Sockerarternas smakpåverkan vid kolsyrejäsning

Läste en artikel där man testat att kolsyrejäsa med olika sockertyper för att jämföra dess smakpåverkan. Man hade testat majssocker och torrt maltextrakt.

I kort gick kolsyrejäsningen snabbare med majssocker och ölets doft lyftes fram mer än vid användandet av maltextrakt. Dock blev ölet fylligare med större kropp när man använde maltextrakt. Ju ljusare öl ju mer framträdande var skillnaderna.

http://www.hbd.org/atommash/bennett/dmevscs.txt

Vidare läste jag någon annanstans att sackaros och enkla sockerarter som fruktos och glykos jäser ut bra men kan ge en ciderliknande karaktär på det jästa

Vad är jag ute efter? Jo, jag dras med en att jag brukar få en lätt syrlig avslutning på mina ljusare ale's medans komplexa brown ale's inte har den avslutningen.

Visst har vattenprofilen, jäststam och 100 andra parameterar också påverkan, men den information jag hittat ovan gör att jag tänker utvärdera primning med DME på min Pale Ale som står på jäsning nu för att se om det råder bot på detta problem. 

Har ni andra erfarenheter så dela gärna med er..

Dompan

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Sv: Sockerarternas smakpåverkan vid kolsyrejäsning

Visst blir det olika smakbidrag från olika typer av priming.

Maltextrakt
I maltextraktet finns ju som bekant ut över dess förjäsbara socker även längre sockerarter och givetvis protein samt melanoidiner.
Dessa påverkar så klart både ölets smak och kropp en aning.

Nackdelen med maltextrakt är att dess förjäsbarhete kan ställa till det för dig. Är förjäsbarheten högre än förväntat resulterar det i för mycket
kolsyra, och det omvända med lägre förjäsbarhet. Givetvis kan även jästtypen spela in här också. Jäststammar som jäser ut bättre kan ge mer kolsyra än andra. Finns så klart fler baksidor med DME som jag ser det.
Alternativ två är så klart att spara vört i frysen efter lakningen för att använda denna som priming då ölet jäst ut. Då kan du vara relativt säker på att veta vörtens förjäsbarhet efter ditt FG är mätt.

I ditt fall skulle jag nog ändå välja att angripa problemet där det uppstår istället för att försöka korrigera det i efterhand vid buteljering.
Jag tror det kommer ge dig betydligt bättre pale ales än att "maskera" brister senare.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Klockrena synpunkter Mr. Fransson! smile

DME för priming låter lite hazardartat!

Faktum är att de öl som fått denna lätt syrliga avslutning har alla varit jästa med US-05 och haft låg andel karamellmalt. Vattenprofilen där jag bor verkar bäst lämpad för mörkare öl med komplex maltprofil. Förvisso använder jag Mash PH 5.2 men det är enbart en fosfatbuffert som säkerställer rätt PH i mäsken, men den ger ingen justering av mineraler och annat som kan krävas för olika öltyper.

5.2 fungerar mer och mindre bra beroende på vilken typ av vatten man har.
Lägg gärna upp din vattenprofil så kan du få lite hjälp.

www.bryggradio.com

Hej

Men ger verkligen vanligt socker till prime en ciderkaraktär till ölet? Var inte det en 90-tals fråga?

Vad jag har läst så skall inte den lilla tillsatsen av socker till primen ge någon ciderkaraktär.

Rent druvsocker skulle ev vara bättre än vanligt "canesugar" = vanligt socker, men då gällde det större mängd socker uppemot 10 % av den totala maltmängden.

Då skulle väl oxså DIPA ge en ciderkaraktär för där används ju oxså en hel del socker i mixen, eller är det enbart vid primen som den syrliga smaken uppträder?

Håller med Mr Malmö att söka  problemet tidigare

Annars som en grov lathund: Maltextrakt = 75 % av vanligt socker som prime, men en stor skillnad mellan dom olika extrakten, skulle aldrig våga testa maltextrakt som prime.

Cornsugar=druvsocker= 85 -90 % av det vanliga sockret, det är säkrare. Men det bästa är vanligt socker= 100 % utjäsbarhet

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Hej!

Här är vattenprofilen:  (medelhårt på gränsen till mjukt)

PH-värde: 8.3
Alkalinitet: 94mg/l
Total hårdhet räknat som Ca: 49mg/l
Total hårdhet räknat som dH: 6.9 grader dH
Kalcium: 42mg/l
Magnesium: 4mg/l
Kloröverskott: 0.30mg/l
Natrium: 13mg/l
Kalium: 2.8mg/l
Järn: <0.010mg/l
Mangan: <0.005mg/l
Aluminium Syralöslig: 0.02mg/l
Ammonium: 0.098mg/l
Nitrat: 1.5mg/l
Nitrit: <0.005mg/l
Fosfat: <0.015mg/l
Fluorid: 0.21mg/l
Klorid: 19mg/l
Sulfat: 44mg/l

Dompan

Det pratades om myter i det senaste avsnittet från Beersmith podcasten http://www.beersmith.com/blog/2011/12/2 … odcast-29/
Dom slog fast det som en myt, och att e dom fall det har blivit ciderkaraktär så beror det snarare på jäsningen eventuellt dåligt maltextrakt.

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

8 Senast ändrad av Dompan (2012-01-09 21:23:10)

Några ideér om vattenjustering Fransson?

Provsmakningen av min senaste bryggning (jäst med San Diego Super Yeast) hade inte den syrliga avslutningen i smaken (iallafall inte innan kolsyrejäsning).. hitills har jag bara råkat för det när jag använt US-05..

9 Senast ändrad av Thomas Fransson (2012-01-09 23:05:02)

Jag är ingen direkt fan av US-05, men jag tycker ändå att den levererar bra resultat jämfört med många andra torrjäster.
Nu är jag faktiskt igång med en liten testperiod med just den jästen efter att favoriserat Wyeasts 1056 över både whitelabs 001 och US-05
(som enligt jungelrykten är samma jäst i grund och botten) 001 och US-05 har är de som är likast i karaktär enligt mina slutsatser.

US-05 kan ge en väldigt markant finish på vissa öl, allt från "pulvrig" (i munnen) till aningen kärv och snudd på obehaglig avslutning.
När smaken väl sitter i ryggraden så plockar du ut den lika lätt som ex. 1214 eller 1388. I aningen mörkare öl - koppar till bruna faller den dock in på ett ganska trevligt sätt ibland. Den ger en torrhet som kan vara välkommen.

Jag använder dock gärna ett par paket US-05 i en Imperial Russian Stout eller liknande. Där är den klockren.
Den får ett FG på 1.030 att verka som ett 1.015 i så stora öl.

Vattenbehandling
Jag tycker att vatten är något av en smaksak. Det finns vissa parametrar som styr ett öls karaktär. Men hur man väljer att krana dem är en högst
personlig sak. Antingen är Kalciumsulfat (torrt och humligt) din bag eller så lutar du mer åt Kalciumklorid (mer maltdrivet). Ibland vill man tom hoppa mellan dem.

Tänk såhär -

* Kalcium bör ALLTID vara minst 50 ppm - mg/L (detta pga. enzymtrivsel i mäsk men framför allt för jästens trivsel.
* En tumregel i ljusa öl är att bikarbonat och kalcium bör vara ganska lika till mängd för att hamna tätt på bra mäsk pH

* kalciumsulfat och även magnesiumsulfat styr hur vida ölet kommer att upplevas torrt och bälgvänligt eller
      rundare och mer maltigt. Magnesiumsulfat tillsätts sällan, det är Kalciumsulfat som oftast spelar första fiol om du vill ha ett öl med krispig smak
      och  "pikant och delikat" humleprofil. Du vet dedär ölen som liksom försvinner i munnen efter en klunk och gör att du vill ha en klunk till och en
      till...

* Kalciumklorid ibland väljer du kanske maltsorter med större karaktär ex. maris otter och i en öl med lägre OG vill du istället för att lätta upp
   ölet ge det en känsla av rondör och fyllighet. Engelska ales på 3-4% skriker ibland/ofta efter denna kvalitet. Dvs. låg alkohol men fylligt och
   smakrikt istället för blaskigt. I dessa fall vill du att kloridhalten skall överstiga sulfathalten.

* Ölets karaktär utgörs av denna balans
  John Palmer beskrev det på ett bra sätt - Balansen mellan sulfat och klorid är som en gungbräda. Det spelar ingen roll om du sätter en 5kg baby
   eller två 250kg gorillor på varje sida. 5 kilo i enda änden och 5 på den andra kommer innebära balans. Men hur trycker du in otroliga mängder
   karamellmalt i ett öl och fortfarande får ölet att upplevas som torrt trots en smakexplosion... Jo en baby i ena änden och en gorilla i andra wink

* Ett tu tre - Vattenbehandla
  Smaken är som röven, klöven. Vad du gillar måste du själv ta reda på.
  Om du använder ex. www.beersmith.com så finns där en rad olika vattenprofiler att välja bland. Knappra in ditt ursprungsvatten i en
  profil och jämför den med ex. London eller München. Låt sedan beersmith föreslå vad du skall tillsätta utifrån det du önskar.
  Eller använd - http://www.brewersfriend.com/water-chemistry/ på ungf samma sätt fast aningen mer manuellt i vissa fall.

* Kom ihåg
  Att vattenbehandling är ett sätt att emulera traditionella vattenprofiler. Traditionella profiler innebär dock inte alltid den smakmässigt mest
  optimala ölen. Det kan finnas mer välsmakande alternativ än de mest autentiska.Ex. så kan Burton-vatten (IPA'ns ursprungskälla) få somliga (mig
  inkluderad) att associera till gipsskiva med humle-marmite i ett tjockt lager ovanpå. I ett sådant fall tar jag en titt på vattnet och tonar
  ner vissa värden för att hamna på samma balans ungf fast i en lightvariant.

Varje område har sina ölprofiler, på vissa ställen är en pale ale knastertorr och på andra är den rund och maltdriven med en lagom dos humle för att
ge maltigheten en skön kontrast. Vad gillar du, gillar du en torr besk Sierra Nevada Torpedo eller kanske Brooklyn east india pale ale. Båda kan bryggas på exakt samma recept med radikala skillnader i vatten och smak.

www.bryggradio.com

Tusen tack för ditt svar Thomas! Ska läsa och begrunda noga!

Tack själv.

Se vatten som mäsktemperaturer.

www.bryggradio.com

Begriper inte till 100% detta med att se vatten som mäsktemperaturer..

Hursomhelst, har läst på en del och kommit en bit på vägen:

Magnesiumhalten är väldigt lågt i mitt vatten.. bara 4mg/l. Denna kan jag boosta till säg 10-15mg/l. (Magnesium lär vara gynnsam för jästen i koncentrationen 10-30mg/l)

För att nå rätt mäsk-ph för en ljus ale behöver kalciumhalten upp rejält från de 42mg/l jag har idag till säg ~150mg/l.

Eftersom jag är ute efter en "krispig" lättdrucken ale denna gång väljer jag att gå på magnesiumsulfat och kalciumsulfat som källor för att öka magnesium respektive kalciumhalt.

Det finns dock ett aber som ställer till det hela: Det är lite klorid i vattnet (19mg/l) jämfört med sulfathalten som är på 44mg/l. Med tillsats av kalcium - och magnesiumsulfat så ökar sulfathalten ytterligare. Kanske är fel väg att gå trots allt? (tänker högt) Kalciumklorid och magnesuimklorid kanske är bättre för mitt vatten.. iallafall så kloridtillskottet balanserar sulfathalten?

Övriga oklarheter:

1. Vattenanalysen är gjord vid 12grader C. Spelar det någon roll vid vilken temp vattnet hade vid analysen? (Kanske överkurs, men ändå..)

2. Klura ut hur mycket kalciumsulfat och magnesiumsulfat som behövs för att nå de önskade tillskotten av kalcium och magnesium i min mäsk. (alternativt kalciumklorid och MA-klorid)

3. Hur göra med lak vattnet? Ska det också behandlas? Isåfall, varför? (Vad jag förstått så har ju mäsken ganska kraftig buffringskapacitet så man i princip borde kunna strunta i att behandla lakvattnet även om man mot slutet av lakningen har rubbat ph't en del)

Nu har jag åtminstone börjat tänka lite... smile

För att justera kloridhalten kan du ju använda vanligt salt så påverkar du inget förutom natriumhalten.

14 Senast ändrad av Dompan (2012-03-05 18:28:23)

Efter att ha läst vidare om detta med vattenjustering och labbat en del med EZ Water Calculator har jag kommit fram till följande vattenbehandling:

Imperial IPA: 24liter / 75min kok
7.5kg pilsnermalt
0.75kg ambermalt
0.29kg carapils
0.5kg strösocker

6.9g Kalciumsulfat
5.2g Kalciumklorid
3.5g Magnesiumsulfat
3ml Mjölksyra

Då hamnar mäsken på pH 5.48 vid rumstemp vilket ger ~pH 5.18 vid 67grader

Övriga värden efter vattenbehandlingen:

Ca: 120ppm
Mg: 13ppm
Na: 13ppm
Cl: 85ppm
Sulfat: 180ppm

Klorid/Sulfat-ratio 0.47 vilket borde ge viss betoning av humlighet/krispighet

Vissa gör så att dom blandar salterna i mäsken och tillsätter mjöksyran i lakvattnet. Varför? Det är väl under mäskningen som man vill ha de betingelser som behandlingen av vattnet ger?

Dompan

Dompan skrev:

Vissa gör så att dom blandar salterna i mäsken och tillsätter mjöksyran i lakvattnet. Varför? Det är väl under mäskningen som man vill ha de betingelser som behandlingen av vattnet ger?

Dompan

Det är för att hålla ph-värdet på plats. Om du har ett bra ph-värde under mäskning så kommer det ändå att stiga under lakning. Därför tillsätter man ofta ca 1ml mjölksyra per 10l i lakvattnet för att inte ph-värdet skall skjuta i höjden och en massa tanniner lakas ur.

Normalt sett brukar jag justera in ph-värdet till 5,2-5,5 med mjälksyra under mäskning, sen tillsätter jag även 1ml/10l i lakvattnet. Jag har haft problem med tanniner, men inte längre.

Aha! Då är jag med!

Ska bli sjukt spännande att brygga med behandlat vatten.. mina tidigare ljusare öl har blivit sådär så jag hoppas mycket på detta!