Falskbotten, Nät eller hålplåt?

Tidigare har jag använt en hink med falskbotten av hålplåt som lakkärl. Hålen är ca 3mm.
Nu har jag skaffat en ”Biltemakastrull” och gjort en falskbotten av IKEA´s stekskydd.
Anledningen till att jag har nät var för att det var enkelt att fixa, kommer så småningom att försöka byta ut det mot en hålplåt.
Vad har ni för erfarenhet av “nät” som falskbotten? Är det större risk att det tätnar än med en hålplåt? Jag har aldrig haft problem med detta tidigare och hoppas att jag inte har skaffat mig problem nu när jag har nät istället för hålplåt.
Det blir premiärbryggning med denna på lördag och jag hoppas det går bra så jag slipper ösa över malt/mäsken i hinken när jag skall laka.

Sv: Falskbotten, Nät eller hålplåt?

Jag har haft ett sånt nät och det funkar bra. Men du kanske behöver något som ger nätet stöd underifrån så det inte kollapsar. Eller hur monterar du det?

Jag köpte även ett rostfritt grytunderlägg "Lämplig"  som jag la under för att hålla upp nätet.
I plåten som är i mitten av nätet borrade jag hål och skruvade i kopplingen för att ansluta med rör till ventilen.

Det låter lämpligt (hihihi).

Hur väl passar nätet i grytan? Vad har du för genomföring och ventil i grytan?

Diametern på nätet var 33cm och grytan är 32cm så jag kapade ca3cm på ytterringen och drog ihop den så diametern blev 32cm. Vek ihop den biten på nätet som "blev över" som en "tårtbit".
Kopplingen var en rostfri koppling som jag fick på jobbet. Vinkel med 1/4" NPT som jag skruvade i hålet på nätet och andra anslutningen på koppling var för 1/2" rostfritt rör. Röret är 12,7mm utvändigt och hålet i ventilen är är ca12,4 mm så jag fick fila lite på röret för att kunna sticka in det i ventilen.

Johan_std skrev:

Diametern på nätet var 33cm och grytan är 32cm så jag kapade ca3cm på ytterringen och drog ihop den så diametern blev 32cm. Vek ihop den biten på nätet som "blev över" som en "tårtbit".
Kopplingen var en rostfri koppling som jag fick på jobbet. Vinkel med 1/4" NPT som jag skruvade i hålet på nätet och andra anslutningen på koppling var för 1/2" rostfritt rör. Röret är 12,7mm utvändigt och hålet i ventilen är är ca12,4 mm så jag fick fila lite på röret för att kunna sticka in det i ventilen.

...bild?...

Räckte det inte med att vågforma kanten på stekskyddet?
Hade lite planer för ett sånt stekskydd i biltemagryta innan. Men har nu perforerad plåt och myggnät i stället

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

8 Senast ändrad av Johan_std (2012-03-20 09:11:05)

Här kommer en bild på falskbotten i kastrullen.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/Biltema.jpg

Och här är en enkel beskrivning.

http://www.humle.se/punbb/images/upload … akning.jpg

När jag kapade ytterringen på stekskyddet så var jag tvungen att ha något som höll upp nätet från botten, det blev grytunderlägget som syns på bilden.

scaryeyes skrev:
Räckte det inte med att vågforma kanten på stekskyddet?

Kanten på stekskyddet var som ett rör så det hade inte gått, jag såg ingen annat alternativ än att kapa en bit.

Jag började bygga på en ny falskbotten igår. Jag kom över en rostfri perforerad plåt. Hålen är i största laget, strax över 4 mm. Släpper de igenom för mycket lägger jag ett sånt fär nät över plåten.

Jag ser att många väljer att lägga falskbotten under urtappningshålet och montera ett rör upp till kranen. Så har ju även du gjort. Jag antar att syftet är att få ur sista litrarna. Några monterar stigaröret från mitten på falskbotten (som på bilden ovan) andra monterar det direkt under kranen. Den enda fördelen jag kan tänka mig med att montera i mitten (förutom i fallet ovan, eftersom mitten var enda stället med plåt att montera i) är att om det skulle bli ett jämnare flöde iom lakningen? Är det så? Palmer har en massa illustrationer av olika flöden men bara för slitsade grenrör. Och hur stor betydelse kan detta tänkas ha?

(Ja, jag vet: oroa dig inte, brygg öl. Men jag tycker det är kul att grunna på sånt här när jag ändå inte har möjlighet att brygga)

Extatiskt Rasande skrev:

Jag ser att många väljer att lägga falskbotten under urtappningshålet och montera ett rör upp till kranen. Så har ju även du gjort. Jag antar att syftet är att få ur sista litrarna. Några monterar stigaröret från mitten på falskbotten (som på bilden ovan) andra monterar det direkt under kranen. Den enda fördelen jag kan tänka mig med att montera i mitten (förutom i fallet ovan, eftersom mitten var enda stället med plåt att montera i) är att om det skulle bli ett jämnare flöde iom lakningen?.

Jag gjorde min falskbotten av samma anledning. Under kranen för att ha så liten volym som möjligt under falskbotten och röret i mitten för jag tror det blir jämnare flöde genom maltbädden.

Hur fick du ihop nätet så snyggt? Har precis köpt ett likadant stekskydd och kapat en bit. Vad sydde du med?

/ David

www.youtube.com/fjordsbrewery

Jag kapade ringen och borrade ett litet hål i varje ända och drog ihop ringen med rostfri ståltråd. Nätet kapade jag inte, det som blev över vek jag dubbelt.

Det finns ett finfint svenskt verb reserverat för tillvägagångssättet. Har ingenting med diskussionen i övrigt att göra, men vad sjutton.

Think globally. Drink locally.

peps skrev:

Det finns ett finfint svenskt verb reserverat för tillvägagångssättet. Har ingenting med diskussionen i övrigt att göra, men vad sjutton.

Lite manligare än att sy med ståltråd? smile:)

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house