Belgian strong ale recept - tips och funderingar

Brygger snart en belgian strong ale. Har sneglat på olika Duvel-kloner. Eftersom jag kör extrakt så stöper jag lite caraplus för att få bättre skumkrona och lite "riktigare" munkänsla även om det inte är typriktigt.

Belgian Golden Strong Ale

Type: Extract
Batch Size: 20,00 L
Boil Size: 23,99 L Asst Brewer: 
Boil Time: 60 min 

Ingredients

4,00 kg Bavarian Pilsener (17,0 EBC) Extract 72,73 %
1,00 kg Invert Sugar (0,0 EBC) Sugar 18,18 %
0,50 kg Caraplus 10 (8,0 EBC) Grain 9,09 %
35,00 gm Styrian Goldings [6,20 %] (60 min) Hops 21,2 IBU
35,00 gm Styrian Goldings [6,20 %] (15 min) Hops 11,2 IBU
15,00 gm Styrian Goldings [6,20 %] (3 min) Hops 1,1 IBU
0,27 gm Protafloc (Boil 15,0 min) Misc 
1 Pkgs Belgian Strong Ale (Wyeast Labs #1388) Yeast-Ale 

Beer Profile

Est Original Gravity: 1,078 SG
Measured Original Gravity: 1,078 SG
Est Final Gravity: 1,018 SG
Measured Final Gravity: 1,010 SG
Estimated Alcohol by Vol: 7,78 % 
Actual Alcohol by Vol: 8,90 %
Bitterness: 33,5 IBU
Est Color: 19,1 EBC

Börjar jäsningen från ca 18C och ökar allt eftersom. (har läst att Duvel går ända upp till 28C på 8 dagar). Tänkte invertera och tillsätta sockret direkt i jästunnan, men när är det bäst att göra - efter x antal dagar eller när man nått ett visst SG? Beersmith uppskattar FG till 1,018 men jag ska förhoppningsvis få ner det betydligt lägre än så. Om jäsningen stannar av så provar jag att smula på lite US-05.

Sv: Belgian strong ale recept - tips och funderingar

TheJaff skrev:

Tänkte invertera och tillsätta sockret direkt i jästunnan, men när är det bäst att göra - efter x antal dagar eller när man nått ett visst SG?

Ditt tänkta OG på 1078 är inte för högt för en belgisk jäst, så du kan egentligen (precis som belgarna) lugnt sätta till sockret direkt i början (i koket innan kylning eller i jästunnan innan jästning) och få en normal jäsning.

/CalleT

CalleT skrev:
TheJaff skrev:

Tänkte invertera och tillsätta sockret direkt i jästunnan, men när är det bäst att göra - efter x antal dagar eller när man nått ett visst SG?

Ditt tänkta OG på 1078 är inte för högt för en belgisk jäst, så du kan egentligen (precis som belgarna) lugnt sätta till sockret direkt i början (i koket innan kylning eller i jästunnan innan jästning) och få en normal jäsning.

/CalleT

Ok det låter bra, förenklingar är särskilt välkomna. Och vilken ordning jästen käkar upp socker/maltsocker spelar ingen roll för smaken heller (så länge jästen jobbar färdigt)?

I enkelhetens tecken tänkte jag köra med activatorn utan förkultur, men kanske fortfarande ingen problem för 20L OG 1078?

TheJaff skrev:

I enkelhetens tecken tänkte jag köra med activatorn utan förkultur, men kanske fortfarande ingen problem för 20L OG 1078?

Nja, det kanske är lite i riskfylldaste laget. Skulle helt klart rekomendera förkultur här för bästa och säkraste utjäsning. Det är inte så komplicerat.
Du kan med fördel göra den från lite av ditt extrakt, 2 dagar innan. Kör ca 1.5-2 liter OG 1030 och pytsa i aktiverad påse. Hittar du inget lämpligt kärl (en 3-5 liters gryta med lock är t.ex. utmärkt) att köra i så kan du köpa 3 flaskor 1.5 l icke smaksatt mineralvatten på PET-flaska. Häll ut vattnet (flaskan är redan "bryggeri-ren" på insidan), i med förkulturen. Ha bara 0.5 liter i varje (det kommer skumma rejält). Skruva på korken MAX halvvägs ned (det kommer bli kraftig gasutveckling) det räcker för att få det damm-tätt och få lite syre att komma in. För bästa effekt skall du ett par ggr varje dag göra så här:
1) Kläm ihop flaskan så koldioxiden pressas ut. (2) Släpp sakta tillbaka = luft sugs in. (3) Dra åt korken hårt. (4) Skaka 10 sek. (5) LOSSA KORKEN IGEN!
Detta ger både omrörning och extra syre-boost för jästen och ger kraftig tillväxt och uppladdning för jästen.

/CalleT

Hmm skulle ju helst slippa detta extra steg med risk för infektioner och annat, var lite därför jag tänkte vara snäll med jästen och låta den jobba i etapper. Men det kanske ändå inte är en garanti för att den ska orka med.. nåja ska tänka på saken, är inte bryggning förrän nästa helg.

Tänk på saken som sagt. Det är inte så komplicerat. För öl med lägre OG är det vanligen oftast helt onödigt, men det här gäller trots allt ett relativt starkt öl. Det kan mycket väl gå bra ibland (vilket säkert många kan intyga), men man får väga in det extra arbetet mot den ökande risken att det inte skulle fungera när man börjar tänja på gränsen (och hur mycket arbete + pengar går då till spillo?). Eller köp två påsar?
Angående infektionsrisk (som förvisso finns för en slarvig förkultur) så är faktum att ett dåligt utjäst öl i sig ofta är en större risk för infektioner, eftersom man då har ett öl som fortfarande innehåller gott om godsaker för t.ex. mjölksyrabakterier att växa i, och att ölet sedan kommer stå på flaskor en mycket lång tid och ge dem chansen om några slinker med under vägen.

/CalleT

Angående mjölksyra(lactobacillus) vill jag minnas att jag läst någonstans att de bakterierna inte klarar av 10+ IBU, så i en "normal" öl bör risken för just dom vara minimal.
Självklart finns det annat som också kan få fäste i vörten.

Spettarn skrev:

Angående mjölksyra(lactobacillus) vill jag minnas att jag läst någonstans att de bakterierna inte klarar av 10+ IBU, så i en "normal" öl bör risken för just dom vara minimal.
Självklart finns det annat som också kan få fäste i vörten.

Detta gäller vissa sorter av Lactobacillus (t.ex. de snälla varianterna som sälj till hembryggare), men det finns tåligare varianter i denna familj. Sedan har du andra familjer av mjölksyrabakterier som inte bryr sig nämnvärt om vare sig humle eller alkohol, t.ex. Pediococcus. Jag har smakat mjölksyrabakterieinfekterade imperial stouts, barleywines och starka belgare (inte egna som tur är) så det är absolut en reell risk.
En enkel tumregel är att smakar det surt ur flaska/fat är det bakterier (vildjäst producerar ingen nämnvärd syra utan god tillgång på syre, men väl andra smaker och kan spränga flaskor).

/CalleT

CalleT skrev:

Tänk på saken som sagt. Det är inte så komplicerat. För öl med lägre OG är det vanligen oftast helt onödigt, men det här gäller trots allt ett relativt starkt öl. Det kan mycket väl gå bra ibland (vilket säkert många kan intyga), men man får väga in det extra arbetet mot den ökande risken att det inte skulle fungera när man börjar tänja på gränsen (och hur mycket arbete + pengar går då till spillo?). Eller köp två påsar?
Angående infektionsrisk (som förvisso finns för en slarvig förkultur) så är faktum att ett dåligt utjäst öl i sig ofta är en större risk för infektioner, eftersom man då har ett öl som fortfarande innehåller gott om godsaker för t.ex. mjölksyrabakterier att växa i, och att ölet sedan kommer stå på flaskor en mycket lång tid och ge dem chansen om några slinker med under vägen.

/CalleT

Nej visst, en misslyckad (infekterad) öl skulle kännas katastrofalt för mig eftersom jag brygger så pass sällan (dåligt med tid som småbarnsförälder), det har inte hänt än på mina första 6 bryggningar, så 79 kr till för en extra påse jäst är iofs inget att tänka på.

Men om man kör i sockret i ett senare skede av jäsningen (vilket känns enklare än att göra förkultur), blir inte det ungefär som att den första perioden blir en jääkligt stor förkultur?

"...blir inte det ungefär som att den första perioden blir en jääkligt stor förkultur?

Det är just att den är jäkligt stor som kan bli ett problem. Man bör ge jästen en lagom stor uppgift åt gången och "steppa up" volymen, men du kan väl plocka ut 2L efter kokning, snabbkyla och blanda med jästpacket i en 3L pet-flaska som du slår i resten av vörten nästa dag så slipper du tänka på att göra en separat förkultur.

http://bistron.tumblr.com/

macchiato skrev:

"...blir inte det ungefär som att den första perioden blir en jääkligt stor förkultur?

Det är just att den är jäkligt stor som kan bli ett problem. Man bör ge jästen en lagom stor uppgift åt gången och "steppa up" volymen, men du kan väl plocka ut 2L efter kokning, snabbkyla och blanda med jästpacket i en 3L pet-flaska som du slår i resten av vörten nästa dag så slipper du tänka på att göra en separat förkultur.

Men om man förutsätter att en fräsch påse activator i lugn och ro klarar av att jäsa ut 20L "normalstark" vört (det har aldrig varit något problem för mig fast jag har haft 25L i tunnan), har inte jästen vuxit sig stark nog då för att orka jobba vidare med mer socker? (Ursäkta om jag verkar obstinat, det kanske inte funkar så, har bara bryggt 6 öl hitills och lär mig fortfarande men försöker hela tiden hålla processen så enkelt som möjligt..)

Jäser ut gör den nog tids nog oavsett, men med den enkla metoden får du mer bismaker från jästen som blir ganska påtagliga i en vört som är såpass stark.

http://bistron.tumblr.com/

13 Senast ändrad av CalleT (2012-03-26 23:36:01)

TheJaff skrev:

Men om man kör i sockret i ett senare skede av jäsningen (vilket känns enklare än att göra förkultur), blir inte det ungefär som att den första perioden blir en jääkligt stor förkultur?

Nja och njej... det hela är lite komplicerat och har med att göra hur jästen "upplever situationen och planerar för framtiden". (varning för långt inlägg wink )
När jästen åker i vörten startar en massa signaler som talar om att läget är utmärkt för reproduktion (höga näringsnivåer, lite avfallsprodukter som alkohol och kolsyra). Finns syre kommer även produktion av vissa fettsyror som fattas i vörten att ske. Ganska snart kommer dock syret ta slut (någon timme) och dessa fettsyror börjar sedan tryta med tiden. Detta kommer få celldelningen att stanna upp efter något dygn. Det är fortfarande gott om annan näring och jästen kommer istället "bulka upp" och konsumerar nu stora mängder socker. Med tiden ökar dock stressen, och en hel del extra resurser går åt till att hålla sig i trim. Ännu jäser det så det kokar. Sedan kommer en brytpunkt då sockerarterna börjar dala mot slutet och alkoholen börjar skjuta på ordentligt. Lite beroende på alkoholtolleransen hos den aktuella jästen så kommer den då att ta beslutet att det är dags att fylla energireserven till max och samla på sig en hög halt av stresskyddande substanser och sedan gå in i dvala och hoppas att det kanske blir bättre i framtiden om man bara håller ut. Jästen kommer nu bara att konsumera minimala mängder sockerater för att hålla igång basalmaskineriet.
Tricket för normal utjäsning är att ha så mycket jäst att när signalerna om att lugna ner sig kommer, så skall den tid det tar för jästen att äta det sista i bara farten (ju mer jäst desto fortare) vara i bra balans mot den tid det tar för jästen att bestämma sig och förbereda sig för att lägga sig. Har man för lite jäst kan det definitiva beslutet att gå och lägga sig komma innan allt är utjäst, och sedan börjar det gå i slow-motion och tar evigheter att jäsa ut. Tar man å andra sidan överdrivet mycket jäst för att gardera sig, så kan det bli ändringar i smaken på ölet istället. Så lagom är alltså bäst.
Om man då tittar på fallet med att sätta till sockret senare så kommer totala mängden jäst inte att bli mer (den bestäms i stort sett i början mest beroende på mängden syre man lyckas få i vörten). Å andra sidan slipper jästen jobba i samma "uppförsbacke" i början så stressnivåerna blir generellt lägre innan det extra sockret åker i. Tricket blir alltså igen att balansera stress-signalerna mot mängden socker som är kvar. Sockret skall alltså helst i ölet i god tid innan dessa stress-signaler kommer, och i det läget är det ju egentligen inte mycket mer jäst än det hade varit om sockret varit med från början. Det blir alltså inte någon större "gigant-förkulturs-effekt", utan bara lite bättre marginal vad gäller stressen. För galet extrema öl kan man dock behöva ta till den här metoden (med socker allt efter hand) för att minska "socker-stress" i början, men man utgår så vanligen från extra mycket jäst, och sätter ofta till ytterligare en omgång pigg jäst i samband med sockertillsaten.

Men gör du en luftad (inget jäsrör!) förkultur så får man en god ökning av antalet jästceller i slutändan, och i detta fall säger samlad erfarenhet och beräkningar att detta blir bäst (eller köp mer jäst) för att bättre nå balanspunkten mellan mängden jäst under jäsningen och tidpunkten för stressignalerna = normal utjäsning i vettig tid och med förväntad smak.

Därför rekommenderar jag igen att ta i mer jäst från början (luftad förkultur eller mer köpe-jäst) snarare än att mixtra med uppdelade sockergivor, för att få det bästa ölet.
Om du fortfarande inte vill ta mer jäst, så är eventuellt "socker senare" vid RÄTT tidpunkt något bättre än att köra i koket, men sätter du till för sent blir effekten troligen bara värre.

/CalleT

Hehe tack för det långa nattinlägget.. det lutar åt en kastrull-förkultur då..

Se nu vad ni gjort! - nu sitter jag också här med en hemmagjort magnetomrörare! Den här jävla hobbyn.. smile

Så nu:

1. Är det ofarligt att använda de återstående 8 neodynmagneterna som stav i förkulturen?
2. Vart kan man köpa ett lämplig förkulturkärl 2-3L, helst i glas, billigt. Alltså inte via postorder utan ÖB, Jula, Rusta, ClasOhlson osv...

Men postorder funkar ju bra, särskilt om det är billigt du är ute efter. E-kolv 2 liter för 52 kronor är ju inte mycket att pruta på, och så kan du passa på och köpa några riktiga magnetstavar också.

Think globally. Drink locally.

17 Senast ändrad av TheJaff (2012-03-28 11:46:59)

Ok det kanske inte är priset som är den trånga sektorn.. däremot tiden, tänkte brygga till helgen så jag kanske behöver få igång förkulturen imorgon redan.

EDIT: Hittade 2L glasburk (med lock + packing) på clas ohlson. Den är dock lite konisk i botten så det återstår att se om loppan kan hålla sig kvar i mitten. Kostade 29kr. Tror jag såg någon som verkade köra med neodym-magneterna somm loppa i förkulturen, någon som törs säga om det är riskfritt (vad gäller hälsa, både för mig och för jästen).

TheJaff skrev:

Se nu vad ni gjort! - nu sitter jag också här med en hemmagjort magnetomrörare! Den här jävla hobbyn.. smile
Så nu:
1. Är det ofarligt att använda de återstående 8 neodynmagneterna som stav i förkulturen?
2. Vart kan man köpa ett lämplig förkulturkärl 2-3L, helst i glas, billigt. Alltså inte via postorder utan ÖB, Jula, Rusta, ClasOhlson osv...

Häpp, här löps det hela linan ut istället smile
Jag vet inte hur magneterna påverkas, men neodymmagneter är ju kända för att rosta ganska lätt. Jag skulle inte chansa och stoppa dem i vörten. Det är en ganska speciell miljö med avseende på pH och redoxbalans så de en del konstiga mettalurgiska effekter kan uppstå och neodym är hälsofarligt.
I det här tidsträngda läget skulle jag satsa på PET-flaskevarianten då den faktiskt ger förvånadsvärt bra tillväxt av jästen och enkelt kan införskaffas bums. Beställ sedan riktiga "magnet-loppor" och en rejäl E-kolv (gärna 3 liter om du har råd) till nästa batch med öl.

/CalleT

Hmm magnetomröraren funkar ju så jäkla bra i "burk-kolven" så det vore ju tråkigt att inte använda den.. finns ingen i sundsvallstrakten som har en magnetloppa att låna ut över helgen/sälja? smile

Är meningen med magnetomrörare att den bara lugnt ska cirkulera vörten eller ska den bilda en vortex och suga ner/slå sönder luftbubblor (och därmed syresätta vörten ordentligt)?

TheJaff skrev:

Är meningen med magnetomrörare att den bara lugnt ska cirkulera vörten eller ska den bilda en vortex och suga ner/slå sönder luftbubblor (och därmed syresätta vörten ordentligt)?

Det räcker bra med cirkulation som syns som en liten diskret "fördjupning" på ytan. Gasutbytet mot ytan blir tillräckligt högt ändå så länge det bara är god cirkulation från botten och upp igen. Det behöver alltså inte bli en "tornado-vortex" med ljud och bubbel i mitten.
Se till att täcka kärlet med något som har bra luftgenomsläpp. En "huva" av mycket löst sittande folie (skall lossna om man mycket försiktigt lyfter i den med fingerspetsarna) går bra, men om det finns bananflugor i närheten kommer de att krypa in den vägen. Om detta är ett problem (mest på hösten) så kan man ta dubbla lager "luddfritt" papper (t.ex. pappersnäsduk), fukta det med 70% alkohol (T-sprit+vatten) och lägga över öppningen och sedan knyta åt med snöre eller gummiband. Pappret kan sedan få torka igen, men bör fuktas med sprit igen när det tas av (det dammar alltid lite annars). Denna variant ger maximalt gasutbyte och håller både damm och flugor borta, och är den metod jag brukar köra både hemma och på lab utan problem.

Om du känner dig ännu mer i byggartagen kan du ju försöka kapsla in din "magnet-packe" i plast och få en hembygd magnetloppa. Tag någon engångsförpackning i livsmedelsklassad PP-plast (glasslådor t.ex.) och smält mycket försiktigt med värmepistol eller annat (folieform på spisplatta) och gjut in staven i plastmassan. Smält som sagt försiktigt så det bara "smälter". Börjar det bubbla och ryka håller plasten på att brytas ner och det kan bildas massa nya okända ämnen. Skär sedan rent till en vettig form med kniv och putsa av. Värm ytan lite igen så blir den slät. Kan sedan pastöriseras med kokande vatten precis som riktiga teflon-täckta magnetloppor. Obs, att jag inte provat detta själv, det är bara en tanke på något som borde kunna fungera wink

/CalleT

CalleT skrev:

Om du känner dig ännu mer i byggartagen kan du ju försöka kapsla in din "magnet-packe" i plast och få en hembygd magnetloppa. Tag någon engångsförpackning i livsmedelsklassad PP-plast (glasslådor t.ex.) och smält mycket försiktigt med värmepistol eller annat (folieform på spisplatta) och gjut in staven i plastmassan. Smält som sagt försiktigt så det bara "smälter". Börjar det bubbla och ryka håller plasten på att brytas ner och det kan bildas massa nya okända ämnen. Skär sedan rent till en vettig form med kniv och putsa av. Värm ytan lite igen så blir den slät. Kan sedan pastöriseras med kokande vatten precis som riktiga teflon-täckta magnetloppor. Obs, att jag inte provat detta själv, det är bara en tanke på något som borde kunna fungera wink

/CalleT

Bra idé, funderade just på någon form av inkapsling men var bara inne på plastpåse eller nåt sånt.. stackars min sambo när jag står och steker plast på spisen. smile

http://www.humle.se/punbb/images/upload/j%E4stkyl2.JPG
Gjorde ett försök att smälta lite plast men det kändes som .. nej. Jag får leva lite farligt med den här ölen, sanerade varje magnet för sig i starsan, hoppas de inte avger något farligt under sina 2 dygn i burken. Vem vet, "Belgian Neodymium Strong Ale" kanske blir nästa stora grej smile

Ju mer jag läser om det så tror jag att jag kör med en "tvåstegsraket" ändå. Känns som ett ganska enkelt/riskfritt förfarande och många hembryggare som skriver att dom fått bättre utjäsning på det sättet.

Jag kör en tredjedel av sockret direkt i koket (på slutet) och inverterar/sjuder resten och tillsätter ett par dagar senare, när jäsningen verkar ligga på topp alt. precis passerat toppen.

TheJaff skrev:

Jag får leva lite farligt med den här ölen, sanerade varje magnet för sig i starsan, hoppas de inte avger något farligt under sina 2 dygn i burken. Vem vet, "Belgian Neodymium Strong Ale" kanske blir nästa stora grej smile

Även om man kanske struntar i sina inre organ, så kan det vara bra att veta att många andra lite mer "aktiva" metalljoner fungerar som kraftfulla katalysatorer för oxidering och annan nedbrytning av ölet, så även ölet (och smaken) kan ta stryk på oväntat sätt med olämplig utrustning.....

/CalleT

Hmm, ja gjd fl frkltr m mgntra inn ja hd  rktg stv. Ingt fl p smkn i all fll. smile