Buteljeringsdag!
Ja om det nu finns en tråd för att brygga, så borde det i konsekvensens namn finnas en för att flaska/fatlägga eller vad ni nu gör därute.
Jag börjar:
Min partigyle IPA/Porter har stått sen 20/2 så det var dags att flaska nu. Helgen rinner iväg och på veckorna är det svårt att hinna/orka.
IPAn har stått i en liten damejeanne på 10 l och jag lyckade krama ur den 15 halvlitersflaskor innan det började likna välling i hävertslangen. Flaskorna står med blank kapsyl på mitt källargolv i mörkret för kolsyrejäsning och bör vara klara inom någon vecka eller två då de hamnar i kylen i stället. Eftersom de är single hop Amarillo räknar jag inte med att lagra dessa utan de skall nog drickas så fort de nått lagom serveringstemperatur
...
Portern gav mig 35 st 33cl:are, som fick svart kapsyl. Av dessa ställde jag ett trettiotal i en låda som jag tejpade igen och markerade med tappningsdag.
Får se om de möjligen kan få stå fram till nästa vinter/jul...? Jag har ett halvdussin som jag får börja prova om några veckor och se om de kanske vinner på att lagras såpass länge.
Jahapp då står både jästunna och damejeanne tomma. Trôkigt. Men å andra sidan är det dags att brygga igen!