Sv: Fuktad malt före krossning/malning

goran skrev:

Jag skulle gissa att man skall fukta en mycket kort stund

Ha inte för bråttom innan du börjar köra efter fuktningen- skalen ska inte vara blöta utanpå utan fukten ska hinna sugas upp.

Hej igen!

Så här gör jag och Malte när det fuktas malt före vals-krossning.
1 lit (ca 0,5kg) malt sprids ut på botten av stora plastbacken.
Finaste sprayen på blomsterduschens munstycke används och bara ett par pumptag.
Sedan ett nytt lager 1 lit (ca 0,5kg) malt sprids ut på förra, nu fuktiga maltlagret.
Blomsterduschen används igen och ett par pumptag räcker.
Så håller det på: 1 lit malt och några pumptag vattenspray varvas tills hela malt-mängden
är på plats i backen, då tar Pappas nytvättade nävar och vevar runt rejält i backen.
Pausa sedan minst en kvart innan malningen på börjas.

Mvh Raasken & Malte
http://www.humle.se/punbb/images/upload/PICT2264_Bcr.jpg

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

kan dela med mig av mina erfarenheter. Jag läste denna tråden innan senaste bryggningen och såklart så testade jag att fukta malten. Jag maler med en coronakvarn. Lät det ligga i ca 30 min innan malning. Malningen gick betydligt trögare än vanligt, men resultatet blev mycket bättre. Många hela skal blev det. Lakningen gick helt som den ska, inga stopp eller dylikt, trots att jag hade ca 10% puffat vete med. Jag brukar ha problem vid lakning, med att det rinner dåligt eller inte alls, då utan vete till och med. Men nu, suveränt. Jag kommer definitivt köra med fuktad malt i fortsättningen.

octavianus skrev:

kan dela med mig av mina erfarenheter. Jag läste denna tråden innan senaste bryggningen och såklart så testade jag att fukta malten. Jag maler med en coronakvarn. Lät det ligga i ca 30 min innan malning. Malningen gick betydligt trögare än vanligt, men resultatet blev mycket bättre. Många hela skal blev det. Lakningen gick helt som den ska, inga stopp eller dylikt, trots att jag hade ca 10% puffat vete med. Jag brukar ha problem vid lakning, med att det rinner dåligt eller inte alls, då utan vete till och med. Men nu, suveränt. Jag kommer definitivt köra med fuktad malt i fortsättningen.

Hej

Lite undringar?, vad har du för sorts utrustning? Du fick många hela skal efter fuktningen skrev du, vilket utbyte hade du innan du började fukta samt vilket utbyte fick du efter fuktning? Att du hade problem vid lakning tidigare utan vete tycker jag beror på strul med utrustningen.  Gör inte fuktningen att utbytet blir bättre? Har även fuktning betydelse vid själva lakningen? Jag bara undrar?

Min utrustning är hink i hink (2 st gamla jäshinkar) den ena perforerad med 4 mm hål, ovan falskbotten har jag ett stekskydd, hade då och då tidigare prob med lakning, efter stekskyddet ovan falskbotten, aldrig några prob med struliga lakningar,bortsett från veteöl med 60 % vete resten korn. Det ordnades efter ett tips från Kenneth J, jag använder klippt kokad halm i mäsken, efter det så rann det som en vårflod

Annars är du nöjd med din coronakvarn, jag lurar på att köpa en

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

jag kör med en kylväska med kopparrör i. Jo den är nog inte helt bra. Får ganska dåligt utbyta också. Inte räkna så noga. Men brukar räkna på 75% utbyte, 22 liter, men brukar bli kanske en 18-20 liter. Märkte nog ingen skillnad denna gången i utbyte heller. Jag är dock en lite disträ hembryggare, så missade att mäta hur mycket OG blev. Sist var min Ochle mätare trasig.

Men annars är jag ganska nöjd med coronakvarnen. Den gör sitt jobb, om än dock kanske inte lika bra som valsar.