jag vill göra en chimay!!!!!!!!!!!

jag skulle vilja prova på att göra en öl som ska påminna om chimay.... jag är riktig nybörjare och förstår att folk avråder från att prova på det som nybörjare,,, men its better to burn out than fade away big_smile.... så är det någon som kan hjälpa mig med recept och metod? vilka råvaror passar bäst? kan man använda sig av någon ölsats för att göra det enklare? kom gärna med tips om metoder och råvaror.....

Im so HoppI

2 Senast ändrad av megen (2012-03-12 08:09:22)

Sv: jag vill göra en chimay!!!!!!!!!!!

lunnsen skrev:

jag skulle vilja prova på att göra en öl som ska påminna om chimay.... jag är riktig nybörjare och förstår att folk avråder från att prova på det som nybörjare,,, men its better to burn out than fade away big_smile.... så är det någon som kan hjälpa mig med recept och metod? vilka råvaror passar bäst? kan man använda sig av någon ölsats för att göra det enklare? kom gärna med tips om metoder och råvaror.....

Ja det är klart du ska göra det! Men vilken är det som du har tänkt dig då? Blå chimay kanske?

Jästen är mycket avgörande för att göra en Chimay kopia.
Jag har gjort en del försök men inte fått ölet lika mörkt som Blå Chimay.
Har inte vågat använda rostade sorter som svartmalt eller chokladmalt åtminstonde inte i de mängder som skulle behövas för den mörka färgen.
Kanske någon procent svartmalt skulle få upp ölets färg.

Ölsats går bort helt.

Just Blå Chimay har jag inte hittat nån klon på. Däremot Westmalle Trippel, Röd Chimay etc.

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Boken "Brew like a monk" rekommenderas, den har även en egen hemsida http://www.brewlikeamonk.com/. Kan kolla i den när jag kommer hem om det står något om Chimay Blå.

Här är recept som blev väldigt likt Blå Chimay i smaken men inte färgen.
Som tidigare sagt så kanske man ska ha i lite svartmalt (max 1%) för att knuffa upp färgen.
Hade kunnat öka mörk karamell maltmängden också.
Receptet plockade hem ett brons i SM 2004 och ett silver i sommarölstävlingen 2003.

Skala receptet till det man själv vill ha.

50 liter. OG 1081, FG 1014, IBU 26
8,8 volym %

Malt
15,5 kg Pilsner malt   
0,3 kg crystal malt
0,1 Special B   
0,1 kg pale chocolate
1,8 kg kandisocker

Humle
30 g Magnum pellets 16,8 % 60 minuter   
25 g Tettnanger 5,1 % 20 min.
25 g Tettnanger 5,1 % 10 min.

Jäst
2,5 liter Chimay förkultur

mankang skrev:

Kan kolla i den när jag kommer hem om det står något om Chimay Blå.

Står inte mycket detaljer: OG: 1,071  EBC: 80 IBU: 35. Jäst: Wyeast 1214 eller WLP 500.

Kenneth skrev:

Jag har gjort en del försök men inte fått ölet lika mörkt som Blå Chimay.

Kanske det här skulle funka.

http://www.brouwland.com/shop/product.a … &dt=24
http://www.pgw.se/product_info.php?cPat … ts_id=1539

9 Senast ändrad av Björn Petersson (2012-03-13 00:23:42)

Några uppgifter vad gäller Chimay: De använder tydligen inte humle utan humleextrakt, inte kandisocker utan dextros (druvsocker) samt 10-15% vetemjöl eller vetestärkelse (vilket är visst oklart). Karamellmalt av något slag ska tydligen mörka färgen. Man lär tydligen åtminstone tidigare dock ha använt "färgmaltextrakt" typ Weyermanns Sinamar, Brewferms Clarimalt.

Kenneth skrev:

Ölsats går bort helt.

Så här i början är det väl inte helt uteslutet.:rolleyes:
http://www.brouwland.com/shop/product.a … &dt=24

Man kan komma förvånansvärt långt åt chimay-hållet som extraktbryggare bara genom att stöpa special b eller motsvarande, men någon regelrätt klon blir det knappast.

Tack för receptet, Kenneth! Det ska provas i framtiden.

tack så mycket.... det hjälpte mig långt på vägen.... en liten fråga bara... i receptet stog det 2.5 liter förkultur.... men hur mycket jäst ska man ha i där?

Im so HoppI

lunnsen skrev:

i receptet stog det 2.5 liter förkultur.... men hur mycket jäst ska man ha i där?

I det fallet var det nog jäst kultiverad från en flaska Chimay. Annars kan du använda Wyeast 1214 eller WLP500, de lär vara samma jäststam.

Think globally. Drink locally.

Går man på någon av jästmängdsräkneapparaterna verkar 2,5 l vara alldeles för lite.

15 Senast ändrad av megen (2012-03-13 14:22:19)

peps skrev:
lunnsen skrev:

i receptet stog det 2.5 liter förkultur.... men hur mycket jäst ska man ha i där?

I det fallet var det nog jäst kultiverad från en flaska Chimay. Annars kan du använda Wyeast 1214 eller WLP500, de lär vara samma jäststam.

Ok för att göra detta enkelt för nybörjare så föreslår jag att du (trådskaparen) köper ett paket av de jästsorter som föreslås här. Köp även exta ljust torkat maltextrakt. Koka upp 2,5 l vatten tillsammans med 3dl maltextrakt, låt koka i ca 15-20 min. Kyl ner i ett vattenbad till ca 20 grader eller mer. ha helst jästpaketet redo i samma temperatur. Häll över koket till lämpligt jäskärl ex. En stor glasbruk (helst över tre liter). Tillsätt jästen och blanda runt så att kulturen blir syresatt. Täck öppningen med aluminiumfoie och låt kulturen jäsa i några dagar. Det skadar inte att du skakar om kulturen lite försiktigt då och då. När aktiviteten lugnat sig och jästen sjunkit til botten är det hög tid att brygga din öl. När du är klar med bryggningen och vörten är nerkyltd till rätt temperatur häller du av vätskan från förkulturen utan att hälla ut jästen, tillsätt någon deciliter kokat och avsvalnat vatten. (samma temp som din förkultur och bryggvört har. Skaka om så jästen löser sig helt i vattnet och tillsätt den i jäskärlet där du har din färdiga vört  (vört = ojäst öl). Syre skall tillföras innan jäsningen kommit igång så skaka eller vispa runt i vörten med ett väl rengjort och desinfekterat redskap (typ ballongvisp). Sen är det bara att låta brygden jäsa i lungn och ro i rätt temperatur.

Tänk på att allt som kommer i kontakt med vörten eller förkulturen skall vara väl rengjort och desinfekterat. Lycka till.

Andreas Andersson skrev:

Går man på någon av jästmängdsräkneapparaterna verkar 2,5 l vara alldeles för lite.

Men det blev ett välsmakande öl ändå tongue
Dvs man kanske inte ska stirra sig så blind på "jästmängdsräkneapparaterna".

För övrigt så var jästen uppkultiverad från Chimayflaskor som någon antog/gissade.
Uppkultiveringen gjordes i flera steg (åtminstonde tre vad jag minns)

Man får börja med lite vört som inte är så stark.
När jästen växt till sig så kan man ta nästa steg och dekantera bort den gamla vörten och hälla på mer och starkare vört.
Lite pyssel och det är så klart lättare att börja med en Activator påse.

Förordar dock en bra förkultur oavsett för att ha jästen på topp vid bryggningen.

tack för det tipset... det´ska jag prova....

Im so HoppI