Andreas,
jag förstår att du vill involvera så få steg som möjligt när ni ska börja lära er brygga. Dock upplever jag det egentligen som svårare att lyckas med öl baserat på extrakt än öl baserat på "färsk" malt. Med Ölsatser/maltextrakt riskerar du att få en tunn öl med vissa bismaker (som man iofs senare lär sig motarbeta, tex genom att hitta purfärskt extrakt).
Det som åas kanske upplevs som problematiskt med helmaltsöl är att det tar sån faslig tid att brygga. Risken att knöla till det hela ökar även exponentiellt när man kliver upp till helmaltsnivån. Det där kan du navigera runt lite smidigt om du struntar att läsa all brygglitteratur som finns tillgänglig. Mältat korn är så fiffigt att det nästan inte går att jäsa det odrickbart.
Visst bör man kanske förstå bryggning ned på molekylär nivå om satserna räknas i tusentals hektoliter, men om du vill försöka locka dina vänner att brygga föreslår jag att du istället betraktar det som matlagning. Inte läser man djuplodande matkemiböcker när man försöker baka bröd? Ölbryggning bör behandlas på samma sätt i början!!
Köp en påse krossad malt, lite humle och en påse s-04.
Koka vatten till 68C+-5C, häll ned malten, vira en handduk kring grytan och glöm bort blandningen till nästa dag.
Häll det hela genom ett durkslag och tillför nytt vatten runt 70C, låt stå ett tag och upprepa.
Resultatblandningen smakar du på, är det våldsamt sött kan du spä ut det.
Sedan kokar du det tills ett lagar på ytan bildas, detta avlägsnar du ett antal gånger.
Häll ned ett antal nävar humle (eller annat beskt du råkar ha, Pors, ljung, enris etc) och koka detta tills
smaken verkar besk nog.
Ställ ut på balkongen. Dagen efter häller du över soppan ned i en REN hink, tillför mycket jäst.
I brist på öljäst kan du testa med bakjäst men då finns risken att det blir för mustigt det hela.
Om metoden ovan verkar ohållbar kan man fundera på det att öschlemätare, termometer, lakning, recirkulation, värmeväxlare mm är rätt så moderna uppfinningar och att gott öl gjorts helt utan hjälp av ölböcker fram tills nyligen. Du kan faktiskt skippa termometern också! Jag har testat att brygga utan och det fungerar ungefär så att den temperatur som precis är för varm att stoppa ned handen i fungerar att mäska i. Om du inte är smed kanske…
Som motsats mot "blanda å se" metoden ovan så utförde vi rena raketforskningen senast jag skulle lära några vänner att brygga. Plasthandskar /labbrockar och operationsmössor är inte rätt metod att locka nybyggare!