Typ av plast i kylväska + tips på falskbotten

Jag stötte på en begagnad kylväska för 20kr på en loppis vilket jag inte kunde motstå. Den var ett perfekt steg upp från min 20L ClasOhlson-väska (Curver) då den var större (26L) och hade en mer kvadratisk bottenyta. Jag hittar tyvärr ingen märkning någonstans av vilket sorts plast den är gjort av, så frågan är om jag vågar mig på att använda den ändå?

En helt annan sak, tips på billigt och bra material till falskbotten: baguetteplåt på Clas Ohlson.

Hålen är uppskattningsvis 2-3mm stora och plåten är stabil men ändå inga problem att böja till med handkraft.

Sv: Typ av plast i kylväska + tips på falskbotten

Jag hittade en liknande plåt, men för pizza (minns inte säkert var, var det på Ö&B, tro?). Den är rund och slät med kanter på ca 2 cm och funkar troligen utmärkt som falskbotten också...

Det här med plasttypen i kylväskan.. om jag vänder på det och frågar så här: hur många har använt sig av okänd/icke livsmedelklassad plast vid mäskningen och sedan upplevt dålig smak?

4 Senast ändrad av andmor (2011-12-21 00:01:24)

Jag har starka misstankar om dålig smak pga kylväska. Undrade länge vad smaken kunde komma ifrån men kom så småningom på att den dykt upp i samband med byte till kylväska som mäsk och lakkärl. Väskan var en vanlig variant, inköpt på Ica eller nåt, minns inte. Har inte kvar väskan men det var den här modellen:http://www.humle.se/punbb/images/upload/kylvska-1_12696794_165182114.jpg
Den var märkt på undersidan som livsmedelsklassad, men inte på insidan, men man får väl anta att klassningen gällde där med trots att plasten såg lite annorlunda ut. Hur som helst fick jag en otrevlig smak i mina öl under ett helt år. Kan inte beskriva den exakt men kommer ihåg att jag läste en tråd där nån pratade om en "Plastic padding-bismak" och det skulle kunna vara samma sak jag känt.
Jag vet att det låter konstigt och att det är standard bland hembryggare att använda kylväska som mäsk/lakkärl, men det här är min erfarenhet.  Mäskar nu i kokgrytan och lakar i hink-i-hink (från Biredskapsfabriken) med gott (!) resultat smile

Andreas

Nästa bryggd blir nog en AG så nu funderar jag på att:

- diska ur ovan nämnda kylväska ordentligt
- sanera med starsan
- fylla upp med ett par liter 80-gradigt vatten
- låta stå en timme
- Hälla över i en behållare och kyla ner,
- Provdricka vattnet

Vad tror ni om det som test för att se om jag vågar använda väskan till nästa bryggning?

Ja det blev inget gott vatten av det där försöket! Däremot tror jag att det mesta inte har med själva plasten att göra utan med lukt som plasten med åren har tagit åt sig. Mitt eget garage är lite tråkigt på det sättet att det luktar inte så gott där, såpass att jag är orolig för att förvara min ölutrustning där..