Min första IPA

Hej

Ska brygga min första IPA nästa helg och vill gärna ha lite åsikter på mitt recept. Jag vill ha en IPA med mycket humle arom men är lite osäker på hur mycket humle och när det passar bäst att "slänga" i givorna.

Detta är vad jag har spånat på:

Original Gravity (OG): 1.056  (°P): 13.8
Final Gravity (FG):    1.014  (°P): 3.6
Alcohol (ABV):         5.50 %
Colour (SRM):          10.5   (EBC): 20.7
Bitterness (IBU):      50.8   (Average)

74% Pale Ale Malt
15% Pilsner
8% Caramalt
3% Crystal 120

1.1 g/L Brewers Gold (9.1% Alpha) @ 60 Minutes (Boil)
1.1 g/L Brewers Gold (9.1% Alpha) @ 20 Minutes (Boil)
1.7 g/L East Kent Golding (4.7% Alpha) @ 15 Minutes (Boil)
1.4 g/L East Kent Golding (4.7% Alpha) @ 10 Minutes (Boil)
1.4 g/L East Kent Golding (4.7% Alpha) @ 5 Minutes (Boil)
1.4 g/L East Kent Golding (4.7% Alpha) @ 4 Days (Dry Hop)

0.3 g/L Orange Peel @ 10 Minutes (Boil)

Single step Infusion at 68°C for 65 Minutes. Boil for 80 Minutes

Fermented at 22°C with WLP002 - English Ale

På flaska: Smedsbacken Indian Pale Ale

Sv: Min första IPA

Du kan titta här för lite tips.
http://www.backfire.se/index.php/backfi … n-maestare

Nu verkar du ha valt en "English IPA" så där finns det bara två förslag i länken ovan.

Vet inte riktigt varför du vill ha med apelsinskal men det kan säkert bli bra.

Hej

Det var en trevlig länk doktorn hade

Jag undrade oxså lite om skalen, dom används ju oftast till en wit

Jag hade nog sänkt temperaturen några grader vid jäststarten inte över 20 i varje fall, jäsningen producerar ju en del värme så dina 22 c kan nog bli uppemot 24 c, har du lite otur så kan det bli tendens till "lacknafta" eller andra inte så trevliga toner i smaken

Annars så verkar det ju bra tycker jag så kör på

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Tack för tipset om jästempen. , och en väldigt användbar länk. Skalen har blivit kvar från ett tidigare recept så dom ska inte vara med i denna bryggning.  Ingen som har några synpunkter på val och mängden humle som ska användas? Är tacksam för all hjälp man kan få.

Vad för typ av IPA är du ute efter, är det en brittisk eller amerikansk? någon särskild öl du gillar som du vill att den skall likna?

Det är ju mycket Amerikansk stil på IPA nu, då är det amerikansk humle som gäller. Cascade är ju populärt. Min favorit är Chinook.
När det gäller givor så skulle jag ta 60min giva och sedan satsa på det mesta i slutet (5-0minuter) och sedan mycket torrhumling, 3-4g/l
Är det mycket arom du är ute efter så får du ut mest av humlen när du torrhumlar.

Följ mina första steg som hembryggare
http://m1cke.wordpress.com

Har gjort om receptet efter era tips samt lite provsmakning av öl.
Jag kom fram till följande:

b]SIPA[/b] (American IPA)

Original Gravity (OG): 1.056  (°P): 13.8
Final Gravity (FG):    1.014  (°P): 3.6
Alcohol (ABV):         5.50 %
Colour (SRM):          10.5   (EBC): 20.7
Bitterness (IBU):      57.8   (Average)

74% Pale Ale Malt
15% Pilsner
8% Caramalt
3% Crystal 120

1.9 g/L Brewers Gold (9.1% Alpha) @ 60 Minutes (Boil)
1.1 g/L East Kent Golding (4.7% Alpha) @ 15 Minutes (Boil)
1.7 g/L East Kent Golding (4.7% Alpha) @ 10 Minutes (Boil)
1.9 g/L East Kent Golding (4.7% Alpha) @ 5 Minutes (Boil)
3.6 g/L Cascade (7.8% Alpha) @ 4 Days (Dry Hop)

Single step Infusion at 68°C for 65 Minutes. Boil for 80 Minutes

Fermented at 19°C with WLP051 - California Ale V

Jag är ju en nybörjare, så lyssna inte för mycket på mig :-
Så jag har inte så mycket praktisk erfarenhet men läst en del. Men jag svarar vad jag tror iallfall...

Malten ser bra ut. Pale som grund och sedan lite annat för färg och smak.

Humlen blir ju en blandning av europeisk och amerikansk, det kanske fungerar superbra. Jag hade nog valt en sida av atlanten att börja på och sedan i bryggningar längre fram börja blanda. Har du valt Brewers Gold och EKG av någon särskild anledning? Det är vad jag vet inte några typiska humle för IPA, men gillar man just dessa är det klart att de skall användas. Beror väl lite på om man vill experimentera eller göra någon stiltypiskt

Skall du koka i 80min och lägga i första givan efter 20min?

Jästen har jag inte någon bra koll på men antar att du har valt den av någon bra anledning. Har du möjlighet att kontrollera jästemperaturen bra?

Jag är också nybörjare. Men jag har använt East Kent Goldings vid en tidigare bryggning och gillade den, sen så används den även i Oppigårds Golden Ale som jag gillar skarpt. Så därför tänkte jag testa den i denna brygd. Jag har även beställt hem Fuggles, är det bättre att byta ut cascaden mot den istället?

Jag har hyfsad koll på tempen i rummet jag jäser i kan väl skifta någon enstaka grad.
WLP051 - California Ale V har jag inte använt tidigare så egentligen vet jag inte så mycket om den. Jag har även English Ale WLP002 på ingång den kanske passar bättre?

Torrhumlingen kommer ge det mesta av humlearomen så ta en du gillar där. Cascade är ju typisk för amerikansk IPA med citrustoner. Det kanske inte är vad du är ute efter. Har du druckit Sierra Nevada Pale ale så är det något i den stilen du kommer få med Cascade.

Som nybörjare valde jag att fega med jästen och köra Safale US-05 som klarar stora temperaturområden. Satsade på 18c och hade det under primären, till sekundären hade det gått ner strax under 17. Men jag kan inte styra tempen så mycket utan den variera med utetempen. Så jag går flytta runt jäskärlet och det är inte alla som uppskattar ett bubblande jäskärl på vissa ställen :-)

Vad som passar bäst till IPA kan säkert någon annan svara bättre på.
Lycka till!

Columbus, Cascade, Chinook, Centennial (the four C:s) leker bra ihop i en amerikansk IPA.

Som jäst hade jag använt någon av följande till en IPA (min prioriterade ordning, någon annan hade säkert prioriterat annorlunda):

WLP001
Wyeast 1056
Wyeast 1469
Nottingham (WLP039)
US-05

WLP051 funkar säkert även den, men har inte använt mig själv av denna jäst än.

Kolla igenom andras IPA-recept och se vilken jäst de använder.

Caramalt lyckas jag inte hitta i Sverige, säker att det inte är Carapils du är ute efter, för att öka fylligheten i ölet?

Det är carapale som jag hade tänkt använda mig av, jag la in den i brewmate nu. Hade inte koll på att det gick att lägga till egna maltsorter i programmet.