Hjälp - jag är nybörjare!
Hej,
som titeln säger så är jag nybörjare. Jag har bryggt ett öl än så länge, för en vecka sedan. Hämtade receptet från humles sida, inca ipa.
Utan vetskapen om att det ölet blev lyckat, så fick jag blodad tand och kanske en släng av övermod då jag komponerade ihop malt och humle på... hm.. ja.. måfå är väl en bra beskrivning. Min ambition var att göra en amerikansk ipa.
Idag när jag fick min beställning så blev jag sugen på att prova beersmith 2, för att få ett hum av vad jag ska brygga.
Döm av min förvåning när beersmith 2's uträkning gav mig IBU på över 400 (när rek var 70). Samt en alkholhalt på närmare 1%. Kanske är det så enkelt att jag knappat lite fel på beersmith (inte omöjligt), eller att jag har satt ihop ett helt galet recept, vilket inte heller är omöjligt, då jag egentligen inte har den blekaste aning vad jag sysslar med än.
Det jag behöver hjälp med är egentligen att få rekommendationer på mängd humle/malt och om de ingredienser jag köpt "funkar" ihop.
Jag hade tänkt brygga 25 liter öl, till förfogande har jag följande;
6kg pilsermalt (viking)
2kg carapale (viking)
0,5kg crystal malt
200gr chinook pellets (11,9%)
200gr centennial pellets (11%)
50gr~ first gold kottar (8,x%)
Safale us05
Safale s04
Kan det bli något av dessa ingredienser eller behöver jag komplettera malten eller humle?
tack!
/johan