väl ta till jäskylen. Inga ändringar i receptet utöver jästen, i år kör jag med wlp833.

Think globally. Drink locally.

4,5 år gammal tråd, still going strong! Jag har bryggt en hel rad olika wienna på detta temat nu. Många även lite svagare. Senaste (som nu är slut) delade jag batchen och körde BRY97 som funkade alldeles kanon faktiskt. Brygger inte så ofta just nu pga bilbygget, men kapar mark genom torrjäst så länge.
Denna stilen är ganska svår att misslyckas med om man är någorlunda återhållsam med karaktärsbildande ingredienser, har jag märkt.
Ni som brygger utan kyl, det går utmärkt att brygga en mycket lagerlik wiener med den jästen. Kanske inte om man vill köra en strikt och ren vienna, men med lite humleton går det bra. Dessa jag har bryggt (4.5%) blev en mycket läskande relax-öl och god till mat.
Men brygger man lite starkare så bör man ha med lite mer restsötma än jag har haft i dom senaste. Nämde i nån tråd att jag bryggde en mörk pilsner. Gillar den beskrivningen lite då man kan dricka den lika dant. En riktig wiener är ju maltbaserad helt nästan utan humleton i smaken.

172 Senast ändrad av Ale Bundy (2014-04-29 20:08:44)

Scary, skulle du kunna posta det recept som du tycker blev mest lyckat?

Med vänlig hälsning Fredrik

Hmm.... Vet faktiskt inte längre vilket som är mest lyckat. Det beror så mycket på vad man är ute efter just för kvällen.
Jag tycker faktiskt du ska prova PEPS recept på hans Tercera Noche, vilken jag provade en gång och fick mycket bra resultat med.

Sen finns en annan tråd som Pål har startad, Portuguisen alltså, som mer handlar om konkurrentölet till Noche Buena, alltså Negra Modelo, som är i samma stil. Mer återhållsam i humlen och mer tysk i sin framtoning. Båda är klassade som munich bock nu mera. Måste vara pga färgen då det förekommer fler och seriösare tävlingar nu än det gjorde förr.

En annan kul grej är att Mexico är nu världens främsta mikrobyggeriland. (Det är med andra ord kört för mej att vara orginell där och brygga vikingöl)

174 Senast ändrad av BBOB (2014-08-01 14:38:16)

Hej Peps och alla ni andra som har hållt igång den här tråden.

Peps du skrev 2011-10-13 ett recept på La Tercera Noche.
Jag tänkte försöka mig på det med wyeast 2005, min fundering är om du har kvar mäsk schemat?
Har jag förstått det rätt att all humlen ska i vid 60min.

Robert

175 Senast ändrad av BBOB (2014-08-25 19:25:42)

Hej igen bryggare. 

Tänkte försöka mig på den här i helgen.

2,40 kg Munich I (Weyermann) (14,0 EBC) Grain 1 44,4 %
2,40 kg Pilsner (Weyermann) (3,3 EBC) Grain 2 44,4 %
0,40 kg Melanoidin (Weyermann) (59,1 EBC) Grain 3 9,3 %
0,08 kg Carafa I (663,9 EBC) Grain 4 1,9 %
40,00 g Hersbrucker [3,00 %] - Boil 60,0 min Hop 5 14,2 IBUs
30,00 g Hersbrucker [3,00 %] - Boil 30,0 min Hop 6 8,2 IBUs
30,00 g Hersbrucker [3,00 %] - Boil 5,0 min Hop 7 2,1 IBUs
1,0 pkg Mexican Lager (2005) two step starter

Gravity, Alcohol Content and Color