Roggenbier

Hej

Någon som bryggt en rågöl med ca 50% råg och resten "vanlig" malt. Jag har googlat lite om den, råg kan visst ge en spec smak, spec när den kommer uppemot 50 %. Dom flesta recept liger mellan 10-20 %, men skall det va så skall det va

Weisenjäst, nästan lägre BU än veteöl, det skall visst va bökigt med lakningen, men med havreskal samt halm skall det nog gå vägen

Tips?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Roggenbier

Har bryggt med knappa 20% och du har rätt. Det är inte helt självklart vad som är rågens andel i smaken så att ha mer vore spännande.

http://bistron.tumblr.com/

Hej,
Har använt 48% rågmalt och man kan lugnt säga att det var trögt att laka, trots att jag använde 6% risskal. Fick röra runt i filterkakan för att få igång lakningen. Kakan var klippig, som gröt liksom. Å andra sidan var sötvörten mycket klar, verkar som att bösen också klibbade fast. Mäskade med "Hoch-kurz" dekotion enl Braukaiser och fick ett utbyte på 79%. Smaken av råg har jag lite svårt att definiera. En lite "råare" och surare Wessbier kanske, men mycket läskande.

Ulf

Jag bryggde en rågöl med 20-25% rågflingor (svagt rostade i ugn) som jag inte tyckte blev speciellt god. Trodde nästan att det hade blivit något fel, inte helt osannolikt med tanke på att det bara var min andra helmaltsbryggning. Men sedan köpte jag Mohawks Råglager som fanns för ett tag sedan, och den smakade likadant. Så jag tycker definitivt att det är en speciell smak på råg, svår att beskriva dock. Lite kärv och rå.

Roggenbier är på min att-göra lista. Det enda rågöl jag har smakat var Störtebeker Roggen-Weizen (från pråmen i Puttgarten...) och jag vill minnas att det var som en weissbier med något kryddigare smak.

Sågkärrsbryggarn skrev:

Har använt 48% rågmalt och man kan lugnt säga att det var trögt att laka, trots att jag använde 6% risskal.

Hur jobbigt var det om man jämför med vetemalt? Svårare än det?

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Hej,

Har aldrig haft några problem att lake en weissbier. Skillnaden ligger i att maltresten blir klibbig som gröt med råg vilket jag aldig uppleft med vete.
Även det färdiga ölet har en annorlunda viskositet, Roggen är lite oljig i konsistensen, åtminstone var min det. Men jag gillar smaken.....tror jag!

Ulf

Betaglukanhalten i råg är hög och det är det som ger den grötiga konsistensen i mäsken. Lägg in en betaglukan rast på ca 10 min vid 40-50 c så borde det gå lättare. Jag vet att min bror är ett stort fan av de tyska roggenbier:en. Själv har jag bara druckit hembryggda exemplar och det är kryddigt och trevligt.

www.brygg.se

TheJaff skrev:

Jag bryggde en rågöl med 20-25% rågflingor (svagt rostade i ugn) som jag inte tyckte blev speciellt god. Trodde nästan att det hade blivit något fel, inte helt osannolikt med tanke på att det bara var min andra helmaltsbryggning. Men sedan köpte jag Mohawks Råglager som fanns för ett tag sedan, och den smakade likadant. Så jag tycker definitivt att det är en speciell smak på råg, svår att beskriva dock. Lite kärv och rå.

Kan inte annat än hålla med. Gillar inte alls råg i öl. Iaf inte i en ipa eller Lageröl där smaken skall vara mer torr och krispig. Den där råa smaken som råg ger passar nog bättre i något annat. Kanske en weissbier eller wit. Eller kanske rosta råg själv till en imp stout.