Problem med utjämning.
Hallå. På slutet har jag haft problem med utjäsningen. Det har jag aldrig haft förr snarare att det jäst ut för mycket. Jag använder högflockulerande jästsorter det kan vara ett problem men har som sagt inte varit det förut. Jag skulle behöva hjälp att få fram det mest troliga alternativet så att jag kan ändra på det då jag är nöjd med processen och helst vill fortsätta som förut.
- jag har slarvat lite med syresättning. Vispar som fan med en balongvisp men förut skakade jag hinken så gott det gick. Brygger 40 liter så det kanske behövs lite skakning för att få syre till botten.
- förut tillsatte jag vattenbehandling till mäskningen och lakningen, men nu tillsätter jag i mäsk och kok istället. Ölen blir godare så det är nått jag inte vill ska vara ett problem.
- jag blandar malt, mäskvatten och vattenbehandling fan så mycket noggrannare nu än någonsin förut. Svårt att se hur det skulle vara ett problem men det är en förändring jag gjort i alla fall. Kanske bränner jag den första malten eftersom jag tillsätter allt i omgångar och då har för mycket vatten på för lite malt.
-beersmith2 är värdelöst och kan inte räkna.
-gammal malt. Har haft lite som jag gör slut på. O
Det skulle vara problemet så är det redan löst.
Kan tillägga att min senaste mild hade ett og på 1.041 och ett fg på 1.018 men beräknat till 1.010. Mäskade 67grader och jästes största delen i 17 grader innan ja släppte upp temperaturen nån grad i taget. Prövade dansar Nottingham för att ha en jäst med hög utjäsningsgrad att utgå ifrån. Rehydrerad självklart.