Dubbelbock

På lördag blir det dags för ännu en Bock som jag är helt besat av att brygga åbenbarligen efter succeén med min Rauchbock som  verkligen blev god. Det kommer inte att bli en rökt den här gången, men mer traditionel med Paulaner Salvator som mitt stora förrebild (ooohhh Salvator jag böjar mig i dammet för dig!!!!!!). Jag har planerat OG 1080 vid 70% effektivitet som utgångspunkt och tänkar göra på det sättet att jag samlar upp 21 liter vört som kokas ned till 10 liter under ett långkok på 4 timmar. Förutom detta kommer jag att trippel-dekoktionmäska. Jag har beräcknat 2 liter vatten per kilo malt, och inmäskningstemperatur på 68 grader. Hoppas på en FG 1020-1025....det är inte ofta man ser riktigt goda söta maltiga bocköl, men när man väl ser en, då är de ju helt underbare - som SALVATOR!!!!!!!:-)

Mitt recept ser såhär ut:

3,45 kg Pilsnermalt
400 gram Caramunich (mörk karamelmalt)
10 gram Carafa® I Special
35 gram Perle
15 gram Spalter Select
20 gram Tettnanger
California Lager Jäst

Mäskning:
68 grader: 15 minuter
Dekoktion: 20 minuter
68 grader: 10 minuter
75 grader: 15 minuter

Laka ur till 21 liter vört

Vörtkok: 4 timmar (vissa tycker nog det är galet men det vill jag alltså:-)
Perle: 1 timme
Spalter Select: 15 minuter
Tettnanger: 5 minuter

Primärjäsning: 4-5 dagar
Sekundär: 14 dagar

Karbonäring: 5 gram socker per liter

Flaskjäsa i drygt 2-3 veckor

Lagring: December vid 0 grader

Är receptet hopplöst eller ser det bra ut?

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Dubbelbock

Brukar inte münchenmalt vara en del av smakprofilen på de flesta mer traditionella bocköl? Min erfarenhet av bocköl är dock inte den största men bland dem som jag smakat på tycker jag mig ha kunnat plocka ut münchenmalten i både smak och arom.

Jo det kanske det är men jag har inte något hemma och jag har just gjord 2 större beställninger så det får bli Pilsnermalt som basismalt, med lite extra karamelmalt och aning choklad istället:-) Hur ser det annars ut som helhet?

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Den klassiska (mörka) dubbelbocken har väldigt mycket münchenermalt i sig.
Dessutom dunkles caramalz och kanske en gnutta svartmalt.

Personligen gillar jag den ljusa(re) Maibocken bättre.
Jag bryggde en för ett par månader sedan och den är riktigt god just nu.

Jag tänkar på att använda lite grann dark crystal för att få en lite, mjuk rostat ton i ölet - ca. 100 gram. 200 gram caramunich, 100 gram amber & 100 gram dark crystal + 10 gram chokladmalt. Kanske det kan ge en mer rätt smak.

ALBA GU BRATH

Kenneth: Personligen tycker jag också att det finns flera goda majbock - Einbecker Mai-Urbock är ett underbart exempel. Faktiskt gav du mig idé att brygga en tillsammans med Tor om jag kan övertala honom.
Angående min egen har jag bestämnd att göra en blanding av Caramunich, Amber Malt & Dark Crystal och lite hemgjord Chocolate Wheat. Har du förresten testat Klosterbrauerei Andechs Dunkel Dubbelbock? Jag har inte, men den går för att vara en av de allra bästa Bock på marknaden. Tills jag får testa den blir Salvator dock min favorit och Ørbæk Bock är också riktigt mumsig:-)

TOR: Kan jag övertala dig att istället för en Münchener Helles bryggar vi en kryddat Majbock (Ronnbär och Pors som Semper Ardens Bock); Pilsnermalt, Cara Hell, Cara Pils, Tettnanger, Hellertauer Tradition, Saaz, Ronnbär, Pors, Bavarian Lager Jäst??????? PLEASE, PLEASE, PLEASE:-) OG 1073 - FG 1020 UMEÅ 7,0'EREN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!;-)

ALBA GU BRATH

7

jan_johansen skrev:

Mäskning:
68 grader: 15 minuter
75 grader: 15 minuter

Jan,
låter spännande, Salvator drack jag en del när jag gjorde lumpen i Bayern på 60-talet.
Upplys mig, vad är en dekoktion? Själv kör jag med försockringsrast .
Hls
/Jürgen

En dekoktion görs med att du för över en del av mäsken. I vanliga fall 1/3 och får med så mycket malt och så lite vatten som möjligt. Sedan värmen du denna lilla mäsk upp till ca 70 C och håller 15 min sedan kokar du denna del mäsk några minuter (eller bara kokar upp. sett lite olika tillväga gångssätt. Att koka längre verkar ge färg) under omrörning så att det inte bränner i botten. Sedan återför du dekoktionen till huvudmäsken och höjer på det sättet temperaturen.

Dekoktionen ger lite bättre effektivitet då koket drar fram mer godsaker ur malten än annars. Det ger också möjlighet att stegmäska i kärl man inte kan värma direkt så som kylboxar. Det finns också de som hävdar att det ger vissa smakförändringar till det bättre. Jag tillhör de som hävdar att ölen smakar bättre med dekoktion (även om det inte är en större skillnad alla gånger)

Dessutom gör processen att grumlande partiklar fälls ut, vilket ger en klarare vört, plus att filterbädden vid lakning blir stabilare, vilket gör lakningen snabbare och mindre problematisk.

Men det är värt att upprepa: vissa mäskningskärl är extremt lämpade för dekoktion, i andra fall (t.ex. kärl anpassade för stegmäskning) är det bara jättebökigt.

Think globally. Drink locally.

När jag flyttar 1/3 av mäsken kokar jag det under omröring. Jag kan inte påstå det ger så mycket mer färg, men de ölen jag testade med dekoktion som jag eller Tor har bryggat är verkligan mycket bättre. Man kan även återföre dekoktionen till mäsken utan att temperaturen kommer att stiga - mycket beror på hur man gör det:-)

ALBA GU BRATH

Nu är receptet ändrat lite tackat vara Tors frivilliga bidrag med melanoidinmalt:-)

Nu ser det så här ut:

3,1 kg Pilsnermalt
400 gram Melanoidinmalt
200 gram Caramunich
100 gram amber malt
100 gram dark crystal

Humlegivan är oändrat och tills jag får termostat är California obligatorisk vid samtliga lageröl från mitt lilla "lägenhetsbryggeri". Nu tycker jag personligen det ser bättre ut. Tack så mycket Tor gamle gosse:-)

ALBA GU BRATH

ännu en ändrig i receptet. Bock ist gut und reinheitsgebot ist tot!!!! (hmm - min tyska är inte imponerande- hehehe) Javisst - jag ska krydda det. Jag kommer krydda det med en handful lingon och en ännu mindre handful pors. Blev lite inspirerat av mjöddiskution och pga en bock som semper ardens hade som var kryddat med pors och rönnbär....nu finns det ju tyvärr inte rönnbär, så lingon får duga:-)

ALBA GU BRATH

Jag känner mig verkligen som en konservativ slusk när jag jämför mina recept med din experiment anda och villighet att bryta mot öltraditioner.

Får börja leka lite med mer ovanliga råvaror själv känner jag. Ända gångerna jag vågar ta ut svängarna är i belgare vilket inte alls känns lite vågat då ovanliga ingredienser och processen faller inom traditionen där likväl.

14

jan_johansen skrev:

Bock ist gut und reinheitsgebot ist tot!!!!

Hej Jan,
inget fel på din tyska. Ett försynt påpekande, det gäller bara i Tyskland, så blanda på du, låter spännande.
Hls
/Jürgen

Jag har just gjord en te med 300 gram lingon, 25 gram pors och 10 gram tettnanger. Istället låtar jag bli att tillsätta någon smakshumle, för att man ska kunna smaka malten som ju är det som man ska smaka: Malt, lingon, kryddig porssmak och lite humle........kan bli gott:-) Jovisst jag har experiment anda, men på sistone har jag varit så jävlig tråkig och knappast experimenterat....yul-porteren var kryddat med massor spännande grejor - men annars vetealen, rökbocken (jäsat på ek, men annars inga kryddor) Kölschen som var humlat med en blanding av olika tyska humlesorter....men det är ju knappast experimenter - jo, minsann - en weizenbock också var jag följde receptet helt och hållet - det mest ovanliga är användingen av carscade som aromhumle, och bara en lite aning mer humle än vanligt...jo - och den belgiske pale ale - det är en ovanlig sorts öl med 3 olika jäststammar, men ändå blev receptet följd fullständigt..... Så det har varit mindre experiment på sistone. Klart jag vill experimentera, men jag har lugnat ned mig lite - jag gör väl mer eller mindre 50/50 nu for tiden - mellan mer typriktiga och experimenterande öl. Det utvecklar ju bryggningen och vi har råd med det som hembryggare, så kör på sägar jag. Mer spännande ölsorter är ju inget fel på:-)

Jürgen: Det är i och för sig inget fel på reinheitsgebot. En Pilsner är oftast bäst när den är bryggat efter det princip - enda undentag är om man blandar i lite grann pors - det är också jättegott. En kryddat rauchbier är väl inte heller så där jättetjusig. Så i vissa fall är det absolut bästa. Det jag menar med mina skämtar på reinheitsgebot är att man ska inte inskränka bryggningen. Det jag kort och sagt menar är att allt som syftar på att göra öl bättre får man använda om man vill. Det FINNS faktisk öl i Tyskland som inte följar reinheitsgebot - Neuzeller Klosterbrauerei har många kryddade, och det finns ju Gose från det tidigare DDR (Leipzig) som smakar "sehr gut" - ich liebe Gose:-) Min favoritstil inom veteöl (salt och koriander). Men av de kryddade är det bara Gose som får kallas öl.

Reinheitsgebot anser jag var bra på tiden då många bryggare för att spara på pengerna använde sig av konstigheter som bönnar och annat illa-smakande extrakt-givare. Det som det handlar om vid använding av råfrukt är om det gör just den ölsort bättre, ëller mer spännande. T.ex. ris eller majs i en Pilsner gör den ju knappast mer spännande,eftersom den är ju lätt i förreväg - varför göra den ännu lättare så det blir nästan smakslös, medan Glukos i Duvel är hela den luriga grejen att göra en starköl på 8,5% lättdruckit och därmed en "djävul" som Duvel ju betyder.

Kortfattat: Vid vissa ölsorter är det klart bäst att hålla sig till de fyra klassiska ingridienserna, medan vid andra om det kan göra en öl mer spännande och kanske ännu bättre om man brytar lite mot principerna, och kryddor ölen, eller använder något omältat sädeslag, eller sockerarter då är det ju också bra:-) Tysk ölkultur är det ju annars i och för sig inget fel på - det finns mycket gott runt omkring. Men reinheitsgebot är inte automatisk ett kvalitetsstämpel....paderborn eller hansa är ju inte så där jättegode.....men de lokala ölsorterna som en friesisk pilsner, dortmunder, schwarzbier, weissbier, rauchbier osv kan ju vara hur gott som helst. Och jämfört med dansk alkoholkultur förre småbryggeriernas genombrott är tysk ölkultur ju 100000000000000000000000 gånger mer intresant:-) ÔL ÄR GOTT OCH SÅ ÄR DET BARA:-)

ALBA GU BRATH

Jamen fan vad jag är blivit tråkig alltså!!!! Bestämde mig att inte krydda Bocken ändå......jag är blivit gammal med andra ord - måste vara enda förklaringen-------:-)

ALBA GU BRATH

HA - då gjorde jag nästan igen - lade lite blåbär och porse på lakbädden som jag hällar sötvört och lakvatten över. Blir spännande att se hur mycket smak/arom det kommer av det:-) Tyckte nog jag var blivit en gammal sur och tråkig gubbe:-)

ALBA GU BRATH

Så har jag bryggat bocken och snart ska tillsätta jästen. Jag fick OG 1080. Jag hade konstiga problem med inmäskningstemperaturen - först för hög, sedan för låg och så pendlade det fram och tillbaka, men efter godt 15 minuter fick jag den på de önskade 68 grader. Jobbigt - det får inte ske! Men det ju bra ändå - jag fick den önskade OG, och ölen fick en vacker mörk bärnstensfärg. Jag kokade vörten i - sittar ni? - 5 timmar!!!!!!!!! Jag gjorde inget avkok på 1 liter vört så det blir ren karamel/sirap, utan jag ville testa hur det kommer att bli om man gör ett långkok - om det blir lite skillnader i smaken i jämförelse med ett avkok.

Det slutliga receptet blev:

3,1 kg Pilsnermalt
400 gram Melanoidinmalt
200 gram Caramunich Malt
100 gram Ambermalt
100 Gram Dark Crystal Malt
50 gram blåbær
35 Gram Perle
25 gram Spalter Select
25 Gram Hellertauer Mittelfrüh
20 gram Pors

Mäskningen blev ändrat så att jag bara gjorde dubbeltdekoktion.
68 grader: 45 Minuter
78 grader: 15 minuter

I lakbädden hade jag lagt blåbären och 10 gram pors.

Perle kokade jag 1 timme, spalter, 15 minuter, mittelfrüh, 5 minuter & pors 1 minut. Hoppas det blir gott:-)

ALBA GU BRATH

Vet att det nämns snabbt i boken om Scotch ale att längre kok än 120 min driver bort smakämnen som man vill ha med. Ang. skillnaden med Engelsk bryggning och likheten med Tysk lagerbryggning hos skottska bryggerier.

Fast oandra sidan kan nog längre kok ge andra smaker som man vill ha. Får helt enkelt testa själv någon dag o se om jag gillar det.

Lund skrev:

Vet att det nämns snabbt i boken om Scotch ale att längre kok än 120 min driver bort smakämnen som man vill ha med. Ang. skillnaden med Engelsk bryggning och likheten med Tysk lagerbryggning hos skottska bryggerier.

Fast oandra sidan kan nog längre kok ge andra smaker som man vill ha. Får helt enkelt testa själv någon dag o se om jag gillar det.

Står det om vilka smaksämnen som man drivar bort? Jag har på sistone kokat 3 timmar, och vid Kölschen som jag omtappade förre veckan och smakade lite på det, märkte jag inte någon märkbar skillnad. Men klart 5 timmar borde ge en vis karamelisering. Kastrullen är rustfritt stål och efter vad jag har hört ger det sämre karamelisering än aliminium eftersom denna ledar värmen bättre? Blir spännande att testa i allafall. Men jag kände på vörten att den hade en bra viss siraps-liknande smak (fast jag tror inte den är såååå kraftig), men hur det faktiskt smakar när det blir öl är ju en annan sak. Men jag ser i allafall fram emot att prova ölen, och i allafall testa vid omtapning (jag brukar smaka på samma vört som jag användar för mätning (OG/FG).

ALBA GU BRATH

Jag har inte ork och lust att vaka över 5 timmar kok.
En dryg timmas konstant kollande räcker bra för mig.
Vänder jag ryggen till så kokar det alltid över sad
Bryggdagen är lång nog som den är ändå.

Att koka humle mer än 120 minuter avrådes av de allra flesta författare.
Men det kanske inte finns någon humle i förrän den sista timmen?

Långkoket driver åtminstonde bort all otäck DMS vilket ju är bra.

humlen kokade jag inte heller 5 timmar - den första humlen tillsatta jag efter 4 timmar. Tänkte att det kunne vara intresant att se om det blir någon märkbar skillnad mellan din metod att göra ett avkok på ca. 1 liter, eller att göra ett långkok. Det som jag tycker smakar bäst väljar jag göra när jag bryggar en öl var en karamelisering passar bra. Om det inte blir någon skillnad överhuvudtagit är det klart jag väljar avkoket. Ett "litet" experiment bara:-) I allfall frös jag inte under koket:-) Men jävla som jag är trött idag.....

Hur kommer det sig det kokar över hos dig? Det har jag aldrig haft problem med. Jag har en 15 liter kastrull/gryta/kittel eller vad det nu heter och iblandt när jag fyllar på efter en del har ånget bort har jag iblandt 13 eller kanske till och med 14 liter i kastrullen och det kokar ialdrig över. fast det kokar och inte bara simmra.

ALBA GU BRATH

Har heller aldrig haft problem med att det kokar över, men så har vi varit noggranna med att skumma av ordentligt vid 92 grader.

det har jag också gjord länge. Men det första året jag bryggde öl tänkte jag inte över det, och ändå kokade det aldrig över:-)

ALBA GU BRATH

25 Senast ändrad av Kenneth (2006-03-21 07:34:24)

Ni är lyckliga ni som slipper överkokning.
Det är det värsta som kan hända.
Sockerlag och humle som bränner fast i kastruller och plattor är inte kul sad
Varför det inte kokar över för er kan jag lika lite svara på som att det kokar över för mig?