Jag har just gjord en te med 300 gram lingon, 25 gram pors och 10 gram tettnanger. Istället låtar jag bli att tillsätta någon smakshumle, för att man ska kunna smaka malten som ju är det som man ska smaka: Malt, lingon, kryddig porssmak och lite humle........kan bli gott:-) Jovisst jag har experiment anda, men på sistone har jag varit så jävlig tråkig och knappast experimenterat....yul-porteren var kryddat med massor spännande grejor - men annars vetealen, rökbocken (jäsat på ek, men annars inga kryddor) Kölschen som var humlat med en blanding av olika tyska humlesorter....men det är ju knappast experimenter - jo, minsann - en weizenbock också var jag följde receptet helt och hållet - det mest ovanliga är användingen av carscade som aromhumle, och bara en lite aning mer humle än vanligt...jo - och den belgiske pale ale - det är en ovanlig sorts öl med 3 olika jäststammar, men ändå blev receptet följd fullständigt..... Så det har varit mindre experiment på sistone. Klart jag vill experimentera, men jag har lugnat ned mig lite - jag gör väl mer eller mindre 50/50 nu for tiden - mellan mer typriktiga och experimenterande öl. Det utvecklar ju bryggningen och vi har råd med det som hembryggare, så kör på sägar jag. Mer spännande ölsorter är ju inget fel på:-)
Jürgen: Det är i och för sig inget fel på reinheitsgebot. En Pilsner är oftast bäst när den är bryggat efter det princip - enda undentag är om man blandar i lite grann pors - det är också jättegott. En kryddat rauchbier är väl inte heller så där jättetjusig. Så i vissa fall är det absolut bästa. Det jag menar med mina skämtar på reinheitsgebot är att man ska inte inskränka bryggningen. Det jag kort och sagt menar är att allt som syftar på att göra öl bättre får man använda om man vill. Det FINNS faktisk öl i Tyskland som inte följar reinheitsgebot - Neuzeller Klosterbrauerei har många kryddade, och det finns ju Gose från det tidigare DDR (Leipzig) som smakar "sehr gut" - ich liebe Gose:-) Min favoritstil inom veteöl (salt och koriander). Men av de kryddade är det bara Gose som får kallas öl.
Reinheitsgebot anser jag var bra på tiden då många bryggare för att spara på pengerna använde sig av konstigheter som bönnar och annat illa-smakande extrakt-givare. Det som det handlar om vid använding av råfrukt är om det gör just den ölsort bättre, ëller mer spännande. T.ex. ris eller majs i en Pilsner gör den ju knappast mer spännande,eftersom den är ju lätt i förreväg - varför göra den ännu lättare så det blir nästan smakslös, medan Glukos i Duvel är hela den luriga grejen att göra en starköl på 8,5% lättdruckit och därmed en "djävul" som Duvel ju betyder.
Kortfattat: Vid vissa ölsorter är det klart bäst att hålla sig till de fyra klassiska ingridienserna, medan vid andra om det kan göra en öl mer spännande och kanske ännu bättre om man brytar lite mot principerna, och kryddor ölen, eller använder något omältat sädeslag, eller sockerarter då är det ju också bra:-) Tysk ölkultur är det ju annars i och för sig inget fel på - det finns mycket gott runt omkring. Men reinheitsgebot är inte automatisk ett kvalitetsstämpel....paderborn eller hansa är ju inte så där jättegode.....men de lokala ölsorterna som en friesisk pilsner, dortmunder, schwarzbier, weissbier, rauchbier osv kan ju vara hur gott som helst. Och jämfört med dansk alkoholkultur förre småbryggeriernas genombrott är tysk ölkultur ju 100000000000000000000000 gånger mer intresant:-) ÔL ÄR GOTT OCH SÅ ÄR DET BARA:-)
Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.
ALBA GU BRATH