Råd för termometer

Nu är jag mäkta trött på ugnstermometrar som konstant ballar ur. Fick höfta mäsktemperatur under gårdagen, när min sista termometer hävdade att jag hade 130 grader i mäsken. Tror jag har avverkat nästan ett tiotal under några års tid...

Är det någon som har tips på:

1. En bra digital termometer för mäskning och annat, som har extern givare och inte kostar skjortan?
eller
2. En bra lösning för att de ändå ganska praktiska ugnstermometrarna inte ska gå sönder?

Sv: Råd för termometer

Jag har en labtermometer från Kjell o Co. Men den har ingen lös extern givare. Finns i två varianter tror jag, en med en sond och en med en doppinne om jag inte minns fel. Spelad för upp till 75 grader kanske men den visar exakt och bra även i kok, min lägger sig på 100,5-101 under vörtkok. Jag är nöjd med min.

Har samma problem. Till mäskning använder jag en från CO, men den var ganska dyr. Här är en tråd från SHBF där saken diskuteras.

gedman skrev:

2. En bra lösning för att de ändå ganska praktiska ugnstermometrarna inte ska gå sönder?

Jag har hört att somliga klär in givaren i krympslang för att förhindra fukt från att ta sig in (det är uppenbarligen det som gör att de går sönder hela tiden). Inte provat själv, eftersom jag oftast vill använda stektermometern just till stekar ibland.

Think globally. Drink locally.

GREISINGER TEMPERATURMÄTARE
http://www.conrad.se/GREISINGER-TEMPERA … 10_0510031

Conrad har flera olika modeller, temperaturgivare och andra kvalitetsartiklar från Greisinger det är bara att söka på ordet Greisinger.

5 Senast ändrad av ballista (2012-03-16 15:17:04)

Jag har kört denna i 8 år på min firma utan problem. Använderden när jag brygger.

http://www.makab.se/order/product.asp?Item=9003

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Inte för att den följer dina specar men jag är mycket nöjd med mäsktermometern MaltMagnus säljer. Använder även den här från CO för att mäta hydrometerprover mm.

Jag kör en multimeter med tempsond från biltema. Den är både snabb och exakt.

Hej

Jag har en 40 cm lång labtermo från mitt gamla pappersbruk, 101 C vid kokning, +1 vid isvatten

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Jag använder den "gula klassikern" både till öl och mat. http://www.maetforum.se/p-1120-temperat … ikern.aspx
Har tröttnat på billiga skittermometrar som går sönder eller mäter fel.

Om man har tillgång till en pc så kan man ganska enkelt bygga sin egen termometer med hjälp av 1 bits tekniken.
Allt man behöver är en Usb dongel  DS9490R (399 kr) och sedan kan man ansluta ett valfritt antal tempgivare DS18B20 (49 kr) dessa skall kopplas i serie men har man ett mindre antal < 50 st och korta ledningar < 5 meter går det även att koppla dessa som ett stjärnnät. Ellter en kombination av stjärna och serie.  Finns att köpa på www.m.nu.
Det är enkelt att göra tempgivaren vattentät med hjälp av krympslang.  Skulle någon givare gå sönder kostar den inte många kronor att byta. Lödningen är enkel då benen på givaren är stora.
Den stora fördelen framför en vanlig termometer är att man enkelt kan skala upp systemet och mäta mäsktempraturen på flera punkter. Då allt loggas i datorn kan man sedan se hela historiken runt mäskningen både avseende tempratur samt tid.  Det går även att koppla larm så att man får en varning vid t.ex. 98 grader och kan vara på plats vid uppkoket.
Jag har satt givare i mina kylskåp så att nu kan jag övervaka tempraturen där samt se detta på min hemsida.

brandemannen skrev:

Jag har en labtermometer från Kjell o Co. Men den har ingen lös extern givare. Finns i två varianter tror jag, en med en sond och en med en doppinne om jag inte minns fel. Spelad för upp till 75 grader kanske men den visar exakt och bra även i kok, min lägger sig på 100,5-101 under vörtkok. Jag är nöjd med min.

Är det http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt … 102-p48669 du använder?

Den verkar inte vara klassad för att vara nedsänkt i vätska utan endast på sin höjd sköljas i vatten. Hur är din erfarenhet av den verkar den klara det iallafall?

Om det finns en gud, och han är god. Varför är då humlearom så instabilt?

Jag har testat både labbtermometrarna från Kjell och är nöjd med dem men det finns viss skillnad på dem.
Den dyrare TFA LT-101 kan man ställa larm på högre temperatur, med 102:an går det bara att ställa till 70C.
Jag upplevde dessutom att 101:an var snabbare på att uppdatera sig och jag har för mig att den går att ställa larm till åtminstone 100C.

Har haft både nedsänkta i kokade vört. Den ena har blivit lite väl misshandlad och visar 15C fel, den är fortfarande lika exakt dock.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Lasser8 skrev:

Om man har tillgång till en pc så kan man ganska enkelt bygga sin egen termometer med hjälp av 1 bits tekniken.

Tack för tipset. Det där skall jag kolla upp för att ha till "loggning". Verkar vara en smidig teknik i rätt prisklass (märker att jag inte hängt med riktigt i utvecklingen av seriella databusstekniker för såna här småkomponenter på några år.. wink )

/CalleT

Hej
Jag har en sån TFA LT 102 termometer från kjell.
Den har fungerat bra i drygt ett år.
Har nu börjat bli lite konstig, men funkar igen om man värmer den, trpligen för att fukten ska avdunsta.

Stålproben, sladden o plasten är säkert täta.
Troligen läcker det in lite fukt i skarvarna.

Vet att andra brukar lägga sensorn i en plastslang för att slippa få in fukt.

Kan man inte ta lite silikon o täta med?
Det tål över 100 grader och kan användas till akvarier så det borde inte vara giftigt.

/Kjell