Tvångskarbonering
Nu har jag tröttnat lite på att famla i blindo.
Hur gör alla ni andra?
Menar nu med trycket och längd på sytråd mm.. Jag har vissa öl ibland som man bara häller upp i ett kör med bra tryck rätt i glaset. Sen vissa skummar satan med bara lite tryck. Vet att man inte på något sätt ska sänka trycket vid tappning, då det orsakar skumbildning.
Detta är ett problem vid sk fattigmans-beergun då man bara har en silikonkork osv....
Att vissa öl går skitbra att tappa på flaska men nästa fat är stört omöjligt. oavsett längden på sytråd. Det har ju med tryckförändringar att göra, det fattar jag åxå. Men åxå temp och löslighet i vätska. Alltså FG???? Har det betydelse vilken alkoholhalt ölet har och vilken restsötma? Spelar tillochmed humlen in tro?
Jag skakar in typ massor av koldioxid i faten för att få någorlunda friskt med kolsyra i ölet. Kör 1.5 bar och skakar tills det inte vill ta emot mer. Då har jag ett öl som är sådär...... Hade helst velat ha lite mer, men då går det inte att tappa det om det håller typ plusgrader. Men verkar som det har ganska stor betydelse hur lång sytråden är. Om det skiljer ett par decimeter mellan dom olika faten....
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house