gelatin + fat = sant?

Hej, jag har en münchener som precis har jäst ut. Jag ska tappa den på fat inom någon dag tänkte jag. Jag undrar hur ni som använder gelatin gör. Jag antar att man kan göra något av följande,

* Tappa till sekundär, ställa kallt ( ca 0 gr), röra ned gelatin efter någon dag, vänta (en till två dagar), tappa på fat.
* Som ovan fast utan att tappa om till sekundär.
* Tappa direkt till fatet, ställa kallt, röra i gelatin.

vad är bäst?
jag vill spara lite av jästen, speler det någon roll om det har trillat ned gelatin i såfall?
Om man rör i gelatin i fatet borde de första 'pint'en ha rätt mycket gelatin i sig, är det ok?

tacksam för svar...

Björn

Sv: gelatin + fat = sant?

Jag tappar på sekundär och väntar några dagar sedan kokar jag upp 2 dl vatten och vispar i 2 tsk gelantinpulver häller det i tunnan rör försiktigt om, väntar 2-3 dgr då är det kristallklart sedan tappar jag på fat. Det räcker om du har en temp på ca 10 grader.

Du kan ta och lyssna på följande avsnitt av brew strong
http://s125483039.onlinehome.us/archive … inings.mp3

Om du har tillgång till två fat så kan du testa följande: (Funkat bra för mig)
1. kok upp lite vatten och lös ut 1-2 tsk gelatinpulver
2. tappa över från primär till ölfat och tillsätt lösningen från steg 1.
3. Påbörja kolsyrning av ölet
4. Kallkrasha fatet ett par dagar
5. Tappa ur ett par dl från ditt fat via picknick-kran (så du får bort den grumsöl som är precis vid stigarröret)
6. Trycksätt det tomma fatet och blöd ur en hel del luft från det.
7. Koppla ihop Ölkoppling (Svart)-Ölslang-Ölkoppling (Svart) mellan ditt fat med öl och det tomma fatet
8. tryckminska det tomma fatet för att påbörja öltransfer av det blanka ölet.
9. När det börjar komma bubblor (dvs när ölfatet är tomt) koppla då omedelbart bort Ölkopplingen från det nu fyllda fatet så du inte får med grumset.

4 Senast ändrad av DrKarma (2012-04-17 15:29:07)

urso skrev:

jag vill spara lite av jästen, speler det någon roll om det har trillat ned gelatin i såfall?

Det går att spara jästen även om det finns gelatin med i den - det är kanske inte optimalt men så länge du inte har en jästaladåb så går det att rensa den med kokt nedkylt vatten på vanligt manér.

Om det nu är någon som inte vet vad en aladåb är så kan man använda följande sida för referens....ja och hämta inspiration till sin egna matlagning kanske?
http://denbrunamaten.se/etikett/aladab/

Finns det något trick om man vill torrhumla med din metod?

DrKarma skrev:

Du kan ta och lyssna på följande avsnitt av brew strong
http://s125483039.onlinehome.us/archive … inings.mp3

Om du har tillgång till två fat så kan du testa följande: (Funkat bra för mig)
1. kok upp lite vatten och lös ut 1-2 tsk gelatinpulver
2. tappa över från primär till ölfat och tillsätt lösningen från steg 1.
3. Påbörja kolsyrning av ölet
4. Kallkrasha fatet ett par dagar
5. Tappa ur ett par dl från ditt fat via picknick-kran (så du får bort den grumsöl som är precis vid stigarröret)
6. Trycksätt det tomma fatet och blöd ur en hel del luft från det.
7. Koppla ihop Ölkoppling (Svart)-Ölslang-Ölkoppling (Svart) mellan ditt fat med öl och det tomma fatet
8. tryckminska det tomma fatet för att påbörja öltransfer av det blanka ölet.
9. När det börjar komma bubblor (dvs när ölfatet är tomt) koppla då omedelbart bort Ölkopplingen från det nu fyllda fatet så du inte får med grumset.

Kan man även tappa på flaska när man använt gelantin? Eller tar gelantinet med sig all jäst så att man inte får någon efterjäsning i flaskan?

Jag har gjort så med ale. Sekundär med gelatin rint 2-3 grader i några dagar. Sen till flaska och kolsyrejäst. Har både kört med tillsatt jäst vid flaskningen och utan. De eventuella problem jag har haft har isf snarare varit överkarbonering de gånger jag har tillsatt jäst, så jag gör nog inte så igen.

Men hur det blir för dig kan jag inte svara på...

Funkar för mig också, har aldrig kört med extra jäst.

Man tackar för all inspiration och trix, nu jag jag även skaffat mig egen erfarenhet av gelatin, fat, primär o sekundär.
Helt klart (klart ! ) är att lite irish moss i koket samt gelatin efter avslutat jäsning ger en kristallklar öl, trevligt trevligt.

Jag har börjat använda fat som sekundär;
låter ölen jäsa ut helt,
vänta någon dag,
in i kylen,
vänta någon dag,
rör i gelatin,
vänta någon dag,
tappa över på fat,
sedan kallagra så länge man orkar vänta.

Till min förvåning (och förnöjelse) visar sig de ale jag gjort på detta sätt vara riktigt goda redan dagen efter de hamnat på fat, ytterligare två tre veckor lagring förhöjer smakupplevelsen något. De lager jag gjort fungerar i stort på samma sätt, men med lite mer fördröjning. Det känns nästan overkligt att man ena fredagen kan stå med massa maltkross, humle bitar mm och helgen efter ta en pint utsökt ale. Det är en trevlig hobby man skaffat sig smile

Vad gäller gelatin, så blir ju ölen så pass klar efter man använt det så någon sekundär i ordets rätta bemärkelse behövs ej. Det har hittills varit onödigt att tappa över till ytterligare fat eller så eftersom ölen blivit så pass klar direkt. Flaskjäsa med denna klara öl har oxå fungerat perfekt, det blir end en liten hinna (ca 1 mm)  som bottensats då i flaskan.
Vidare kan jag intyga att Karma har rätt att det går utmärkt att ta tillvara jäst efter man använt gelatin, det är bara att tvätta som vanligt, någon jästaladåb har jag inte fått än smile Dock har jag fått lära mig ett nytt ord, aladåb wink 

/Björn