Hjälp - jag är nybörjare!

Hej,
som titeln säger så är jag nybörjare. Jag har bryggt ett öl än så länge, för en vecka sedan. Hämtade receptet från humles sida, inca ipa.
Utan vetskapen om att det ölet blev lyckat, så fick jag blodad tand och kanske en släng av övermod då jag komponerade ihop malt och humle på... hm.. ja.. måfå är väl en bra beskrivning. Min ambition var att göra en amerikansk ipa.
Idag när jag fick min beställning så blev jag sugen på att prova beersmith 2, för att få ett hum av vad jag ska brygga.
Döm av min förvåning när beersmith 2's uträkning gav mig IBU på över 400 (när rek var 70). Samt en alkholhalt på närmare 1%. Kanske är det så enkelt att jag knappat lite fel på beersmith (inte omöjligt), eller att jag har satt ihop ett helt galet recept, vilket inte heller är omöjligt, då jag egentligen inte har den blekaste aning vad jag sysslar med än.
Det jag behöver hjälp med är egentligen att få rekommendationer på mängd humle/malt och om de ingredienser jag köpt "funkar" ihop.

Jag hade tänkt brygga 25 liter öl, till förfogande har jag följande;

6kg pilsermalt (viking)
2kg carapale (viking)
0,5kg crystal malt
200gr chinook pellets (11,9%)
200gr centennial pellets (11%)
50gr~ first gold kottar (8,x%)
Safale us05
Safale s04

Kan det bli något av dessa ingredienser eller behöver jag komplettera malten eller humle?

tack!

/johan

Sv: Hjälp - jag är nybörjare!

Till ett öl på ca 5% behöves 5kg malt totalt, så ditt räcker och blir över, samma med humle och jäst och hela konkarongen faktiskt. det vet du va? följ receptet bara så blir det bra, kom ihåg att renlighet är av yttersta vikt, även tempen är mkt viktig, ta din tid att tänka igenom allt innan du börjar , men låt inte något som verkar ouppnåeligt, totalt rent exempelvis, avskräcka dig från att få tummen ur.... stanna upp ibland och sondera, sen är det tålamod som gäller...  smaka av och korrigera nästa bryggning om det skulle behövas.

Lycka Till

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Det där är perfekta ingredienser för en Amerikansk IPA. Varför inte låna receptet på "Drakens IPA" från Draken-gänget i Göteborg, men ersätta med dina humlesorter? Enkelt och gott. Receptet är på 63 liter, men det är bara att skala ner proportionellt: http://korta.nu/enpej

Du kan ju testa att mata in det i ditt Beersmith, så ser du också om det blir helt galet jämfört med värdena i receptet.

jag hade kört på:
6 kg pilsner och crystal malten.

25g chinook 60 min

50g chinook 15 min
50g centennial 15 min

50g chinook 0 min
50g centennial 0 min

koka 75-90 minuter för att driva bort dms.

Tack för alla svar. Jag bryggde ett eget recept. Men vid OG ligger jag på enbart 1031. Får nog skylla mig själv då jag hade dåligt med utrustning för lakningen. Hällde över i ett jäskärl när mäskningen var klar (75 min på 66 grader~). Använde en pastasil samt en lite finare sil. Trodde det skulle räcka, men det gjorde det inte. Lär väl få en procent på runt 2. Bet nog över för mycket.

hur såg ditt recept ut då

Komplettera med maltextrakt om det känns för lågt.

8 Senast ändrad av JohanMalmö83 (2012-04-29 09:24:49)

receptet såg ut som följande

5 kg pilsnermalt (viking)
0,5 kg carapale (viking)

60 min 60 gr Centennial
45 min 50 gr Centennial
30 min 20 gr Centennial
5 min 20 gr Centennial
0 min 100 gr Chinook (whirlpool i 15 min).

Safale us05 vid 20 grader.

kan man tillsätta maltextrakt ner i jäshinken?

JohanMalmö83 skrev:

kan man tillsätta maltextrakt ner i jäshinken?

Det går bra. Koka det en stund med vatten för säkerhets skull. Kika på Brew-in-a-bag-metoden (BIAB), det kräver mycket lite utrustning, ger nästan lika bra utbyte som traditionell lakning och åtminstone lika gott öl.

Think globally. Drink locally.

tack, ska spana in BIAB.

Hur såg receptet ut i övrigt? uppåt väggarna eller ok?

11 Senast ändrad av gedman (2012-04-29 12:58:57)

Alltså... Jag tror den kan bli VÄLDIGT besk... Får det till över 150 IBU...

Dessutom bör du för framtida ipor tänka på att tillsätta mer humle mot slutet av kokningen, men inte alls lika mycket i början.

Håller med föregående talare, jag brukar jobba upp min IBU med 60mingivan, då krävs det väldigt lite och sen smashar man vid tidigast 10min kvar med rikliga mängder av den humle man vill framhäva. i min senaste IPA, 14liter:
10g Centennial FirstWortHopping
16g Columbus vid 60min
20g Centennial vid 5min
80g Falconers Flight vid 0min/Whirlpool
88g Falconers Flight i torrhumlen

Men viktigt att nämna är att det är väldigt olika hur man vill ha sin beska i sin IPA. Ta stylegudielines i Beersmith till hjälp.

http://bryggradio.com
http://sverigesbryggradio.blogspot.se