Öchlemätare

Tjaba.
Jag gjorde en bryggning i helgen med pilsnermalt och Pale Ale. Men när allt va klart så hade de blivit någon felberäkning i processen. Och de resulterade i att jag hade fått ut 4L för mycket vört innan kok. Men då tänkte jag som så att jag kokar ner allt till rätt slutmängd. Fick koka allt nästan en timme extra än räknat innan första humlegivan.
När allt va färdig kokat så fick jag ett OG 48. Men de va beräknat till 58....
Ja ja tänkte jag. Va väl felet med vattenmängden i lakningen.
Men jag kunde inte sluta fundera på vad som blivit fel i brygg processen.
Och då slog de mej att jag köpt ny mätare för att den andra gick i golvet. Så en koll med vanligt vatten mätt i 20grader så fick jag ett värde på 10!!!!
Aha. För varmt vatten tänkte jag.. Ner till 15grader.. Men icke. Va tvungen att höja till 26grader för att komma ner till nollan..
Då kommer frågan: hur ska jag räkna ut de rätta värdet?
För då kan de ju va så att jag har hamnat rätt i OG ändå.

Ska bli kul att kolla slutresultatet för jag jäser med us05 i 12 grader. och de låter som att man har stängt in åskan i jäskärlet.

Sv: Öchlemätare

Kalibrera mätaren i destilerat vatten!

Jag vill minnas att de flesta öchslemätare är kalibrerade för att visa 0 vid 20-gradigt vatten.
Om din visar +10 i 20gradigt vatten så skulle det innebära att du måste dra av 10 från ditt mätresultat i vörten...som också skall hålla 20 grader vid mättillfället.

Med andra ord så hade jag bara OG38.. Hmm. Något har gått väldigt fel i processen.. Frågan är bara vad..

Skriv hur du gör i alla steg för att någon ska kunna se vad du gör fel.

Precis som de andra skrivit så är den enklaste korrigeringen att dra bort 10. Det utgår från att felet är lika stort över hela skalan. Det är inte säkert men borde vara tillräckligt nära. Det går att kalibrera mot en sockerlösning för att ta fram en linjär korrigering men lösningen måste göras väldigt noggrannt så den får rätt koncentration.

Du behöver knappast använda destillerat vatten. Totala mängden fasta ämnen i kranvatten är sällan så mycket att det märks på hydrometern. Och det är väl ändå samma vatten som du brygger på så då kommer det med i vörten också.

Det dåliga utbytet kom ifrån en digitaltermometer som måste ha fått spunk. Visade nästan 10`C för mycket.. Skulle ha mäskat in vid 66`C men de kan bara ha blivit ca 57`C

De får bli en blaskig lunch öl av de hela..