Välhumlad Pils

Bestämde mig för att tag sen att brygga lite lageröl. Den första blev en pilsner som antagligen kommer dra mer och tyskt håll än tjeckiskt men det är svårt att veta riktigt innan ölet är i glaset ibland. Lyckades glömma att ha i protofloc men ett rejält kok och sedan lagring borde garantera mig klar öl i vilket fall. Testade också för första gången att använda mig av first wort hopping (FWH). Ska ge ungefär samma beska som en 20 min giva men med en väldigt trevlig och mjuk humlesmak.

Till och med hydrometer provet för OG smakade gott.

21 liter i jäskärlet

3 kg Ekologisk Pilsnermalt
1.5 kg weinermalt
(från weyermann)

20 g Hallertauer Mittelfruh (3.8%) FWH
20 g tettnanger FWH

30 g tettnanger (8.7%) 60 min
10 g Hallertauer Mittelfruh 5 min
10 g tettnanger 5 min
25 g saaz 0 min

2002 Gambrinus Lager (lite halvtaskigt uppodlad på totalt en 2 liter)

75 mins kok

Landade på 1.052 i OG och borde hamna runt 46 IBU.

Sv: Välhumlad Pils

Värst vad många som brygger idag!
Har jag missat något?
Receptet på lagern låter mums, häftig beska!

Har en altbier sticke på tapp nu som har runt 40 IBU i beska och det tyckte jag var lite för lite. Får öka på lite för att få fram det jag vill. Dock mäskade jag lågt nu så det kan hända att den jäser ut under 1.010 vilket kan ge lite väl stor torrhet och beska. Dock gillar jag jever så den här lär väl också gå ner.

Är student så ibland händer det att jag är ledig från andra inplanerade saker mitt i veckan. Kommer antagligen brygga i nästa vecka också. Tänkte stjäla lite jäst från den här pilsnern och brygga en mörk lager.

Du är ju helt "keen" på tyska ölsorter - kanske jag inte är den enda som tycker att tyska öl är underskattade?:-) Det finns många industrilager, javisst, men lokalgrejorna är ju hur bra som helst: Schwarzbier, weissbier, bock/dubbeltbock, pilsner (Jever rules! och faktiskt gillar jag Warsteiner också av någon anledning - lättdruckit, fräsh och välsmakande), rauchbier osv...

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Tyska ölstilar ligger rent generellt mig varmt om hjärtat även om jag när det gäller kommersiell öl oftast dricker annat.

Alla de saker som är lite tråkiga med de kommersiella tyska ölen kan man ju rätta till om man brygger hamma. Mer smak(ta i lite extra med weiermalten och humlen) och längre lagring ger minst sagt imponerande öl.

Dessutom är det bra att ha öl som går ner litervis med lätthet när man har lite vänner hemma och värmer upp inför konserter och liknande. Tyska öl verkar generellt ligga bra till där.

Exakt samma grej som med mig. Jag hade så ovanligt tråkigt här i sportlovet att jag skrev recepter till kommande bryggsäsong inklusiv den månadliga med Tor - här ser vad jag ska brygga:

Schwarzbier
Spontanjäst Lingon Ale (den som med egtved-pigen)
Ljungale/Froach Klon
Bitter
Tysk Pilsner
Amber Ale
Dunkel Weissbier eller Berliner Weiss - det låter jag Tor bestämma
Amerikansk Pale Ale
Münchener Helles
Gose
Skibsøl
Dry Stout
Märzen/Oktoberfest
Altbier
Bovete-Bock
Abbey Ale Nöel
Scotsch Ale
Imperial Stout

7 Tyska av 18 öl:-) Det roliga är att jag ska köpa massor av maltsorter i Danmark eftersom jag ändå kommer vara i dk i juli - bla cara hell, cara red, cara aroma, buiscuit malt, special b (som dock liknar cara aroma fast mörkare), torv rökt malt, mild ale malt & brown malt...samt några humlesorter som inte finns här som kottar fast jag verkligan är blivit mycket nöjd och belåten ¨¨aver humlesortinimentet här. Så som du ser har vi samma uppfattning om Tysk öl - underskattet av många, men när man gör det ordenligt kan det vara blandt det bästa ölet i världen. Jever Pilsner och Warsteiner är klart bättre än samtliga tjeckiska ölen på bolaget. Urquell och Budvar levar på sin historie fast Urquell fortfarande är ok, men låååååååååångt ifrån hur det är nu. Staropramen kan drickas men inget jag direkt avnjutar - strabrno - mer beska och den hade varit bra. De andra tjecker på bolaget är direkt medelmåttliga öl - även i Tjeckien. Till försvar för Tjeckien vill jag dock säga att inget Pilsner är bättre än Podkovan 12 - det är den ULTIMATIVE lageren med allt som krävs av en bra tjeckisk lager/pilsner: Fylldig, underbar maltsmak, perfekt beska och massor humlearom och smak - som en tjeckisk pils en gång i tiden var förre massproduceringen. Där ser man skillnaden mellan de stora och små lokala:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Tror att Bernard finns i beställningssortimentet och det är ingen dålig pilsner alls. Dock ett relativt nystartat bryggeri som har slagit sig in i finölsmarknaden. Att spela på att man gör öl som det smakade förr innan bryggerierna blev alltför vinstdrivande.

Men utväckligen med sådana bryggerier verkar ju vara större i Tyskland även om de speficika ölen är svåra att få tag på.

Verkar vara mycket smaskigt du ska brygga. Gose verkar vara en minst sagt spännande ölstil.

Jag har faktiskt druckit en Gose. Köpte de i Ryssland förre sommaren - du vill inte veta vad den kostade - 572 rublor - omräcknat: 143 svenska kronor....men den var jävla mig god alltså:-) Min favorit-stil inom veteöl familjen. Det var just denna här jag fik tag på: http://www.gose.de/english/willkommen/  Gasthaus & Gosebrauerei:-) Det här har har jag skrivit om den: http://www.goodbeer.dk/sql/reviews.php?beerid=2078

Bernard har jag hört skulle vara god, men jag har aldrig testat den....jag är inte så glad att beställa vid bolaget eftersom ofta måste man ju beställa flera stycken.

/Jan

ALBA GU BRATH

ofiltrerad bernard med jäst i flaskan och hela alltet finns att köpa i tjeckien. smakar gudomligt. varför importeras det ej till vårt monpol?

tjeckisk lager från pubar och småbryggerier smakar i princip alla supergott. storsäljarna däremot smakar norrlnads guld.

t

Död åt Reinheitsgebot!

Tror den bernard som finns i beställningssortimentet är samma som i tjeckien. Dvs ganska grov med en liten bottenfällning.

Tog hem några backar (trä) svingkorksflaskor när jag var i tjeckien senast. Ett utav de bättre lagerbryggerierna helt klart.

Bernard finns på fat på Soldaten Svejk på Östgötagatan i Stockholm. Jag har inte smakat flaskvarianten men fatölet får Urquell att smaka diskvatten.
Rekommenderas, om ni har vägarna förbi!