Problem med utjämning.

Hallå. På slutet har jag haft problem med utjäsningen. Det har jag aldrig haft förr snarare att det jäst ut för mycket. Jag använder högflockulerande jästsorter det kan vara ett problem men har som sagt inte varit det förut. Jag skulle behöva hjälp att få fram det mest troliga alternativet så att jag kan ändra på det då jag är nöjd med processen och helst vill fortsätta som förut.

- jag har slarvat lite med syresättning. Vispar som fan med en balongvisp men förut skakade jag hinken så gott det gick. Brygger 40 liter så det kanske behövs lite skakning för att få syre till botten.

- förut tillsatte jag vattenbehandling till mäskningen och lakningen, men nu tillsätter jag i mäsk och kok istället. Ölen blir godare så det är nått jag inte vill ska vara ett problem.

- jag blandar malt, mäskvatten och vattenbehandling fan så mycket noggrannare nu än någonsin förut. Svårt att se hur det skulle vara ett problem men det är en förändring jag gjort i alla fall. Kanske bränner jag den första malten eftersom jag tillsätter allt i omgångar och då har för mycket vatten på för lite malt.

-beersmith2 är värdelöst och kan inte räkna.

-gammal malt. Har haft lite som jag gör slut på. O
Det skulle vara problemet så är det redan löst.

Kan tillägga att min senaste mild hade ett og på 1.041 och ett fg på 1.018 men beräknat till 1.010. Mäskade 67grader och jästes största delen i 17 grader innan ja släppte upp temperaturen nån grad i taget. Prövade dansar Nottingham för att ha en jäst med hög utjäsningsgrad att utgå ifrån. Rehydrerad självklart.

Sv: Problem med utjämning.

Termometern då, vad är det för en rackare?

En mäsktermometer från maltmagnus i mäsken. Universaltermostater och termometerremsa under jäsning. Mäsktermometer har inte krånglat förut. Jag har haft den ganska länge. Men det vore kanske värt att kolla upp den igen.

Har du tillräckligt med pigg jäst?

Think globally. Drink locally.

5 Senast ändrad av nils-alf (2012-04-16 13:36:49)

Ja det tror jag. Jag brukar göra en förkultur på 4 liter i en svagdrickaflaska. Nu hade jag i 2 paket torrjäst till 40 liter öl på 1.041. För att se om det var jästen som inte mådde bra. (ringwood använde jag till mina förra 2.)

Jag skakar bara förkulturen. Ska bygga en magnetomrörare hade jag tänkt. Förkulturen brukar ligga på 1.040.

Det verkar ju som att du inte gjort några större utsvävningar i ditt bryggschema så jag lägger nog ändå en femma på dina temperaturer. Jäser du större satser nu än tidigare förresten? Har du haft termostatstyrning tidigare också? Annars kan det ju ha med jäsningen att göra också förstås, jäst eller temperaturrelaterat. Svår nöt... Sen ska man ta beersmiths uppskattade utjäsning med en stor nypa salt, den stämmer sällan för mig om jag ska vara ärlig men oftast hamnar jag i slutändan lägre än föreslaget FG så det går ju inte att applicera på din problematik.

Jag hade problemet innan jag skaffade ny termostater. Och jag har inte ökat i storlek efter jag fått problemet. Jag är nöjd med ölen i övrigt och tycker inte dom smakar dåligt. Kanske bara har haft otur dom sista tre gångerna. Men jag ska kolla upp mäsktermometern ordentligt.

Jag hade också ett tag stora problem med att få ölet utjäst.
Vad jag gjort är att gå in under 65 (62-64) grader och förlänga rasten med 15-20 minuter jämfört med tidigare.
Dessutom ofta komplettera med en rast på runt 72 grader i 20-30 minuter.

Om jag lägger mig direkt på 67 grader i mäsken så får jag också svårt att jäsa ut.
Om din termometer dessutom visar bara några grader för lite så ligger du väldigt högt.

Håller med om att det inte är roligt att ha problem med utjäsningen.
Kanske kan du tillsätta lite MgSO4 (magnesiumsulfat) för att jästen ska må lite bättre, men det är tveksamt att det är problemet när du använder helmalt.

Tack jag ska pröva det mäskscemat nästa gång.
Magnesiumsulfat tillsätter jag till 15ppm.

Kollat hydrometern på länge?

Japp. I morse.

13 Senast ändrad av nils-alf (2012-04-17 15:23:05)

Termometern visade 1,5 grader för lite. Det kan omöjligt bli sån stor skillnad bara av det. Får byta mäskschema nu då. Konstigt att det här problemet dök upp från tomma intet för jag har aldrig haft problemet förut.

Termometern och ojämn temp i mäsken var felet. Termometern var för seg och jag hade för brått när jag läste av. Men nu har jag en labbtermometer.