Sv: Pilsnertråden

Nu har gjort ett litet test.
Min senaste pilsner som inte har lagrats speciellt länge, har fått i rumstemp en liten släng av diacetyl. Inte så mycket att det stör, utan gör den bara lite tjeckisk. Men sen ställde jag ut den på trappan i dag för att kyla lite. Diacetylen är borta. Är det en vanlig företeelse? Eller är det nåt annat jag känner tro?
Visst kommer fler felsmaker fram i rumstemp, men vem tycker inte många kommersiella öl har felsmaker i rumstemp? (drick en tältvarm svart harboe så vet ni vad jag menar). Sen ställde jag mej där ute och höll fatet sällskap med ett gott stopp i pipan och fick lite extra beska till ölet. mycket angenämt.
men visst passar det utmärkt med mycket liten dicaetyl i en pilsner. Det ger lite extra kropp i smaken. fast då tror jag inte pilsner bör hålla under 5%, för att alkoholen balanserar den felsmaken lite har jag fått för mej.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Hej

men visst passar det utmärkt med mycket liten dicaetyl i en pilsner.

kan inte annat än hålla med dej

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

78 Senast ändrad av scaryeyes (2012-02-15 22:21:42)

Det är ju så Bo. I en check ska det nog finnas till viss del
Men det har stor betydelse vilken typ av pilsner vi pratar om. Den jag pratar om ska INTE ha diacetyl alls. Men nu är jag ändå på rätt spår. Och verkar inte behöva supermycket lagring för att nå dit jag vil. Det är ju så att, ju mer humlepartiklar som sedimenterar, desto mer humlesmak hamnar på botten. Man vill inte alltid ha den gräsiga färskhumlen, men lite kan göra pilsnern att smaka väldigt fräsch.

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

79 Senast ändrad av bollen (2012-03-08 17:38:46)

ska brygga min första lager -en tjeckisk pilsner åt det bärnstensfärgade hållet.

tänkte därför en del munchner malt. jag hade tänkt 20-50 % resten pilsnermalt. men när jag matar i det så får jag ett värde som långt överskrider de 14 ebc som typdeffen anger. stämmer det att munchnermalten är så mörk? jag får inte ha i mer än 2,5% känns väldigt lite tycker jag.

Jo men 50% muncher, då är det ju mer likt en viener. Man får ju bestämma sic för vilken öltyp det ska bli. Man kan ju inte brygga en porter med bara pale malt pch sen undra varför inte färgen stämmer med typen.

Ursäkta för ett grinigt inlägg

Jo det är ju det jag försöker bestämma mig för ju wink

men jag vart kanske mest förvånad att munchnermalten var så mörk. har inte använt den tidigare. trodde kanske ett mina färgvärden var fel. men då kommer alltså 2.5% munchner vara lagom om jag vill göra en tjeckisk pilsner?

Hej Bollen!
Jag sitter och pillar med ett recept där jag har 9% Munchener 2 och 9% Carahell båda ca 24 EBC.
Detta ger mig ca 10 EBC totalt i Beer Smith #1...
Vad vet jag om slutresultatet, bryggdag planerad till den 17/3
Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

bollen skrev:

men jag vart kanske mest förvånad att munchnermalten var så mörk.

Men den är inte särskilt mörk. Jag bryggde en münchner helles härförleden med 10% münchnermalt och den var ljus som Miller Lite. Münchnermalt är bara lite mörkare än vanlig brittisk pale-malt. Sitter precis och smuttar på en tysk pilsner med 20% münchner och den är ungefär som en Urquell i färgen. Vad använder du för EBC-värde i dina beräkningar?

Think globally. Drink locally.

Sen har ju weyermann två olika. En mörkare och en ljusare. Viking muncher ligger mitt emellan. Sen har castle malting en som är ganska mörk tror jag. Men så klart ska man själv trivas med ölen man brygger. Och jag misstänker att du inte ska tävla med första pilsnern, och då kvittar det ju. Men stirra inte så blint på typdefen utan kör ett test. Det är det man lär sig av. Tänk på att om du tex bara använder saaz så går det åt ganska mycket humle. Det kommer ge en del färg åxå. Mycket mer än man tror.

tack för svar..mina ebc uträkningar kommer från Openbrew ett gratis openoffice/excelldokument som en svensk gjort.
jag höjer min münchner till 20% enligt Peps ovanstående recept.

jo nu börjar bryggningen..ska snart börja mäska men när jag tittar på min förkultur så tycker jag inte jästen sjunkit ner på botten särskilt mycket. det är fortfarande en 2-3cm tjockt skum på toppen. (trodde lagerjäst skulle vara underjäst) hade ju tänkt hälla bort vörten då det är en ganska stor förkultur på 4 liter. (hade bara ett jäströr)

Ska jag pitcha i hela förkulturen eller ska jag hälla ut den vört jag kan? vilken temp ska vörten ha när jag pitchar? 70-75°c står det på röret. = 20°c? sen när den börjar jäsa så ställer jag den i kylen?

nu har jag städat upp efter mig i köket och är ganska nöjd efter en kanske lyckad bryggdag. Rutinerna börjar sätta sig efter snart 10 bryggningar.

Nu pitchade jag i jästslurryn efter att ha hällt bort ca 3 liter vört från förkulturen och tempen var strax under 20°c både på förkultur och vört när jag pitchade. sen direkt in i kylen som inte har någon termostat.
Hade räknat lte fel på alfa-syran i humlen så beskan gick upp lite mer. vilket inte gör mig något egentligen

men så här vart receptet i alla fall:

Namn:    Tjeck Matt   
Öltyp:    1C - Tjeckisk/böhmisk pilsner   
Bryggare:    Jakob   
Datum:    11 March 2012   
Volym:    18 l   
OG:    1.049   
FG:    0.000   
Alkohol:       
IBU:    50   
EBC:    50   

Jäst       
White Labs WLP800 – Pilsner jäst    4 liters förkultur   

Malt/extrakt:       
Pilsnermalt (Weyermann)    3.300 kg    80%
Münchnermalt (Weyermann)    0.700 kg    17%
Amber malt (Thomas Fawcett)    0.100 kg    2%

Humle:       
Saaz    33 g    60 min
Nugget    15 g    60 min
Saaz    15 g    15 min
Saaz    15 g    10 min
Saaz    37 g    1 min

Har bryggt 80L lager till sommaren här är ett recept på en test batch som blev riktigt klart trots lite vetemalt 7%, trodde vetemalten skulle göra ölet lite grumligt.

BIAB och "No Chill"

3,00kg Munich Malt - 73,2 %
0,50kg Vienna - 12,2 %
0,30kg Wheat - 7,3 %
0,20kg Cara Plus 10 - 4,9 %
0,10kg Cara Ruby 50 - 2,4 %
12,00 g Premiant [9,00 %] - 60 min
10,00 g Hallertauer [6,00 %] - 5,0 min
Mexican Lager WLP940

Beer Profile

Est Original Gravity: 1,050 SG Measured Original Gravity: 1,050 SG
Est Final Gravity: 1,012 SG Measured Final Gravity: 1,013 SG
Estimated Alcohol by Vol: 5,0 % Actual Alcohol by Vol: 4,9 %
Bitterness: 18,7 IBUs Calories: 469,5 kcal/l
Est Color: 22,2 EBC
Mash Profile

Mash Name: Decoction Mash, Single Total Grain Weight: 4,10 kg

Mash Steps
Name Description Step Temperature Step Time
Acid Rest Add 20,50 l of water at 40,0C 38,0C 90 min
Saccharification 67,8C 60 min
Mash Out Heat to 77,0C 15 min

bollen skrev:

nu har jag städat upp efter mig i köket och är ganska nöjd efter en kanske lyckad bryggdag. Rutinerna börjar sätta sig efter snart 10 bryggningar.

Nu pitchade jag i jästslurryn efter att ha hällt bort ca 3 liter vört från förkulturen och tempen var strax under 20°c både på förkultur och vört när jag pitchade. sen direkt in i kylen som inte har någon termostat.
Hade räknat lte fel på alfa-syran i humlen så beskan gick upp lite mer. vilket inte gör mig något egentligen

men så här vart receptet i alla fall:

Namn:    Tjeck Matt   
Öltyp:    1C - Tjeckisk/böhmisk pilsner   
Bryggare:    Jakob   
Datum:    11 March 2012   
Volym:    18 l   
OG:    1.049   
FG:    0.000   
Alkohol:       
IBU:    50   
EBC:    50   

Jäst       
White Labs WLP800 – Pilsner jäst    4 liters förkultur   

Malt/extrakt:       
Pilsnermalt (Weyermann)    3.300 kg    80%
Münchnermalt (Weyermann)    0.700 kg    17%
Amber malt (Thomas Fawcett)    0.100 kg    2%

Humle:       
Saaz    33 g    60 min
Nugget    15 g    60 min
Saaz    15 g    15 min
Saaz    15 g    10 min
Saaz    37 g    1 min

Hej.
Du har nog nåt fel i ditt program. EBC 50 bör ju vara närmast kolsvart. Och det kan det inte bli med lite müncher och amber. För övrigt med så små mängder mörkare malt så tror jag nog att det blir pilsner av det.
Hur mäskade du?

I ett "originalrecept" till en "bohemian pilsner" som Weyermann presenterat ingick följande:

97% Weyermann golvmältad böhmisk pilsnermalt
2%   Weyermann "syra"-malt
1%   Weyermann Carabohemian

Mjukt vatten och ev. kalciumsulfat

Trippeldekoktionsmäskning med raster vid 38C, 65C, 72C och utmäskning vid 77C

Saaz-humle 75min, 30min och 10min. IBU 39

OG 1050
FG 1013

Jag har använt Saflager w-34/70 till några ljusa lager nu, jäst vid 8-9C men inte känt någon tillstymmelse till diacetyl. Använde  3st 11,5g-påsar till c:a 23-27liter vört. Jäste på i jämn lunk med mycket liten skumbildning och utan problem med utjäsningen, rätt lång lagg-tid trots jästmängden.

du har rätt scaryeys...såg nu att man kunde byta mellan två olika färgmodeller "SHBF" / "Moray"
SHBF som jag angett ovan måste nog vara SRM http://www.shbf.se/wiki/index.php/SRM
När jag byter till det andra valet Moray så får jag ett värde på 23 EBC

Mäskade med en infusionsmäskning. Försökte hålla 66-68° men tappade temp rätt fort jag fick fylla på med kokande vatten då och då. totaltid 90-100 min. lakade ut i 78-80° under en dryg timme.

Kommer snart att brygga en singel malt/singel hop pilsner igen.

9.5 kg pilsner
170g Bobek 30 min
Mexican lager or bohemian lager yeast

Mäska in rakt på 69 grader i 75 min,  och mash out vid 78

Back to basics. För jag vet att det funkade sååå bra!