Enklast tänkbara nybörjarrecept - Funkar det här?

Jag har spånat på hur enklast möjliga nybörjarrecept skulle kunna se ut. Jag misstänker att en brittisk bitter/ale är mest allround bland de lättbrygda typerna. Jag tycker att en bra tradeoff mellan enkelhet och pedagogik är att använda extrakt men inte ölsats. Vad tror ni om det här?

Simplicity - Engelsk bitter
Volym: 20 liter (Här avses den volym som hamnar i jäskärlet)
OG: 1043
FG: ~1010
IBU: 32
Alkoholhalt: ~4,4% (Volymprocent)
Malt:    2,0 kg ljust torkat maltextrakt
    0,5 kg mörkt torkat maltextrakt
Humlegivor:    Bitterhumle: 20 g Northern Brewer eller Target (10% alfasyra): 60 min (22,3 IBU)
        Smakhumle: 25 g East Kent goldings (5% alfasyra): 15 min (6,9 IBU)
        Aromhumle:  25 g East Kent goldings (5% alfasyra): 5 min (2,8 IBU)
Jäst: Safale S-04 torrjäst (1 påse = 11,5 g)

Sv: Enklast tänkbara nybörjarrecept - Funkar det här?

Jag hade nog ökat upp OG till kanske 1050, jag tycker det generellt är svårare att lyckas med öl som har längre alkoholhalt de kan lätt bli blaskiga. Jag skulle varmt rekomendera att stöpa någon form av karamellmalt och köra endast ljust torkat maltextrakt. Du får en "fräschare" maltsmak då tycker jag. Då får du också färgen från din karamellmalt därför behöver du inte mörkt torkat maltextrakt. Annars tycker jag receptet ser rätt bra ut!

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Jag har stöpt malt ett antal gånger med lyckat resultat och vet att det är oerhört enkelt, men varje extra steg i bryggbeskrivningen (som jag också ska skriva till det här receptet) gör den mer avskräckande för absoluta nybörjare. Därför skulle jag vilja hålla det här "maltfritt".

Om jag ökar OG till 1050, ska jag då boosta humlegivorna lite också?

Jag tycker inte du ska se det som avskräckande, det lockar ju snarare till större intresse och nyfikenhet när man får se alla ingredienserna som faktiskt finns i ett öl. Man får se, lukta och smaka på själva maltkornen istället för att bara se ett magiskt pulver smile

Det kommer i del II :-)

Vill du göra receptet så enkelt så skulle man kunna ha samma humle hela vägen.
Kanske inte så mycket mindre jobb men mindre inköp och färre saker att hålla kolla på. Som nybörjare får även ganska bra koll på just den humlesorten som används.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

En inte helt typriktig belgisk blond kanske med en en nobel humle som bittergiva ? Gör det ännu lättare med jäsningen i lägenhet (annat än idag kanske där vi har lappgrader i Stockholm) eftersom man kan tänka sig att gå upp över 20 graders sträcket...

Torstensson skrev:

Vill du göra receptet så enkelt så skulle man kunna ha samma humle hela vägen.
Kanske inte så mycket mindre jobb men mindre inköp och färre saker att hålla kolla på. Som nybörjare får även ganska bra koll på just den humlesorten som används.

Så klart! Valet av bitterhumle var en rest från när jag ännu tänkte ta upp skillnaden på hög- resp. lågalfasorter, något som snart prioriterades bort.

Jag förstår inte riktigt, är det du som ska brygga eller någon som är helt nybörjare?

Om syftet är att locka nya bryggare genom att visa hur lätt det är att brygga god öl skulle jag nog satsa på antingen en belgare, som Bo föreslår, eller en amerikansk ale. Min känsla är att detta är vanliga "gateway drugs", alltså inkörsporten till öl- och hembryggarhimmelen (jfr bacon för ex-vegetarianen). Varför inte köra på samma extraktmängd som du föreslår men dra ned volymen till 15 liter (för mer kropp) och smälla på med 100g Cascade i några givor? Enkelt, gott och garanterat vanebildande!

Hehe! Är bacon verkligen inkörsporten för ex-vegetarianer? Det brukar finnas någon slags etisk bakgrund till att folk blir vegetarianer. Danska grisfarmar och kött som legat i liquid smoke trodde jag var ytterst stötande. Men men, säger du det så. Jag opponerar mig dock mot belgare som inkörsport till god öl - De flesta i sverige kommer från en eurolagertradition. Belgiska öl (även om man nu inte går på belgisk saison eller klosteröl) brukar ändå mer eller mindre ha en jäst eller sötma som sätter prägeln, om jag får generalisera grovt, och det är en bit från det bästsäljande i sverige. Det finns mildare mer utjästa blonde men jag är tveksam till kopplingen av vad folk förväntar sig att öl ska smaka. En amerikansk ale ligger närmare till hands. Blygsam prägling från jästen men mycket humlearom utan övermäktig beska i en relativt lättgjord bryggning. Eller en pimpad lager även om det nu är jästekniskt lite kinkigare. Oas tycker jag inte engelsk bitter är så vansinnigt pjåkigt. Lättdrucket med karaktär som jag tror de flesta känner igen sig i.
Att stöpa lite malt är knappast ett krångligt steg men ger ett fint tillskott, särskilt om det är bitter vi snackar. Och mitt råd är att skippa s04. En flytande jäst gör livet behagligare. Jag har aldrig lyckats bra med s04 (men det är jag det). Om du går på bitterspåret så kosta på dig en ESB istället.

Mvh
Love

Chubb skrev:

Jag förstår inte riktigt, är det du som ska brygga eller någon som är helt nybörjare?

Bryggare in spe, t.ex. min far och diverse intresserade polare. Jag tänker iofs också brygga den någon gång för att kontrollera att den säkert blir hyfsat bra.

Snej skrev:

Om syftet är att locka nya bryggare genom att visa hur lätt det är att brygga god öl skulle jag nog satsa på antingen en belgare, som Bo föreslår, eller en amerikansk ale. Min känsla är att detta är vanliga "gateway drugs", alltså inkörsporten till öl- och hembryggarhimmelen (jfr bacon för ex-vegetarianen). Varför inte köra på samma extraktmängd som du föreslår men dra ned volymen till 15 liter (för mer kropp) och smälla på med 100g Cascade i några givor? Enkelt, gott och garanterat vanebildande!

USCH! Jag är själv halvvegetarian och det sista jag skulle äta (förutom mina barn) är bacon! Men idén med amerikansk ale tål att tänkas på. En starkt humledominans i smak och arom maskerar ju också en något hög jästemp. Kanske ska jag presentera receptet i trådens början som "primärrecept" men också ge tre alternativa recept: En amerikansk ale, en belgisk blond och en lager (med tillhörande varningstext).

brandemannen skrev:

Att stöpa lite malt är knappast ett krångligt steg men ger ett fint tillskott, särskilt om det är bitter vi snackar. Och mitt råd är att skippa s04. En flytande jäst gör livet behagligare. Jag har aldrig lyckats bra med s04 (men det är jag det). Om du går på bitterspåret så kosta på dig en ESB istället.

Som sagt, stöpning kommer men inte i det allra första receptet. Tanken med en lätt vört och torrjäst var att det inte blir så kinkigt med rehydrering så man kan bara strö den på vörten = enkelt + billigt. Flytande jäst är (tycker jag) lika lätt eller lättare att handha, men dyrare. Mina polare är ju smålänningar... Men om jag presenterar flera alternativ så kan ju vissa använda flytande och andra torr.

15 Senast ändrad av ölmundr (2012-03-07 16:06:30)

Jag har två (utprovade!) förslag om du vill göra RERN-Öl "Riktigt Enkla Recept för Nybörjaren"
Gör en American amber, nybörjare brukar gilla denna lite sötare och fylligare öltyp men med mycket humleprofil.

RERN 1) Extraktöl med mycket (10-20%) karamellmalt som du steepar.
En fylligare extraktöl är aldrig fel som första öl.
Skippa humlefinliret och koka bara ölen i 10 min! Räkna om giverna givetvis! (10min kok kräver mkt mer humle men smakar fantastiskt; tips köp reahumle!)
Ölkoket tar alltså bara 10 min så hela bryggningen bör du kunna raka av under 3 tim, kanske även under 2.5tim inl städning, kylning och öldrickande.
Första gången man brygger bör det gå fort! Finlir väntar man till försök nr 2-3 kanske.
(Att steepa karamellmalt är förövrigt nästan omöjligt att misslyckas med, du doppar ned maltpåsen i kärlet som du värmer upp vattnet i, doppa runt den samtidigt som tempen ökar, när tempen är 70-75 C tar du upp påsen)

RERN 2) Helmaltsöl som du bara kokar 10 min (likt ovan) dock måste du då köra eng malt. Det går även utmärkt att strunta i att laka. Mäska ölen och sedan häller du av vätskan genom durkslag och fyller på med nytt varmt vatten. Sötvörten kommer se rysligt dyig ut men det bra öl ändå, föga förvånande iom att man gjort så i 1000tals år.
Bryggningen blir enkel och tar kort tid och nybörjaren inser att det är svårt att misslyckas med öl. Öl är enkelt helt enkelt.

3 saker att komma ihåg:
Rengör noggrant!!
Använd MYCKET jäst Pitcha minst 1 torrjästpåse/ 20 L, jag skulle köra 1.5.
Öl är svårt att misslyckas med.
Just det ja, sa jag: Rengör jäskärlet, slangar osv noggrant!!

De ovan recepten har jag testat och funkar utmärkt.
Strunta i DMS, HSA, acetaldehyd osv; sånt betraktar jag nu som processtekniskt finlir*.
Malt vill bli öl så det gäller att bara inte stå i vägen för dess naturliga strävan.
Jag har testat att misshandla mina brygder så mycket som möjligt och det går nästan inte att brygga dålig öl om man pitchar ordentligt. Jag har testat att inte koka ölen!, inte använd humle, och att laka genom durkslag; malten ger liksom inte upp utan blir märkligt nog god öl var gång. Du kan i princip brygga öl i ditt badkar med bra resultat.

(*Hade du tänkt att spara ölen en längre tid eller lagra den varmt bör du titta på dessa termer)

16 Senast ändrad av Weinkeller (2012-03-07 21:39:36)

Malt vill bli öl så det gäller att bara inte stå i vägen för dess naturliga strävan.

Vilket synnerligen träffande påstående! Me like!

Andreas,
jag förstår att du vill involvera så få steg som möjligt när ni ska börja lära er brygga. Dock upplever jag det egentligen som svårare att lyckas med öl baserat på extrakt än öl baserat på "färsk" malt. Med Ölsatser/maltextrakt riskerar du att få en tunn öl med vissa bismaker (som man iofs senare lär sig motarbeta, tex genom att hitta purfärskt extrakt).
Det som åas kanske upplevs som problematiskt med helmaltsöl är att det tar sån faslig tid att brygga. Risken att knöla till det hela ökar även exponentiellt när man kliver upp till helmaltsnivån. Det där kan du navigera runt lite smidigt om du struntar att läsa all brygglitteratur som finns tillgänglig. Mältat korn är så fiffigt att det nästan inte går att jäsa det odrickbart.

Visst bör man kanske förstå bryggning ned på molekylär nivå om satserna räknas i tusentals hektoliter, men om du vill försöka locka dina vänner att brygga föreslår jag att du istället betraktar det som matlagning. Inte läser man djuplodande matkemiböcker när man försöker baka bröd? Ölbryggning bör behandlas på samma sätt i början!!

Köp en påse krossad malt, lite humle och en påse s-04.
Koka vatten till 68C+-5C, häll ned malten, vira en handduk kring grytan och glöm bort blandningen till nästa dag.
Häll det hela genom ett durkslag och tillför nytt vatten runt 70C, låt stå ett tag och upprepa.
Resultatblandningen smakar du på, är det våldsamt sött kan du spä ut det.
Sedan kokar du det tills ett lagar på ytan bildas, detta avlägsnar du ett antal gånger.
Häll ned ett antal nävar humle (eller annat beskt du råkar ha, Pors, ljung, enris etc) och koka detta tills
smaken verkar besk nog.
Ställ ut på balkongen. Dagen efter häller du över soppan ned i en REN hink, tillför mycket jäst.
I brist på öljäst kan du testa med bakjäst men då finns risken att det blir för mustigt det hela.

Om metoden ovan verkar ohållbar kan man fundera på det att öschlemätare, termometer, lakning, recirkulation, värmeväxlare mm är rätt så moderna uppfinningar och att gott öl gjorts helt utan hjälp av ölböcker fram tills nyligen. Du kan faktiskt skippa termometern också! Jag har testat att brygga utan och det fungerar ungefär så att den temperatur som precis är för varm att stoppa ned handen i fungerar att mäska i. Om du inte är smed kanske…

Som motsats mot "blanda å se" metoden ovan så utförde vi rena raketforskningen senast jag skulle lära några vänner att brygga. Plasthandskar /labbrockar och operationsmössor är inte rätt metod att locka nybyggare!

Kul variant! Det är nog lite en fråga om personlighet vad som får en att ta steget att dra igång sin bryggning. För mig var det nog att jag inte hittade någon tillräckligt exakt men ändå hyggligt lättillgänglig beskrivning av själva bryggprocessen som avhöll mig (How to brew: för omfattande, internet: för spretigt och motsägelsefullt, ölbryggning - en handbok för hembryggare: gick inte att få tag på, forum: visste inte att det fanns). Jag hade velat ha en bok eller guidetyp "hembryggning - en bilderbok för nybörjare". Därför, men också för att strukturera upp allt jag lärt mig för mig själv, började jag skriva på en sådan.

Men det är jag. Jag ser på olika bryggforum att en del fungerar som du beskriver ovan och helst vill komma igång bums så får man ta problemen allt eftersom de dyker upp. Men dessa människor vill nog inte ha min skrift ändå (och behöver den inte) så de tillhör inte målgruppen.

(Ytterligare ett skäl till att jag vill göra allt rätt från början är att jag helt enkelt inte har råd med misslyckade satser. Alternativet att göra en ny om en blev dålig finns inte.)

Jag har börjat köra lite extraktbryggningar. Alltså bryggder mellan bryggningarna. bara för det är så lätt och för att hålla jästunnorna fulla.
Körde i dag en coopers sats. Blandat en pilsner ölsats med en burk dark extrakt. Kallmäskade 150g carafa 1 och varmmäskade 150g crystal 300 (hällde på hett vatten och lät stå okontrollerat). Drog i två paket 34/70 och klart. Drygt en timme ink. diskning. Tycker det är en bra bryggdag. Enkel Schwartzbier på 4.7% och svart som natten utan mycket rostade toner.

Som inkörsport är nog ändå ölsats det allra enklaste. Antingen 2 satser eller en sats plus en burk extrakt.
Nästa steg skulle kunna bli weyermanns 4-kilos extrakt med inkok av humle i alla steg. Men då krävs plötsligt en stor gryta.....

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house