1 Senast ändrad av cwahlin (2012-04-14 16:15:52)

wyeast 3724 - orolig

Jag håller på att jäsa en Saison med Wyeast 3724 - belgian saison. Nu har den stått 3 veckor men det händer inte så mycket. De 2 första veckorna hade jag svårt att få upp temperaturen så då fick den "bara" 29,5 grader. Senaste veckan har jag kört 32 grader men den vill ändå inte. Förra veckan var den på 1031 och nu är den på 1028. OG låg på 1060 och enligt beersmith så borde jag kunna komma ner mot 1009. Jag kör bara primär så den har stått i samma tunna hela tiden.

Har ju hört att denna jäst ska vara lite kinkig men ska jag börja bli orolig? Ska jag höja temperaturen någon grad till?

/Calle W

Sv: wyeast 3724 - orolig

Vänta bara, den kommer komma igång när den känner för det. Det är en lynnig rackare det där. Men den som väntar på nåt gott...

www.brygg.se

Min kom igång igen i flaskorna, fina fontäner blev det i alla fall hmm

Ligger på ca 3,5 veckor jäsning nu men det bubblar i alla fall vääääääldigt långsamt fortfarande. Hoppas bara den får upp farten lite för det känns lite jobbigt att jäsa i 32 grader i 6 veckor (eller mer)...

/Calle W

uppe i 4 veckor nu och nere på 1024. Det går ju ner men oooootroligt segt!! Smakar gott gör den iaf så den får väl stå 2 veckor till... Är det verkligen bra att låta ölen stå i samma tunna på jästkakan i 6 veckor? Jäsning i 6 veckor är ju helt sjukt med tanke på att mina vanliga ale jäser ut på ett par dagar...

/Calle W

Kan det vara dags att tappa om till en sekundär för att få bort ölen från jästkakan? Läste någonstans att 3-4 veckor inte är ett problem jag är inne på vecka 4 nu.

/Calle W

Hej

Ja den jästen kan skrämma slag på en. Jag har använt den 1 gång, sommaren 2007.

Mitt OG var 63. Det jäste på bra den första veckan, efter ca 10 dagar så blev det våg i jäsröret. Jag tog ett SG test som visade sig va 30. Jag tappade om den  i varje fall och dagen efter så började det jäsa igen.

Av lite olika anledningar så blev ölet kvar på sekundär i 1 månad innan flaskning.
SG var på 6 vid flaskningen. Enligt min logg så var jag nöjd med smaken

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Haha! 5 veckors jäsning så är den nere på 1012 smile Ett par dagar till så blir det nog bra. Smakar smaskens gör det också.

/Calle W