Sv: Hur många bryggar idag eller i helgen och vad bryggar ni?
Jag bryggde en mycket god ljungöl i höstas när det fanns ljung att plocka.
Nu får man vänta tills i sensommar igen ![]()
Min ljungöl blev mycket godare än Fraoch
![]()
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Hur många bryggar idag eller i helgen och vad bryggar ni?
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Nu får man vänta tills i sensommar igen ![]()
Min ljungöl blev mycket godare än Fraoch
![]()
Sommaren får mig att tänka på maskrosvin, tror inte smaken skulle kunna slåigenom i öl dock, men vore nog intressant att prova.
Nu får man vänta tills i sensommar igen
Min ljungöl blev mycket godare än Fraoch![]()
Och det tror jag faktiskt gärna. Hembrygd är bäst rätt så ofta:-)
Har du förrestan testat Fraoch?:-) Får jag se ditt recept?:-)
Jodå jag har druckit alla Fraoch öl.
Heather (ljung) är så där. Tycker inte att den har den rätta fräscha, friska ljungsmaken. Det smakar mer som om man haft i hela kvistar istället för bara blommorna.
Jag hade också i lite ljunghonung.
Receptet lägger jag in i rätt kategori ![]()
Lund skrev:Jag bryggde ju en Pilsner igår. I helgen blir det nog mest dricka som gäller men sedan i veckan blir det till att brygga en mörk lager för förbereda för något i duvel stil (med en ev. mindre öl att börja med. Maredsous ölen har ju samma jäst och är öl jag tycker väldigt mycket om).
Om du är intreserad i att göra en Duvel-liknande öl har jag och Tor ett riktigt bra recept, som du kan få om du vill? Det är även - som med Duvel jäst med 3 olika sorters jäst:-)
Nu har jag smakat på Belgian Pale Alen för första gången och jag bjudar dig fortfatande mitt och Tors recept, för den är är helt suverän. Smaken påminnar väldigt mycket om Duvel, men är bara ÄNNU godare - faktiskt mycket bättre.
Tor: Vi får gratulera oss själva med den här ölen för det är verkligan en av de absolut bästa ölen jag har druckit och suveränt den bästa ölen vi har bryggat tycker jag. Fräsch, väldöljd alkohol, smak av apelsin, bra beska, ren till en början innan den belgiska "jästsmaken" tar över, kryddig och fan aromen var ju fantastisk: Blommig, parfumerat, kryddig (koriander tyckte jag), apelsin.....fan i jävla helvete alltså vad bra den är:-) jag är överlycklig för den här ölen:-)
jepp! den är kanongod, speciellt den som jag kallagrat. vad var det jag sa, gammeldansk: den är ännu bättre än IPAn! och du, jag tycker att smaken lätt drar åt krita. torr, "pudrig" och kryddig smak!
det är en av de öl som jag ska förfina till fullständig perfektion. jan: jag kan lägga upp recept och procedur under bryggloggar här på forumet. det är ju jag som har alla anteckningar. det var en utmärkt idé av dig jan att skissa fram detta recept.
t
Den kan inte förbättres - den är perfekt som den är. Slår Duvel med flera längder. Det var väl ESB'en du menade det? Det kanske blir den vi ska brygga i DK?
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Hur många bryggar idag eller i helgen och vad bryggar ni?