1 Senast ändrad av Desperado (2012-05-02 16:30:29)

Nybörjare!

Jag går i tankarna på att börja brygga öl... Och då funderar jag på att testa nån ölsats till att börja med för att få lite känsla över det hela. Så ni med erfarenhet, kan ni tipsa om en ölsats som blir bra, om det ens finns såna.

Tack på förhand.

Sv: Nybörjare!

Hallå
Jag har precis börjat själv men jag tycker det går inte att jämföra alls. Det bästa är att vara med en gång hos någon som brygger med riktig malt.
MVH Stefan

Bjorkefalla skrev:

Hallå
Jag har precis börjat själv men jag tycker det går inte att jämföra alls. Det bästa är att vara med en gång hos någon som brygger med riktig malt.
MVH Stefan

Så det med att köpa t ex en muntons ölsats är bara bortkastade pengar osv?

Desperado skrev:
Bjorkefalla skrev:

Hallå
MVH Stefan

Nej det behöver det Verkligen inte vara, men som sagt få se hemma hos en bryggare är en lyx som jag aldrig fick, så har du möjlighet att göra det så gört! Körde en Bryggdag med min svåger i måndags. Han verkar taggad och ska snart köra sin första helmältning själv. Men var bor du? Finns säkert nån trevlig bryggare i din närhet.

megen skrev:
Desperado skrev:
Bjorkefalla skrev:

Hallå
MVH Stefan

Nej det behöver det Verkligen inte vara, men som sagt få se hemma hos en bryggare är en lyx som jag aldrig fick, så har du möjlighet att göra det så gört! Körde en Bryggdag med min svåger i måndags. Han verkar taggad och ska snart köra sin första helmältning själv. Men var bor du? Finns säkert nån trevlig bryggare i din närhet.

Jo men jag tänkte testa på lite att göra öl. Och är det nåt som tilltalar mig så ska jag överväga att gå nån kurs eller så.

Hallå igen.
Jag mena inte att ölen från satser blir sämre men det skiljer sig rätt mycket i pris, tid och utrustning.
MVH Stefan

Bjorkefalla skrev:

Hallå igen.
Jag mena inte att ölen från satser blir sämre men det skiljer sig rätt mycket i pris, tid och utrustning.
MVH Stefan

Så jag kan göra en ölsats för att prova på själva grejen och även få ut ett öl som går att dricka?

Tjenis.
Ja det kan du utan tvivel . Om du går in på Craig tube och tittar så gör han coppersatser där. Jag har själv inte kört någon färdig sats men därimot coppers ohumlad malt den blev hyfsad.
Problemet är att när man kör med riktig malt blir det svin dyrt i början för man fattas alltid något.
MVH Stefan

Vad vill du göra för öl då? Jag startade själv med en upphottad cooperssats och det blev faktiskt rätt bra

megen skrev:

Vad vill du göra för öl då? Jag startade själv med en upphottad cooperssats och det blev faktiskt rätt bra

Tja, tanken var väl satt jag skulle göra nån IPA...

11 Senast ändrad av scaryeyes (2012-05-02 21:50:10)

Kolla www.coopershembryggning.se/recept.asp

Har själv bryggt en del helmalt, men testade lite satser nyligen som är över förväntan. Bara en sats rätt upp och ner med ett kg socker som tillsats funkar inte. Men en sats plus en burk ohumlat och koka in lite extra humle för smak. Alt tag två satser. Kolla recepten på sidan och låt dej inspireras.
Bättre att börja med satser och få koll på jäsning med jästtyper temp och tappningsteknik innan du hoppar på helmalt. Det är en genväg. Tro mej.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

scaryeyes skrev:

Har själv bryggt en del helmalt, men testade lite satser nyligen som är över förväntan. Bara en sats rätt upp och ner med ett kg socker som tillsats funkar inte. Men en sats plus en burk ohumlat och koka in lite extra humle för smak. Alt tag två satser. Kolla recepten på sidan och låt dej inspireras.
Bättre att börja med satser och få koll på jäsning med jästtyper temp och tappningsteknik innan du hoppar på helmalt. Det är en genväg. Tro mej.

Så jag kan köpa detta "färdiga" paket. http://www.coopershembryggning.se/art-1 … iPageID=32 bara blanda ihop det och det kan bli ett bra öl?

13 Senast ändrad av megen (2012-05-02 22:22:42)

Desperado skrev:
scaryeyes skrev:

Så jag kan köpa detta "färdiga" paket. http://www.coopershembryggning.se/art-1 … iPageID=32 bara blanda ihop det och det kan bli ett bra öl?

Alltså njaaa. Jag tror inte riktigt på detdär. IPA- ölsats utan extra humle är som gräddtårta utan grädde. Och coopersjästen är väl lite väl äcklig. Gör såhär ist köp en lämplig burk coopers kasta jästen du får med. Beställ från humlegården: 1st us-05 torrjäst, 2kg extra ljust torkat maltextrakt. 100g valfri amerikansk humle tex cascade, citra eller någon annan med rätt smak och arom.

Det skulle nog jag köra på. Jag gjorde exakt samma sak fast en annan öltyp min första ggn. Hur stort kokkärl har du?

Jag skulle faktiskt kunna råda dej att göra det. Sen när du börjar helmaltsbrygga, så kan du som jag, gå tillbaka till ölsatser mellan bryggningarna för att inte stå utan öl medan du väntar på lagring etc.
Satser har blivit lite av ett skälsord och inte på riktigt. Men jag ser det hellre som ett komplement. Och en bryggdag på 2 timmar i stället för 8 kan ju komma väl till pass om man får lite tid över lixom.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

megen skrev:
Desperado skrev:
scaryeyes skrev:

Alltså njaaa. Jag tror inte riktigt på detdär. IPA- ölsats utan extra humle är som gräddtårta utan grädde. Och coopersjästen är väl lite väl äcklig. Gör såhär ist köp en lämplig burk coopers kasta jästen du får med. Beställ från humlegården: 1st us-05 torrjäst, 2kg extra ljust torkat maltextrakt. 100g valfri amerikansk humle tex cascade, citra eller någon annan med rätt smak och arom.

Det skulle nog jag köra på. Jag gjorde exakt samma sak fast en annan öltyp min första ggn. Hur stort kokkärl har du?

Och det inköpet skall bara blandas rakt upp och ner i jäshinken? Eller om du har lust och skriva en utförlig beskrivning för dummies hur man hottar upp sin ölsats.

Haha death match scary... Bring it on! smile

Jepp tänkte göra det. Därför jag frågade hur stort kokkärl du hade.

megen skrev:

Jepp tänkte göra det. Därför jag frågade hur stort kokkärl du hade.

vadå hur stort kokkärl? Du menar volymen på vinhinken eller menar du en vanlig kastrull?

19 Senast ändrad av megen (2012-05-02 22:51:14)

Jag menar en kastrull. Det torra maltextraktet bör kokas med humlen först. Tex har du en 10 liters kastrull kan du koka typ 7 liter tillsammans med maltextraktet. släng i 50g humle när det kokar och ytterliagre 50 gram efter 15 min, låt koka i fem minuter till. Sila koket genom en kökssil eller helst en saftsil ner i jäskärlet. blanda i Cooperssatsen som du har låtit ligga i ett varmt vattenbad (får ut inehållet lättare då). fyll upp med vatten till 20-25 liter.På med lock och kyl ner vörten (det ojästa ölet) tex i ett badkar till ca 20 grader. strö på jästen och blanda runt. På med vattenlås och ställ på lämpig plats för jäsning där temperaturen är jämn och håller ungefär 20 grader.

Ju större kastrull du har desto bättre.   En 10-liters är absolut minimum.

20 Senast ändrad av Desperado (2012-05-02 22:55:58)

megen skrev:

Jag menar en kastrull. Det torra maltextraktet bör kokas med humlen först. Tex har du en 10 liters kastrull kan du koka typ 7 liter tillsammans med maltextraktet. släng i 50g humle när det kokar och ytterliagre 50 gram efter 15 min, låt koka i fem minuter till. Sila koket genom en kökssil eller helst en saftsil ner i jäskärlet. blanda i Cooperssatsen som du har låtit ligga i ett varmt vattenbad (får ut inehållet lättare då). fyll upp med vatten till 20-25 liter.På med lock och kyl ner vörten (det ojästa ölet) tex i ett badkar till ca 20 grader. strö på jästen och blanda runt. På med vattenlås och slätt på lämpig plats för jäsning där temperaturen är jämn och håkker ungefär 20 grader.

Detta låter ju sannerligen väldigt "enkelt" och intressant. Jodå, jag har en 10L kittel faktiskt.

Om jag kör med detta recept med en coopersburk och 2 kg maltextraktt vilken alkoholhalt kan jag räkna med? Runt 4-5 % hoppas jag?

Spelar det någon roll om humlen är i pellets eller kottar?

21 Senast ändrad av Desperado (2012-05-02 23:17:41)

så låt oss se om detta blir rätt. Dessa saker skall jag då ha till min IPA sats.

Coopers IPA ölsats.

fyra stycken förpackningar "extra ljust torkat maltextrakt (Muntons), pulver, 500 g"

en förpackning "Safale US-05 (Fermentis torrjäst) 11.5 g"

Och ett paket med "Cascade humlekottar 2011, 6.8% alfa, 100 g". Så detta är vad som behövs för att få ett någorlunda okej öl alltså?

Och jag vill gärna ha mitt öl på runt 4,8-5% nånstans..

Så med allt detta och jag fyller upp till 23 Liter så borde väl alkoholhalten bli runt 4-5%?

Nja jag trodde du ville ha din ipa lite starkare närmre 6% men jag kan räkna ut hur mycket maltextraktcdu behöver för att få det svagare. Tippar på att du kan skippa ett paket extrakt. Men jag kan räkna ut åt dig imorgon måste sova nu.

23 Senast ändrad av Desperado (2012-05-02 23:36:07)

megen skrev:

Nja jag trodde du ville ha din ipa lite starkare närmre 6% men jag kan räkna ut hur mycket maltextraktcdu behöver för att få det svagare. Tippar på att du kan skippa ett paket extrakt. Men jag kan räkna ut åt dig imorgon måste sova nu.

Runt 5% vill jag nog ha den 5-5,5% tycker jag är lagomt.

Och tack så mkt för hjälpen, detta kommer bli otroligt skoj!

Hej

Här har du en länk till flytande  extrakt.

http://shop.humle.se/malt/flytande-maltextrakt/

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

25 Senast ändrad av megen (2012-05-04 15:57:23)

Hej! Hur går det för dig? Jag tror att en burk coopers IPA och 2kg torkat maltextrakt kommer att ge ett hyggligt öl på ungefär 5,5 % till 23 liter. Kör på med humlen som jag skrev så kommer det att bli 100gr bättre än om du inte gjort det. Såg att de använt styrian goldings i coopersatsen som aromhumle och enligt mig så kommer det passa mycket bra ihop med Cascade-humlen som jag föreslog.

Du kan ju även följa Technos råd att köpa ett ohumlat maltextrakt, men då lär du ha en större kastrull och koka med mer humle en längre tid. Så jag tycker att du ska börja med det jag föreslog. Sen kan man alltid sikta uppåt om du tyckte det var kul. Jag blev såld direkt.
Lycka till!