Sv: Struligt DHL

Vi har fram tills förra veckan inte haft några problem med DHL men i förra veckan när de skulle leverera 3 kolli gick något tokigt 2 kolli en dag och kolli nr 3 dagen efter men visst alla kan ju göra fel! För som sagt fram tills nu har det varit MYCKET bra med DHL...

Ett liv utan öl är som ett hål tomt och innehållslöst......

Jag fick problem med DHL denna vecka. Har aldrig haft problem med DHL service point men nu gick det helfel... Gick dit för att hämta mitt paket och de hade min avi för paketet men inte paketet. De hade 4 paket-lappar men endast ett paket. Jag undrade hur de hade fått ihop det så eftersom 1 lapp borde = 1 paket men det kunde de inte svara på... Nu har jag en sökning på paketet hos DHL eftersom ingen vet vart det är.

Hoppas de hittar det idag eller imorn för jag har bryggning inplanerad till lördag sad

Är det inte konstigt att så många upplever leveransproblem från ett företag som endast håller på med just logistik och har gjort det ganska länge? Skulle vara kul att se siffror på deras leveransprecision samt hur dom mäter den.

/Calle

Kruxet är väl att den som tar emot paketet är själva produkten. Det är lite som när man läser en gratistidning, då är man produkten som säljs till annonsören. Här säljs man på samma sätt åt avsändaren. DHL (etc) vill tillfredsställa kunden=avsändaren, men har inget behov att vara schysst mot produkten=mottagaren. Sen betalar man förstås för det i slutändan, genom att avsändaren skickar vidare kostnaden till mottagaren... Det enda man kan göra för att komma runt problemet är väl att välja leverantör. Och humlegården ger oss det valet, så det blir nog inte bättre än så här...

longjohn skrev:

Kruxet är väl att den som tar emot paketet är själva produkten. Det är lite som när man läser en gratistidning, då är man produkten som säljs till annonsören. Här säljs man på samma sätt åt avsändaren. DHL (etc) vill tillfredsställa kunden=avsändaren, men har inget behov att vara schysst mot produkten=mottagaren. Sen betalar man förstås för det i slutändan, genom att avsändaren skickar vidare kostnaden till mottagaren... Det enda man kan göra för att komma runt problemet är väl att välja leverantör. Och humlegården ger oss det valet, så det blir nog inte bättre än så här...

Förstår inte analogin med gratistidningen? Man betalar väl för frakten även om man väljer DHL? Lite billigare visserligen, men "you get what you pay for", eller?

olefattguy skrev:
longjohn skrev:

Förstår inte analogin med gratistidningen? Man betalar väl för frakten även om man väljer DHL? Lite billigare visserligen, men "you get what you pay for", eller?

Jag tänker ungefär så här: Det är humlegården som betalar för frakten och det är de som DHL är intresserade av att hålla glada. Sedan låter förstås humlegården räkningen gå vidare till kunderna. Humlegården gör det ovanligt klart och tydligt. Men Bokus/Adlibris gör väl i princip samma sak: frakten är "gratis", men ligger förstås inbakad i bokpriserna. Exakt samma sak gäller (enligt mig) gratistidningen (och i mindre utsträckning "vanliga" tidningar): Coca-Cola betalar för annonserna och ser på så sätt till att tidningarna trycks och delas ut, men räkningen skickas vidare till de som köper deras produkter.

Skillnaden i analogin är inte frakt<->gratistidningar, utan humlegården<->coca-cola. Humlegården är "ärligare" på så sätt att de inte bakar in fraktpriset i det de säljer, utan att de ger oss flera olika val av pris/leverantör/kvalitet på frakten. Och det är schysst.