Exakt samma grej som med mig. Jag hade så ovanligt tråkigt här i sportlovet att jag skrev recepter till kommande bryggsäsong inklusiv den månadliga med Tor - här ser vad jag ska brygga:
Schwarzbier
Spontanjäst Lingon Ale (den som med egtved-pigen)
Ljungale/Froach Klon
Bitter
Tysk Pilsner
Amber Ale
Dunkel Weissbier eller Berliner Weiss - det låter jag Tor bestämma
Amerikansk Pale Ale
Münchener Helles
Gose
Skibsøl
Dry Stout
Märzen/Oktoberfest
Altbier
Bovete-Bock
Abbey Ale Nöel
Scotsch Ale
Imperial Stout
7 Tyska av 18 öl:-) Det roliga är att jag ska köpa massor av maltsorter i Danmark eftersom jag ändå kommer vara i dk i juli - bla cara hell, cara red, cara aroma, buiscuit malt, special b (som dock liknar cara aroma fast mörkare), torv rökt malt, mild ale malt & brown malt...samt några humlesorter som inte finns här som kottar fast jag verkligan är blivit mycket nöjd och belåten ¨¨aver humlesortinimentet här. Så som du ser har vi samma uppfattning om Tysk öl - underskattet av många, men när man gör det ordenligt kan det vara blandt det bästa ölet i världen. Jever Pilsner och Warsteiner är klart bättre än samtliga tjeckiska ölen på bolaget. Urquell och Budvar levar på sin historie fast Urquell fortfarande är ok, men låååååååååångt ifrån hur det är nu. Staropramen kan drickas men inget jag direkt avnjutar - strabrno - mer beska och den hade varit bra. De andra tjecker på bolaget är direkt medelmåttliga öl - även i Tjeckien. Till försvar för Tjeckien vill jag dock säga att inget Pilsner är bättre än Podkovan 12 - det är den ULTIMATIVE lageren med allt som krävs av en bra tjeckisk lager/pilsner: Fylldig, underbar maltsmak, perfekt beska och massor humlearom och smak - som en tjeckisk pils en gång i tiden var förre massproduceringen. Där ser man skillnaden mellan de stora och små lokala:-)
Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.
ALBA GU BRATH