IPAx2 jäsning nästan avstannat, beslutsångest..

Hej!

Primärjäser en dubbel-ipa. Gravity vid jässtart var 1063 (tyvärr kasst utbyte). Tillsatte 0.5kg socker medelst sockerlag efter 4 dagar för att boosta alkoholhalten (kanske var dumt att tillsätta så sent). Nu har primärjäsningen pågått i 10 dagar och gravity är 1018. Det bubblar i jäsröret med c:a 1.5 minuters intervall.

Ska jag låta primärjäsningen pågå några dagar till och göra en ny mätning eller är det mer jäst som gäller?

Magkänslan säger låt det gå några dagar till och gör en ny mätning..  men man blir ju lite otålig.. 

82%  Pilsnermalt
5.5% Amber Malt
3.3% Carapils
1.1% Crystal Malt
1.1% Special Roast
7.1% Strösocker

Wyeast Whitbread Ale (1.5 liter förkultur)

Dompan

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Sv: IPAx2 jäsning nästan avstannat, beslutsångest..

Hej

Fortsätt med jäsningen i 1 vecka till, testa FG då

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Vad siktar du på för FG?

Ställ den lite varmare om det går. Ja tror inte du kommer ner mer än till 1.015 med den jästen, känns onödigt att hinka i mer då jag tror beskan ändå kommer väga upp restsötma och kropp.

Tack för era svar!

Initialt siktade jag på 1010, men det jag nog glömma. Kommer jag ned till 1014 så är jag nöjd.

Låter den primärjäsa några dagar till som Bo sade. Sedan blir det sekundärjäsning ett tag. Har tyvärr inget varmare ställe än rumstemp (23C) att tillgå.

Provsmakade idag när jag gjorde hydrometermätningen.. kändes balanserad men med en del "alkoholvärme".

Weinkeller, du säger att denna jäst inte kommer att mäkta med mer än ned till 1015.. har det med alkoholtåligheten att göra?

Dompan

6 Senast ändrad av Extatiskt Rasande (2012-03-28 21:22:27)

Du har en jäst med förhållandevis låg utjäsningsgrad. Olika jäststammar har olika förmåga att bryta ner maltotriose som är den mer "svårsmälta" av de förjäsbara sockerarterna i vörten. En del stammar kan tillgodogöra sig större andel maltotriose och jäser ut samma vört torrare. Så restsötman kommer alltså bestå av både dextriner och en viss andel maltotriose.

Jag har ingen erfarenhet av jästen men jag skulle gissa att det är det weinkeller avser, rätta mig om jag har fel. Sen kan ju jästen tröttna av andra orsaker, som för mkt alkohol, men din öl bör väl ligga på knappt 6% så det bör ju inte vara så just i det här fallet.

EDIT: Läste nu att du hade tillsatt socker efter jässtart så då stämmer ju inte 6% som jag räknade, men ändå...

Dompan skrev:

Weinkeller, du säger att denna jäst inte kommer att mäkta med mer än ned till 1015.. har det med alkoholtåligheten att göra?

Det var väl mest baserat på intuition efter egna erfarenheter. Så länge du inte lyckats göra en vört med riktigt hög grad enkla sockerarter så kommer det vara svårt att få ner FG mer än så i en så pass alkoholstark och humlestinn öl med den jästen. Sen saknas ju lite information för att se hela bilden, tex volym och syresättning etc. Hursomhelst runt 1,015 blir det nog som bäst wink

Hej

Jag gjorde en dipa i början av mars, den jäste ut från 81-15 på 4 dagar, sedan så torrhumlade jag i 5 dagar under torrhumlingen så blev FG 10, kallagring i 5 dagar sedan på flaska.

Nottingham jäst 1 paket till 10 liter, jästemp ca 17 c, ölet har en fin kolsyra, men beskan är nog lite för låg trots allt för en dipa, den är ju trots allt ändå ordentligt humlad, jag är mycket nöjd med den, tur den är på 33 cl. flaskor

Bo

Hallå!

Läste på lite om den här Whitbreadjästen och som Weinkeller säger, den har relativt låg förjäsbarhet jämfört med många andra alejästsorter. Har inte reflekterat över förjäsbarheten tidigare.. Det är detta som är så fascinerande med ölbryggning! Det finns så otroligt mycket att lära sig! smile

Jag använde samma teknik (tillsatte lite sockerlag efter att huvudelen av primärjäsningen var klar) när jag gjorde en Black IPA med San Diego Super Yeast för ett tag sedan. Tillsatte 250gram socker(lag), jästen reagerade blixtsnabbt och jäste ut det tillsatta socker på nolltid. FG 1010.

Dompan

Tappade om i söndags (vilket gav 2 veckors primärjäsning). Då var gravity 1016. Ska mäta igen vid flaskningen i mitten på nästa vecka. Har för avsikt att tillsätta c:a 2g US-05 torrjäst för att garanterat få kolsyra. Dubbelipor skall ha medel till hög kolsyra så det får väl bli 6 - 6.5g socker/liter.

Farligt att tillsätta en jäst med högre förjäsbarhet än originaljästen vid primning. Tillsätt den i sådana fall några dagar tidigare så den får möjlighet att jäsa ut eventuellt restextrakt. Annars är risken överhängande för flaskfontäner eller ännu värre...

Dompan skrev:

Tappade om i söndags (vilket gav 2 veckors primärjäsning). Då var gravity 1016. Ska mäta igen vid flaskningen i mitten på nästa vecka. Har för avsikt att tillsätta c:a 2g US-05 torrjäst för att garanterat få kolsyra. Dubbelipor skall ha medel till hög kolsyra så det får väl bli 6 - 6.5g socker/liter.

Hej

Exakt så gjorde jag, men jag hade samma jäst , kolsyra är det, kanske till och med lite för mycket, det kan ju va lite lurigt att tillsätta extra jäst som boost för kolsyra vid alckstarka öl, dom kan ju så sakteligga hålla på och jäsa, skall man spara dom länge så kan man ju tillsätta mindre jäst, eller?

Bo

Weinkeller skrev:

Farligt att tillsätta en jäst med högre förjäsbarhet än originaljästen vid primning. Tillsätt den i sådana fall några dagar tidigare så den får möjlighet att jäsa ut eventuellt restextrakt. Annars är risken överhängande för flaskfontäner eller ännu värre...

Hej

Ett bra tips, det har jag aldrig tänkt på, jag har som standard att tillsätta jäst för kolsyra, men det har nästan alltid varit samma jäst, och mina öl har klarat sig bra genom åren, men som sagt det var ett bra tips att tänka på

Bo

Väldigt bra kommentar Weinkeller.. att jag inte tänkte på det själv! Har tyvärr inte kvar någon jäst av den sorten jag använde vid bryggningen. Sparade inte slurryn heller eftersom det är öl som kräver annan jäst som står på schemat framöver.

Tillsätter jag mer jäst av annan sort nu inser jag att jag blir tvungen att vänta på att densiteten har planat ut igen (dvs som du säger, låta den nya jästen käka upp eventuellt kvarvarande extrakt).

Suck.. jag får väl chansa på att det finns lite jäst kvar som orkar jäsa kolsyra. Får satsa på minst 2 veckors kolsyrejäsning. Jag har golvvärme i badrummet. Kan höja tempen där lite och låta flaskorna stå direkt på golvet inne i nån vrå.

Dompan

Mätte FG efter sekundärjäsningen. Den var alltjämt 1016. Provsmakningen gav en väldigt balanserad beska samt humlearom och doft. Malttoner fanns där också. Men ölen kändes väldigt alhokolstark. OG't efter kok men innan tillsats av 0.5kg socker var 1063 enligt refraktometern. Med sockret inräknat borde man hamna på straxt över 8% men denna öl kändes rejält alkoholstark.. skulle säga 10% rent subjektivt.

Använde refraktometer för FG-mätning och sedan hydrometer vid alla mätningar efter att jäsningen påbörjats. Tänk om man kunde mäta den absoluta alkoholhalten...  hmm..

Hej

Använde refraktometer för FG-mätning

Nu är jag absolut ingen expert på refraktometer, men det jag läst, är väl att dom visar rätt värde innan jäsningen startar, och sedan när jäsningen fortskrider så visar dom fel värde, men som sagt kag är ingen expert på dom sakerna

Min DIPA ligger på ca 9,5 %, men jag känner bara en liten värmande känsla när jag dricker den, ingen alcsmak.

Nu skall jag superkracha 2 flaskor i frysen i 36 timmar, sedan låta dom tina i kylskåp, se om köldgrumlingen släpper, gjorde så för 2 år sedan med gott resultat

Bo

Bo

Hej!

Jag skrev fel..  använde refraktometern vid OG-mätningen. Sedan hydrometer till alla mätningar efter att jäsningen startats

Techno skrev:

Nu är jag absolut ingen expert på refraktometer, men det jag läst, är väl att dom visar rätt värde innan jäsningen startar, och sedan när jäsningen fortskrider så visar dom fel värde, men som sagt kag är ingen expert på dom sakerna

Det finns formler som tar hänsyn till detta. Man behöver bara veta OG också.

Kvarvarande jästen orkade jäsa kolsyra (14dagar i rumstemp) trots alkoholhalten. Det small nästan som om man öppnar en skumpa när jag öppnade en flaska med patentkork! Vid provsmakning av det färdiga resultatet var ölen inte alls "alkoholig". Humlearomen var gigantisk och ölen var sådär disig som den blir av kraftig torrhumling. Har alla kännetecken som en dubbel-ipa skall ha. Dock blev det nästan smak av ananasjuice när ölen hade blivit lite varmare i glaset. Ska bli intressant att se hur den utvecklats om några veckor..

Dompan skrev:

Kvarvarande jästen orkade jäsa kolsyra (14dagar i rumstemp) trots alkoholhalten. Det small nästan som om man öppnar en skumpa när jag öppnade en flaska med patentkork! Vid provsmakning av det färdiga resultatet var ölen inte alls "alkoholig". Humlearomen var gigantisk och ölen var sådär disig som den blir av kraftig torrhumling. Har alla kännetecken som en dubbel-ipa skall ha. Dock blev det nästan smak av ananasjuice när ölen hade blivit lite varmare i glaset. Ska bli intressant att se hur den utvecklats om några veckor..

Hej

Hoppas att du blir nöjd med din öl, nu var jag "tvungen" att öppna en av mina,

min är inte heller "alkoholig" det är nästan lite för mycket kolsyra, använde 1 g torrjäst tillsammans med primen.

kraftig arom, tall samt oxså lite disig , varit flaskad i 6 veckor nu, jag är nöjd med min

Bo