Sv: Funderingar från en novis...
.. eller så tigger jag mig till att få köpa ett kg kornmalt av Salle och mäskar ihop med dessa?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Funderingar från en novis...
.. eller så tigger jag mig till att få köpa ett kg kornmalt av Salle och mäskar ihop med dessa?
Bjoju340 du har mail
Huj! Var hemma hos Salle - där fanns det grejor.. Nu blir det delmäsk i påsk. Eller helmäsk? Måste nog sova på den tanken.
Fanns grejjer ja........
Nu är de förflyttade någon mil söderut....
Glömde ju att fråga om vi inte ska brygga lite snart?
Salle
Nu har ni pratat bredvid mun länge nog.... Vad är på gång??? Vill se bilder!
Wexiö Bryggkollektiv - avdelning Södra? En bild ja.. Påbörjade schaktningen igår.
Förresten kom jag på en nybörjarfråga som jag glömde ställa. Hur gör man för att starta häverten utan att smutsa ned den? Har fyllt den med kranvatten och tömt första slatten i ett kärl i jäskärlet men.. slabbigt!
Man köper denna http://shop.humle.se/utrustning/slang-o … uto-siphon
Så då! Väderleksrapporten visar ju tydligt att morgondagen är bryggdag. Försöket blir denna gång en BIAB-variant med lite maltextrakt-dopning. Verkar ju lite konstigt att i detta tidiga skede göra en skåprensarbryggning - men som tidigare konstaterats så tager man ju vad man hafver.
1.1 kg kornmalt krossad i enorm maskin (möjligen från traditionellt känt kaffehus i Växjö)
1.1 kg krossat vete från saltå kvarn
mäskas i 15l vatten och påse, mäter OG innan vörtkoket och tillsätter en lämplig mängd extrakt för att hamna kring OG 1.047. Eller ungefär så.
Humlar med Cascade, kanske tex 10g vid 60 och 15g vid 20 och 5.
Jäst: US-05.
Förväntad jäsmängd, ca 13 liter.
Blir nog en del slabb för ungarna vill ju vara med..! Men receptmässigt befinner jag mig inte alldeles för långt ut i periferin?
Förresten - hade egentligen tänkt tappa förra batchen imorgon med men jag har hört en bubbla i timmen de senaste två timmarna - bör kanske vänta ytterligare ett tag?
Ser ut som en variant av amerikansk veteöl.
En lättdrucken "sommaröl"
Det låter väl trevligt!? Efter en del strapatser i hustruns sylåda och med symaskinen igår så har en klart fungerande BIAB-påse tillverkats. Fn befinner vi oss i försockringsstadiet. Ungarna har tröttnat en smula och leker någon slags lek baserad på att den ena (2.5 år) är bäbis och den andra (5 år) är byggare Bob..?
Bryggare Bob ![]()
Hoppsan - råkade visst stegra temperaturen lite högt i samband med en kaffepaus. 44 blygsamma procent i verkningsgrad - tur det fanns maltextrakt att fylla på med. Nu står brygden i hink, 15l 1047 OG och en slatt vört slagen i en steriliserad flaska tillsammans med ett par hoegardenflaskor - inför kvällens ölmöte med vännerna. Inte kan man slösa så på slattarna när kylen är tom på jäst!?
Bredvid humlen i frysen låg björnbär från förra året. Hade ju varit intressant att kasta i dessa med men det får väl anstå till nästa bryggning...
Börjar väl närmast likna brygglogg (b-logg? blogg?) det här.. Men: lurade ihop de lokala förmågorna för öldrickning igår (behövde mer tomflaskor till nästa sats.. Föga hjälpsamt att alla ska sitta och dricka fulöl från tyskland på burk!)
Hur som helst så hade jag köpt ett par hoegaarden som jag hade desinficerat halsarna på; dessa hälldes upp varsamt och 3-4 cm i botten sparades. Detta hälldes sedan upp i en liten plastflaska som fyllts med vört från gårdagens kok med tyngd kring 1050. Skakade om några gånger igår (och några idag), ställde ovanpå kylen där temperaturen ligger vid ca 25.
Gör jag rätt? Om det funkar, hur lång tid tar det?
Rätt och rätt, du gör på ett sätt. Jag hade börjat med en lite svagare vört (1.020-1.030) och sedan stegat uppåt genom att dekantera den utjästa vörten (men behålla jästen) och tillsätta lite starkare vört (1.040-1.050). När man odlar upp från så små mängder jäst blir det bäst att göra det i flera steg. Nu är jag ingen expert på detta (som CalleT), men det är så jag gjort.
Angående flaskorna så får du bjuda in vännerna med förbehållet att det bara är rätt sorts flaskor som får ta sig över tröskeln.
Omtappning av nybörjarbatchen igårkväll. Som förutspått av Er hade beskan gett med sig något - vi talar fortfarande om ett välhumlat öl (med ganska stora bokstäver i ordet väl) - men den som (Peps) jämförde med Sierra Nevada Pale Alen var väldigt nära sanningen, provdrack en flaska sådant i förrgår och i jämförelsen så känns väl min "klon" kanske som att den saknar lite av djupet i den kommersiella produkten och möjligen är den väl lite beskare än originalet - å andra sidan är det väl fortfarande lite ungt och saknar kolsyran - jag har ju kanske inte riktigt erfarenheten (ännu!) att bedöma slutresultatet innan kolsyrningen.
Hoegaarden-jästen är 1.5 dygn gammal och ser fortfarande rätt overksam ut - jag går och skakar på den lite då och då. Jag ger det väl ett par dagar till...
Hörni, förlåt för alla nybörjarfrågor här - men nu har ju hoegaardensluringen tagit fart, pyser fint ur flaskan. Hur bråttom är det? Skulle ju behöva lägga en beställning innan jag är redo att sätta igång nästa batch. Ska jag förkulturera om den i ett annat kärl med lite mer vört i väntan på leverans från maltgrossisten?
Edit: Sorry; såg att CalleT hade skrivit ett klokrent svar på min fråga i den här tråden - http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?pid=42974
Mycket frågor på kort tid visar ju bara på ett stort engagemang. Men samma fråga flera gånger på kort tid visar mest på dumhet.
Men fråga på! För det kommer alltid upp saker man glömt eller tidigare inte intresserat sig för. Det är lite det forum är till för ju. Att utbilda andra. Eller rättare sagt att andra ska dela med sig av erfarenheter och skapa diskussion. Och har man vatt med några år så vet man när det är dags att ge råd och när man ska hålla käften.
Så jag är tyst i denna tråden.........
Dags för nybörjarfråga igen:
Har läst på lite om gelatinklarning och förstår att poängen är att man ska röra ut detta i ölet i samband med någon form av kallkrasch. Frågan är - kan man tillsätta detta redan vid omtappningen till sekundär (givet att sekundären sedan får stå en vecka eller så i "hög" temperatur innan kallkraschen)?
Anledningen såklart är att man vill störa ölet med luft etc vid så få tillfällen som möjligt.
Varför vill du tappa om till sekundär innan kallkrasch? Låt den stå på primären, kallkrascha och rör i gelatin och låt stå några dygn, tappa om - klart!
Eh.. Mest för att Svantes "Ölbryggning" säger att man ska tappa om till sekundär! Har noterat att många verkar skippa detta steg och det förenklar naturligtvis processen.
Om jag då tar min nuvarande batch som exempel så har den stått i en vecka och jäsningen har upphört. Ska jag då helt enkelt låta den stå ytterligare en vecka orörd (vid samma temp?) och sedan gelatin+kallkrasch (om vädergudarna så medgiver)?
Jag tappar om allt mer sällan på en sekundärjäsning. Bara om jag bryggt ett lite starkare öl med en lågflockulerande jäst, då kan jag tycka att det är smidigare.
Men mitt amerikanska-vete-ale-hopkok har ju slutat bubbla efter sex dagar - jag satt och läste en bok igårkväll och noterade att det inte kom en enda bubbla på en timme.
Betyder det att jag skulle blanda gelatin och kallkrascha redan ikväll? Snabböl?
Ofta är det bra att ge ölen lite extra tid så att jästen hinner städa efter sig. Jag tappar aldrig om innan två veckor har gått. Ofta är det i princip färdigjäst efter en vecka.
Hej!
Betr. omtappning:
Välj strategi, ta vara på jästen eller dumpa jästen.
Ta vara på jästen, isf använd sekundärspann.
Dumpa jästen, isf fortsätt i primären.
Frågar du mej, så skulle jag i båda fallen börja med att kyla ner så kallt det går.
Tillsätt sedan klarningsmedel antingen i Primären eller Sekundären beroende på det först anförda vägvalet.
Tag gärna upp ett par dl öl som du kan "förblanda" klarningsmedlet med,
därmed kan man undvika alltför stor densitetsskillnad mellan ölet och klarningsmedlet,
vilket borde underlätta att spridningen / fördelningen blir jämnare.
Mvh Raasken
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Funderingar från en novis...