Biab v.s. mäskning

Hej

Jag har efter att varit med på detta forum sedan "stenåldern" samt kollat en del engelsktalande forum, märkt att Biab metoden blivit allt mer vanlig/poppis.

Jag undrar varför? Är det tidsparande? Jag tycker att det verkar vara mer "söligt" än vanlig helmaltsmäskning, du skall skaffa ett tyg som är tillräckligt öppet, du skall ha distanser i botten på kastrullen annars så bränns det.

När jag läser en del, så är det krokar i tak och taljor, nästan traverser för att orka lyfta upp påsen, ja ok det är tyngder med vanlig mäskning det vet jag

Jag läser om grumlig vört  m.m.  Undrar vad som är så enastående bättre med Biab, att jag skulle börja med det, bortsett från en test?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Biab v.s. mäskning

Jag tror att enkelheten med att brygga med BIAB metoden är en stor bidragande orsak till varför det har blivit så populärt för nya bryggare, men även för gamla bryggare. När jag skulle börja brygga läste jag allt om 3 kärlsmetoden och planerade att bygga en massa saker tills jag mötte en BIAB bryggare här i Luleå. När jag såg honom brygga med BIAB metoden och smakade flera av hans brygder insåg jag fan det behöver inte vara så komplicerat, man har bara en stor kittel, en påse och man kunde börja brygga. Idag har jag nästan bryggt 100 batcher  (97st) och kommer säkert fortsätta med BIAB metoden. Jag har inget att jämföra med när det gäller tidsparning men kanske går det lite fortare med BIAB, eller du behöver inte lägga ner tid på kalkylera med vatten och hur varmt det ska vara osv med den traditionella bryggningen. Angående distanser är det inte ett måste men du slipper oroa dig för att påsen ska brännas vid så att du får ett hål i påsen. Krokar behöver du inte ha och dom flesta brygger på sin spis och har då en fläkt som hindrar en från att sätta en krok i taket. Jag lyfter min påse och lägger ett grillgaller på kitteln där påsen får ligga och droppa, men jag pressar kraftigt ut vätskan också. Grumlig vört får du men slutresultatet blir kristallklart.

Hej!

Jag inledde min bryggarkarriär med en kylväska som mäskkärl. Nu har jag bytt och kör BIAB på grund av tidsbesparingen och det mindre sölet. Framför allt tjänar jag tid på att slippa laka, nu lyfter jag bara upp påsen och låter den rinna av i en hink medan jag kan börja värma resten av vörten mot kok. Sölet minskar eftersom jag slipper göra rent kylväskan (vilket också tar tid).

Jag har inte märkt någon försämring av ölen, men effektiviteten har gått ner något. Men malten är ju inte det dyra i denna hobby. Dock kan jag inte göra så stora batcher då jag bara har en kastrull på 20 liter. Men jag brygger ändå hellre mindre batcher ofta.

Fridens,
Mattias

Jag har provat biab,hink i hink och diverse hemmabyggen. BIAB funkade väll bra, men halva nöjet i denna hobby är väll i alla fall planerandet och byggandet. Tycker iallafall jag.

Som nybörjare testade jag min andra bryggning som BIAB idag; faktiskt inte mycket svårare än med maltextrakt. Det svåraste tyckte jag var att se till att temperaturen i påsen var jämn - min påse täcker inte hela kastrullen för gardinen som jag stal av hustrun igårkväll var inte bred nog för detta!

Sydde min av sarita tyg från ikea, det var ingen lek att få symaskinen att göra som jag ville, men tillslut så hade jag något som liknade en säck.

Wilma hette min gardin men när jag kollade sarita på ikeas hemsida noterade jag att det är samma som de lila vi har i vardagsrummet. Hustrun sade dock skarpt nej när jag frågade om det inte räckte med att de slutade i höjd med fönsterkarmen...

Skulle dessutom vilja skryta med att symaskinen var oträdd när jag gav mig på den - och dessutom inställd på något mysko slags sysätt men jag redde ut det med - om jag får säga det själv - bravur!

Efter att ha slabbat med kokande vatten och kallvatten för att få rätt temperatur i min kylbox när jag mäskar och fått temperaturer som droppar snabbt om man har lite malt osv så kan jag inte annat än hylla BIAB metoden. Blev frälst efter att sett hur smidigt det var med BIAB hemma hos "Martinj". Provsmakade min första BIAB-bryggd för någon dag sedan och resultatet blev riktigt bra.

För mig är det framförallt två fördelar med BIAB som gör att jag nog kommer fortsätta med det i framtiden.
1. Det är simpelt att få rätt mäsktemperatur, skjuter man lite under så är det bara dra på värmen på plattan och röra.
2. Ingen hemagjord bazookascreen som sätter igen minst varannan bryggning.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Kör fortfarande med BIAP efter snart 18 års bryggande.
Fungerar alltid lika bra.
Bara att blanda ihop malt o vatten och värma till rätt temp.
Infusionsmäskning, stegmäskning, dekoktionsmäskning, alla fungerar med samma utrustning.

Japp, påsen kan vara riktigt tung med 9 kg blöt malt så ibland är man sugen på en travers ;-) Fast som sagts så är köksfläkten i vägen.

Distans i botten har jag slutat med för att jag fick tanniner i ölen då jag inte rörde om ordentligt under uppvärmning med malten i grytan. Numera värms vattnet till rätt temp, sedan åker påse och malt i.

Tidsbesparning: ingen aning då jag endast kört BIAB. Senaste bryggningen inklusive 90 min mäskning och 70 minuter kok  gick på 5,5h inklusive all rengöring och fram- och undanplockning.

Grumlig vört: Ja men har inga problem med att få ölen klar. Vad jag har förstått så har det ingen som helst betydelse för slutresultatet. Möjligen kan det ha betydelse om man ska göra en väldigt rensmakande lager.

Trä maskinen gav jag upp, som tur var så fick jag hjälp av min sambo. Grymt imponerad bjolu340.

Att rengöra påsen var ju ett annat kapitel dock; kanske är det lättare med det något tätare sarita-tyget? Stog och spolade i tio minuter men skalen vill inte lossna..

Kanske funkar det att låta det torka och försöka skaka bort de torra skalen

Salle

Det är min nuvarande approach..! smile

Sarita tyget var ganska lätt att göra rent, jag avänder det till humle påsar med.

Bo, testa vetja. Det är nog det bästa sättet att se om det passar just dig.

17 Senast ändrad av scaryeyes (2012-04-06 22:41:18)

Weinkeller skrev:

Bo, testa vetja. Det är nog det bästa sättet att se om det passar just dig.

+1

Jag tycker man inte ska inskränka sig själv i det man håller på med för mycket. Andra metoder kan vara ett komplement.
Jag själv tex.... Efter att jag beställde ny pump (humles) så har jag inte kunnat brygga helmalt i mitt bryggverk. (Har lite byggande att göra först), Utan då körde jag 2 cooperssatser på raken. För 2 månader sen skrattade jag åt coopers å tyckte det var för nybörjare. Alltså har jag börjat om.... Nej ser det nu som ett komplement då en bryggdag med coopers tar typ 1,5 timme. Så kommer alltid att ha några burkar hemma utifall att. Samma bör det väl kunna vara med biab? Uppenbarligen mindre utrustning. Tex om man vill testa ett nytt recept som man är väldigt skeptisk till... Kör en halv sats med biab då? Och jäs i 10 liters dunk.

Har själv långt gångna såna planer med mitt bryggverk. Kanske man kan komma upp i 11 kg malt då. Men blir en annan insats än den jag har nu. Kommer senare......

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house