Man tackar för all inspiration och trix, nu jag jag även skaffat mig egen erfarenhet av gelatin, fat, primär o sekundär.
Helt klart (klart ! ) är att lite irish moss i koket samt gelatin efter avslutat jäsning ger en kristallklar öl, trevligt trevligt.
Jag har börjat använda fat som sekundär;
låter ölen jäsa ut helt,
vänta någon dag,
in i kylen,
vänta någon dag,
rör i gelatin,
vänta någon dag,
tappa över på fat,
sedan kallagra så länge man orkar vänta.
Till min förvåning (och förnöjelse) visar sig de ale jag gjort på detta sätt vara riktigt goda redan dagen efter de hamnat på fat, ytterligare två tre veckor lagring förhöjer smakupplevelsen något. De lager jag gjort fungerar i stort på samma sätt, men med lite mer fördröjning. Det känns nästan overkligt att man ena fredagen kan stå med massa maltkross, humle bitar mm och helgen efter ta en pint utsökt ale. Det är en trevlig hobby man skaffat sig 
Vad gäller gelatin, så blir ju ölen så pass klar efter man använt det så någon sekundär i ordets rätta bemärkelse behövs ej. Det har hittills varit onödigt att tappa över till ytterligare fat eller så eftersom ölen blivit så pass klar direkt. Flaskjäsa med denna klara öl har oxå fungerat perfekt, det blir end en liten hinna (ca 1 mm) som bottensats då i flaskan.
Vidare kan jag intyga att Karma har rätt att det går utmärkt att ta tillvara jäst efter man använt gelatin, det är bara att tvätta som vanligt, någon jästaladåb har jag inte fått än
Dock har jag fått lära mig ett nytt ord, aladåb
/Björn